تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 21:13
کد خبر : 137896

چرا قیمت گندم باید افزایش بیابد؟

چرا قیمت گندم باید افزایش بیابد؟

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: گندم کاران در عرصه‌ ملی دو مطالبه‌ اساسی دارند؛ اول موضوع قیمت تضمینی است که باتوجه به هزینه‌های یک کشاورز برمبنای تورم در سال گذشته که افزایش داشته انتظار می‌رود قیمت بالاتری به گندم اختصاص داده شود و دوم قیمتگذاری بر اساس کیفیت. اقتصاددان: قیمت گندم یکی

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: گندم کاران در عرصه‌ ملی دو مطالبه‌ اساسی دارند؛ اول موضوع قیمت تضمینی است که باتوجه به هزینه‌های یک کشاورز برمبنای تورم در سال گذشته که افزایش داشته انتظار می‌رود قیمت بالاتری به گندم اختصاص داده شود و دوم قیمتگذاری بر اساس کیفیت.

اقتصاددان: قیمت گندم یکی از بحث‌های داغ این روزها در فضای مجازی است.

هامان هاشمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین بیان کرد: دولت، گندم را خریداری کرده است منتهی عددی که پرداخت شده است به صورت علی الحساب بوده است و بر اساس قیمت‌گذاری بر مبنای ۱۱ هزار و پانصد تومان برای کشاورزها قرار بر واریزی بوده و سه هزار و پانصد تومان بعدا واریز می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که قیمت منطقی برای خرید گندم چقدر است و به شما چند داده‌اند، گفت: روی قیمت گندم آنالیزهای مختلفی انجام شده و اتفاق خوبی که افتاده، این است که از تشکل‌های بخش خصوصی خصوصا بنیاد تولیدکنندگان گندم نظرسنجی شده است. فکر می‌کنم با تورمی که در سال گذشته داشتیم قیمت تضمینی گندم باید بالاتر دیده شود و بر مبنای قیمت گندم بر روی سایر محصولات هم قیمت‌گذاری شود زیرا یکی از موضوعاتی که وجود دارد این است که نرخ کلزا، دانه‌های روغنی و پنبه را هم باید بر مبنای نرخ گندم قیمت‌گذاری کنند ولی این نظم قیمت‌های تضمینی دیده نشده است.

وی در خصوص مهم‌ترین مطالبه‌ی گندم‌کارها بیان کرد: در عرصه‌ ملی دو مطالبه‌ اساسی دارند؛ اول موضوع قیمت تضمینی است که باتوجه به هزینه‌های یک کشاورز برمبنای تورم در سال گذشته که افزایش داشته انتظار می‌رود قیمت بالاتری به گندم اختصاص داده شود و این مستلزم نشست‌های کارشناسی مشترک بین دولت و تشکل‌های بخش خصوصی (خصوصا اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور) است. دوم نحوه‌ پرداخت است که گندم‌کارها با توجه به دوره‌ بازپرداخت‌شان و تعهداتی که دارند (از جمله تعهدات بانکی) انتظار می‌رود در زمان تحویل روی قیمت‌های تضمینی، تسویه حساب اتفاق بیافتد که متاسفانه تا الان این اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: موضوع بعدی به طور خاص (بعضی استان‌ها درگیرش هستند) این است که روی گندم با توجه به کیفیت دانه‌ای که دارد انتظار این است که مکانیزم قیمت‌گذاری شاخص‌های دیگری در آن دیده شود مثلا به عنوان نمونه، در استان گلستان گندم سه ساله کیفیت بهتری دارد و میانگین عملکرد نسبت به یک سری از استان‌ها پایین‌تر است، پس خرید بر مبنای کیفیت را هم می‌توان تعریف کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....