تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 21:48
کد خبر : 95197

چرا کشورهای اسکاندیناوی با بقیه دنیا فرق دارند؟!

چرا کشورهای اسکاندیناوی با بقیه دنیا فرق دارند؟!

در شمال اروپا منطقه‌اے وجود دارد به نام اسکاندیناوی. کشورهاے این منطقه عبارتند از سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو. زبان مردم این سرزمین‌ها از ریشه زبان آلمانے است. مردم اسکاندیناوے از نسل جنگجویان وایکینگ‌ هستند که در زمان‌هاے قدیم، با کشتے به سرزمین‌هاے مختلف حمله می‌کردند و مایملڪ آن‌ها را غارت می‌کردند.

در شمال اروپا منطقه‌اے وجود دارد به نام اسکاندیناوی. کشورهاے این منطقه عبارتند از سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو. زبان مردم این سرزمین‌ها از ریشه زبان آلمانے است. مردم اسکاندیناوے از نسل جنگجویان وایکینگ‌ هستند که در زمان‌هاے قدیم، با کشتے به سرزمین‌هاے مختلف حمله می‌کردند و مایملڪ آن‌ها را غارت می‌کردند.

گنده لات هاے شمال اروپا بسیار خرافاتے بودند و خدایان وایکینگے نظیر اودین و گرگ غول آسا فنریر را ستایش می‌کردند. وایکینگ‌ها اعتقاد داشتند که اگر در جنگ کشته می‌شدند روح‌شان به والهالا (بهشت وایکینگ‌ها) وارد می‌شد و همراه با سایر جنگجویان افسانه‌اے بر سر یڪ میز بزرگ چوبے می‌نشستند و شراب ناب والهالایے می‌نوشیدند و می‌خندیدند

بعداز جنگ جهانے دوم که اروپا تقریباً کامل ویران شده بود صندوق جهانے پول اقدام به پرداخت وام به کشور هاے اروپایے کرد تا کشور هاے خود را بازسازے کنند. در این میان، کشورهاے اسکاندیناوے با این پول اقدام به ساخت کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانے بین مردم پرداختند تا جایے که چندین بار باعث اعتراض و تذکر صندوق بین‌المللے پول به این کشور ها شد. اما اسکاندیناوے ها اطمینان خاطر دادند که از این وام براے توسعه زیرساخت هاے فرهنگے اجتماعے استفاده می‌کنند.

حالا نوادگان‌ آنان تفاوت‌هاے فاحشے با پدربزرگانشان دارند که به نوردیک‌ها معروف هستند، به عنوان آدم‌هایے آرام و صلح طلب و در عین حال متفکر شناخته می‌شوند که نه تنها مثل وایکینگ‌‌ها، نان کسے را از چنگش در نمی‌آورند، بلکه با تکیه بر نظام اقتصادے منحصر به فردشان کارے کرده‌اند که تمام اتباع آن‌ها بدون چشمداشت به مال بقیه، در رفاه کامل زندگے کنند.

مؤسسه لگاتوم هر سال با بررسے عواملے مانند اقتصاد، کارآفرینی، سیستم حکومتی، تحصیلات، بهداشت و سلامت، امنیت فردے و اجتماعی، آزادی‌هاے فردے و سرمایه‌ اجتماعے در بین تمام کشورهاے دنیا، لیستے منتشر می‌کند که خوشحال‌ترین کشورهاے دنیا را به ترتیب معرفے می‌کند. با نگاهے به این لیست متوجه می‌شویم از ۶ کشور نوردیڪ که نام بردیم، در سال ۲۰۱۴، نروژ عنوان اول را دارد، دانمارڪ چهارم است، سوئد ششم، فنلاند هشتم و ایسلند یازدهم است

چگونه مردمے که گرز و شمشیر به دست بودند، به سطحے رسیده‌اند که می‌توانند کشورهاے سردسیر خود را به این خوبے اداره کنند؟ اگر بخواهید کشورے داشته باشید که فقر، تبعیض و جهل باعث نشود مردمش دائم به جان هم بیفتند، باید در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادے و سیاسے عدالت برقرار کنید. اگر می‌خواهید اندیشه‌هاے پوسیده از سر مردم کشورتان بپرد باید به تقویت علم روز و دانشگاه‌ها بپردازید. اگر می‌خواهید شیوع یڪ بیمارے مردم را به وحشت نیندازد باید زیر ساخت‌هاے نظام سلامت و بهداشت را به خوبے در کشور پیاده کنید. اگر می‌خواهید مردم کشورتان رفتار بالغانه‌اے داشته باشند باید به آزادی‌هاے فردے بها بدهید و در نهایت اداره تمام این امور نیازمند دولتے با ثبات است که بدون شعار دادن، به مردم کشورش خدمت کند.

سیستمے که دولت‌هاے اسکاندیناوے براے اداره کشورهای‌شان به کار می‌برند چیزے است که به “مدل نوردیک” معروف است که خودشان از آن به عنوان ”سیستم رفاقتی” نام می‌برند. بارزترین خصوصیتے که در این سیستم وجود دارد این است که نفع عمومے بر نفع فردے ترجیح داده می‌شود.

در این کشورها، دولت ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد از درآمد شما را مشمول مالیات می‌کند و البته مردم این کشورها بدون هیچ گونه کارشکنے و اعتراضے این مبلغ را دو دستے به دولت تقدیم می‌کنند، چون می‌دانند که اگر کارشان به بیمارستان کشید یا به دانشگاه رفتند نیازے نیست پول پرداخت کنند.

اگر شما پول بیشترے در بیاورید باید مالیات بیشترے هم بدهید، بنابراین در این نظام فاصله طبقاتے ایجاد نمی‌شود و اگر امشب شام مرغ دارید، خیال‌تان راحت است که برخے از هموطنان‌تان تا کمر در سطل آشغال فرو نرفته‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....