تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مرداد 1402 - 21:43
کد خبر : 136184

چرا ۶۰ درصد از سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد رسید؟

چرا ۶۰ درصد از سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد رسید؟

پس از کشمکش دو ساله وزارت اقتصاد و بانک آینده، حق رای ۶۰ درصد از سهام این بانک برای سومین بار به وزارت اقتصاد تفویض شد. در حال حاضر ۹ بانک دیگر نیز در صف واگذاری سهام مازاد خود هستند. بانک آینده با حواشی بی‌شمار و زیان‌ انباشته نجومی ۱۱۴ هزار میلیارد تومانی، وضعیتی بحرانی

پس از کشمکش دو ساله وزارت اقتصاد و بانک آینده، حق رای ۶۰ درصد از سهام این بانک برای سومین بار به وزارت اقتصاد تفویض شد. در حال حاضر ۹ بانک دیگر نیز در صف واگذاری سهام مازاد خود هستند.

بانک آینده با حواشی بی‌شمار و زیان‌ انباشته نجومی ۱۱۴ هزار میلیارد تومانی، وضعیتی بحرانی را برای خود و سهامدارانش به بار آورده است.

با این حال در سال‌‌های اخیر، اوضاع این بانک به قدری وخیم شده که آثار منفی آن، نه تنها خود بانک را تهدید می‌کند، بلکه گریبان‌گیر کل اقتصاد کشور شده است؛ به طوری‌که آمارها نشان می‌دهند ناترازی شدید بانک آینده باعث شده است ۲۵ درصد از کل رشد حجم پایه پولی در سال ۱۴۰۱ ناشی از اضافه‌برداشت بانک آینده از منابع بانک مرکزی باشد.

وضعیت قرمز سهامداری در بانک آینده

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  در این میان، به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که نقش مهمی در وضعیت قرمز بانک آینده ایفا کرده، سهامداری آن بوده است. موضوعی که در سه سال اخیر، محل دعوا بین سهامداران بانک آینده و وزارت اقتصاد بوده و حالا دیوان عدالت اداری، بار دیگر به تفویض ۶۰ درصد از سهام این بانک به وزارت اقتصاد رای داده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد بانک آینده تنها بانکی نیست که بخشی از سهام آن به وزارت اقتصاد واگذار می‌شود و ۹ بانک دیگر نیز در صف واگذاری سهام مازاد خود هستند.

بی‌قانونی بزرگ در بانک آینده

آن‌طور که در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ذکر شده است، هیچ شخصیت حقوقی یا حقیقی واحدی نمی‌تواند بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی، مالک بیش از ۱۰ درصد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی باشد. البته این سقف می‌تواند با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی به ۲۰ درصد یا ۳۳ درصد نیز افزایش پیدا کند. همچنین در تبصره این بند تاکید شده است که سهام مازاد بر این ۱۰ درصد که در اختیار مالک واحد قرار دارد، به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض می‌شود.

این در حالیست که بررسی‌ها نشان می‌دهند حدود ۷۰ درصد از سهام بانک آینده متعلق به یک شخص است. بنابراین بانک مرکزی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با استناد به این قانون، ۶۰٫۳ درصد از سهام بانک آینده را به وزارت اقتصاد واگذار کرد.

این اقدام، آغازی بود بر کشمکش‌های طولانی که حدود دو سال طول کشید؛ دو سالی که در طی آن، وضعیت بانک آینده رفته رفته وخیم‌تر می‌شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....