تاریخ انتشار : جمعه 3 اردیبهشت 1400 - 14:47
کد خبر : 43983

چرت زدن نیم روزی در ژاپن

چرت زدن نیم روزی در ژاپن

⭕️ چرت نیم‌روز در برخی از شرکت‌های ژاپنی به گزارش مهندس سبحان هنانیان 🔸سبک زندگی مردم و استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مانند اسمارت‌فون‌ها و تلویزیون، باعث شده مردم خواب کمتری در طول شب داشته باشند. کم‌خوابی برای سلامتی بدن بسیار مضر است و از قدرت هوشیاری، تعقل و سلامتی ذهن و روان می‌کاهد. 🔸در کشور

⭕️ چرت نیم‌روز در برخی از شرکت‌های ژاپنی
به گزارش مهندس سبحان هنانیان
سبحان هنانیان
🔸سبک زندگی مردم و استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مانند اسمارت‌فون‌ها و تلویزیون، باعث شده مردم خواب کمتری در طول شب داشته باشند. کم‌خوابی برای سلامتی بدن بسیار مضر است و از قدرت هوشیاری، تعقل و سلامتی ذهن و روان می‌کاهد.

🔸در کشور ژاپن، کم‌خوابی به یک نگرانی عمومی و جدی تبدیل شده است. شرکت‌های فناوری، از جمله پیشگامان راه‌اندازی اتاق‌های چرت در میان شرکت‌های ژاپنی هستند. شرکت توکیویی Nextbeat دو اتاق چرت به نام «strategic sleeping rooms» یکی برای زنان و دیگری برای مردان راه‌اندازی کرده است.
این اتاق‌ها در خود دفتر مرکزی این شرکت مستقر شدند و قرار است اتاق‌های بیشتری برای چرت کارکنان آماده شوند.

🔸کارمندان حق استفاده از دستگاه‌های همراهی مانند اسمارت‌فون، تبلت و لپ‌تاپ را در اتاق‌های چرت ندارند. دستگاه‌هایی در این اتاق‌ها نصب شده است که ارتباطات رادیویی و موبایل را بلوکه می‌کند.
در این اتاق‌ها، مبل‌های راحتی با رنگ‌ها، عطرها و بوهای آرامش‌بخش استفاده شده است تا کارمندان بتوانند در زمان استراحت، بهتر تجدید قوا کرده و دوباره سرکار خودشان برگردند.

🔸شرکت Nextbeat که در زمینه خدمات آی‌تی فعالیت می‌کند، به کارمندان خود اجازه می‌دهد تا ۳۰ دقیقه از این اتاق‌ها استفاده کنند و این مدت زمان جزیی از ساعت کار محسوب می‌شود. آن‌ها می‌توانند از ساعت ۹ صبح محل کار خود را ترک کنند و به اتاق چرت بروند. به علاوه، کارمندان این شرکت اجازه ندارند تا دیروقت و شب هنگام در شرکت کار کنند.

🔸شرکت توسعه املاک Mitsubishi Estate نیز در ماه ژانویه امسال به دفتر جدیدش اسباب‌کشی کرده و سه اتاق را برای استراحت و چرت نیم‌روز اختصاص داده است. این شرکت با همکاری شرکت Neurospace که در زمینه برنامه‌ریزی خواب برای شرکت‌ها فعالیت دارد، ارزیابی‌هایی را روی کارکنان خود انجام داده و متوجه شده اگر استراحت کوتاهی داشته باشند، تمرکز کاری بیشتری خواهند داشت و با انگیزه طول روز را ادامه می‌دهند.

🔸گزارش‌های شرکت‌هایی که اتاق چرت راه‌اندازی کردند نشان می‌دهد که کارمندان ابتدا از استفاده این اتاق‌ها خودداری می‌کنند ولی کم‌کم با درک اهداف و نتایج آن، حاضر می‌شوند در محل کار دراز کشیده و چرت بزنند.

◀️ اصلاح الگوی خواب
برخی دیگر از شرکت‌های ژاپنی با نصب دستگاه‌هایی که می‌تواند میزان خواب‌آلودگی کارمندان را اندازه‌گیری کند، در صدد هستند الگوی خواب شبانه آن‌ها را بهبود بخشند. از سوی دیگر، دستگاه‌های قابل حملی عرضه شده که می‌تواند مدت زمان و عمق یک خواب را اندازه‌گیری کند.

🔸شرکت‌های ژاپنی به مسئله خواب کارمندانشان حساس شدند و به دنبال روش‌هایی هستند که هم خواب شبانه آن‌ها را اصلاح کنند و هم در طول روز، تمرکز و انرژی کافی برای انجام کارها را داشته باشند.

🖋 مهندس سبحان هنانیان
🎖کارآفرین _نخبه و مدرس سازمان فنی و حرفه ای

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....