تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 - 19:54
کد خبر : 73598

چرا خرید طلا دیگر جذاب نیست؟

چرا خرید طلا دیگر جذاب نیست؟

اکونومیست تحلیل کرد: اثر دولت و بیت کوین بر قیمت فلز زرد تورم در حالا بالا رفتن است، بانک‌های مرکزی پول بیشتری چاپ می‌کنند و تنش‌های سیاسی میان قدرت‌های جهان در حال فزونی است. گویا همه چیز برای تحقق رویای «دوستداران طلا» وجود دارد. اما چرا فلز زرد چنین جذابیتی نیافت و در سال ۲۰۲۱

اکونومیست تحلیل کرد: اثر دولت و بیت کوین بر قیمت فلز زرد

تورم در حالا بالا رفتن است، بانک‌های مرکزی پول بیشتری چاپ می‌کنند و تنش‌های سیاسی میان قدرت‌های جهان در حال فزونی است. گویا همه چیز برای تحقق رویای «دوستداران طلا» وجود دارد. اما چرا فلز زرد چنین جذابیتی نیافت و در سال ۲۰۲۱ یکی از بدترین عملکردهای خود در شش سال گذشته را تجربه کرد؟ اکونومیست در تازه‌ترین یادداشت خود به این معما پاسخ می‌دهد.

 برای ارزش‌گذاری به روش‌های مرسوم، طلا یک مشکل اساسی دارد. در نبود جریان نقدی (طلا بر خلاف سپرده، اوراق یا سهام هیچ پولی به شما نمی‌دهد)، امکان ارزشگذاری با مدل‌های مرسوم وجود ندارد. در واقع، تقاضا برای آن عمدتا از جنس سفته‌بازی است و نمی‌توان از مدل‌های جریان نقدی که برای تعیین ارزان یا گران بودن دارایی‌ها استفاده می‌شود، ارزش‌گذاری طلا را انجام داد.

مدل نرخ بهره واقعی برای قیمت طلا

با این حال، یک معیار قدرتمند وجود دارد. هر حرکت بزرگ در قیمت طلا، به ویژه در دوره پس از بحران مالی جهانی، با نوسان نرخ‌های بهره واقعی رابطه معکوس دارد. نرخ بهره واقعی را می‌توان در روند اوراق خزانه‌ مصون از تورم، موسوم به TIPS مشاهده کرد. هر چه بازده واقعی بدون ریسک پایین‌تر باشد، جذابیت دارایی بدون جریان نقدی مانند طلا که ممکن است ارزش آن افزایش یابد، بیشتر می‌شود.

بخشی از توضیح عملکرد ضعیف طلا در سال گذشته این است که این رابطه همچنان پابرجا بود. علیرغم شور و هیجان ناشی از تورم، نرخ بهره واقعی ده ساله سال را با ۱٫۰۶- درصد آغاز کرد و با ۱٫۰۴- درصد به پایان رساند. طلا نیز سال ۲۰۲۱ را تقریبا ثابت و در حوالی ۱۸۲۰ دلار به ازای هر اونس پایان داد.

سود دو برابری اوراق قرضه از طلا در ۱۰ سال

اما در دهه گذشته، طلا نسبت به اوراق بدون ریسک بسیار ضعیف‌تر عمل کرده است. اگر یک دهه قبل، پول خود را در یک صندوق قابل معامله حاوی اوراق قرضه می‌گذاشتید، ۳۵ درصد سود کسب می‌کردید، عددی بیش از دو برابر درآمدی که با نگه داشتن طلا کسب می‌شد.

بازل۳، اوراق قرضه را از طلا جذاب‌تر کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان   ،   مقررات همچنین درخشش فلز زرد را کمرنگ کرده است. قوانین جدید در مورد نسبت‌های مالی بانکی، به عنوان بخشی از توافق بازل۳، در ژوئن در اتحادیه اروپا و از اول ژانویه در بریتانیا اجرایی شد. اینها اوراق قرضه دولتی را “دارایی نقدشونده با کیفیت بالا” می‌دانند. در مقابل، دارندگان طلا، مانند صاحبان سهام، باید ۸۵ درصد از دارایی خود را توسط منابع پایدار تامین مالی کنند. این امر نگهداری طلا را برای بانک‌ها گران‌تر می‌کند و آن را در مقایسه با اوراق قرضه در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد. اگر فلز زرد یک محافظ ضعیف‌تر در مقایسه با اوراق قرضه مصون از تورم است، چرا خود را با خرید طلا خسته کنیم؟

استدلال خرید طلا چیست؟

در گذشته، برخی سرمایه‌گذاران برای این موضوع پاسخ روشنی داشتند. به عقیده آنها پول‌های کاغذی و اوراق قرضه منتشرشده توسط دولت ناپایدار هستند و شکست‌های فاجعه‌بار سیستم‌های مالی باعث بی‌ارزش شدن آنها می‌شوند. دلار از سال ۱۸۶۳ تبدیل به پول ملی آمریکا شد، اما طلا برای هزار سال، ارزشمند بوده و قابل اعتمادتر است.

بانک آمریکایی مدافع طلا، ۱۰ درصد منابع خود را به سمت رمزارز برد

با این حال، جذابیت طلا به عنوان آخرین خط دفاعی در برابر سومدیریت ارزی دولت‌ها مورد مناقشه است. اخیرا رمزارزها، به ویژه بیت‌کوین، به طور فزاینده‌ای در پرتفوی سرمایه‌گذاران بزرگ بیشتر دیده می‌شود. اکنون بیت‌کوین و اتر، دارای ارزش بازار ترکیبی حدود ۱٫۳ تریلیون دلار هستند که ۱۰ برابر دو سال پیش است. بر اساس برآورد شورای جهانی طلا، بیش از ۲۰۰ هزار تن طلا روی زمین وجود دارد که ارزشی معادل ۱۲ تریلیون دلار دارد. گرچه هنوز فاصله زیادی بین اندازه بازار طلا و رمزارزها وجود دارد، اما نشانه‌هایی از تغییر ذائقه دیده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، کریس وود از بانک سرمایه‌گذاری جفریز و یک مدافع قدیمی طلا نشان داد که باد به کدام سمت می‌وزد. او سهم طلا در صندوق‌های بازنشستگی مبتنی بر دلار خود را از ۵۰ درصد به ۴۵ درصد کاهش داد و پنج درصد را به سمت بیت کوین هدایت کرد. در نوامبر سال گذشته او دوباره همین کار را انجام داد و تخصیص بیت کوین را به ۱۰ درصد افزایش داد.

۲۰ سال زمان برای اعتماد سرمایه‌گذاران نهادی به طلا

با وجود این، نوسانات وحشی قیمت بیت کوین ممکن است در حال حاضر علاقه فعالان محافظه‌کار طلا را محدود نگه دارد. در طول پنج سال گذشته، قیمت طلا به طور متوسط ۰٫۶ درصد در روز حرکت کرده است – هم بالا و هم پایین – در مقایسه با حرکت روزانه ۳٫۵ درصدی بیت‌کوین. اما این لزوما در بلندمدت یک عامل مهم نیست. همانطور که تحلیلگران مورگان استنلی خاطرنشان کردند، طلا نیز زندگی خود را به عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری مدرن در اواسط دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ با نوسانات شدید آغاز کرد. پس از قانونی شدن مالکیت طلا در آمریکا در سال ۱۹۷۴ حدود دو دهه طول کشید تا موسسات سرمایه‌گذاری بزرگ به طور گسترده به خرید طلا روی آورند.

ضربه فنی طلا در دو جبهه ریسک و بازده

بنابراین، فلز زرد در هر دو جبهه رقبای جذابتری پیدا کرده است. برای خریداران کم‌ریسک، اوراق قرضه به عنوان دارایی‌های مطمئن‌تر معرفی شده‌اند. برای متقاضیان بازدهی بالاتر نیز، رمزارزها توانسته‌اند سود بهتری را در کارنامه خود به ثبت برسانند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....