تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 خرداد 1402 - 22:13
کد خبر : 129027

چرا حاکمان باکو و طالبان ایران را جدی نمی گیرند؟

چرا حاکمان باکو و طالبان ایران را جدی نمی گیرند؟

عوامل مختلفی در سالهای اخیر باعث ارائه تصویر ضعیفی از ایران در میان حاکمان برخی کشورهای منطقه شده است که از مهمترین آنها می توان به: ۱- ترور سردار سلیمانی ترور سردار سلیمانی در طولانی مدت تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی ایران داشت. ایران به مانند کره شمالی دهه ها بود که نظم حاکم بر

عوامل مختلفی در سالهای اخیر باعث ارائه تصویر ضعیفی از ایران در میان حاکمان برخی کشورهای منطقه شده است که از مهمترین آنها می توان به:

۱- ترور سردار سلیمانی
ترور سردار سلیمانی در طولانی مدت تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی ایران داشت. ایران به مانند کره شمالی دهه ها بود که نظم حاکم بر عرصه بین الملل را به رسمیت نمی شناخت و خود را کشوری انقلابی و تجدیدنظرطلب معرفی می کرد و مدام دشمنان را از ماجراجویی برحذر داشته و در صورت حمله به واکنش سخت تهدید می کرد.
ترور سردار سلیمانی اولین چماق جدی آمریکا پس از سه دهه [دهه های پس از پایان جنگ ایران و عراق] بود که بر علیه ایران استفاده کرد.
آمریکا با این ترور به صورت علنی ایران را به  رویارویی مستقیم فراخواند و نماد قدرت نظامی و امنیت فرامرزی ایران را نشانه گرفت. [بی جهت نبود که ظریف می گفت اگر آمریکا یک شهر ما را می زد، بهتر از ترور سردار سلیمانی بود]
واکنش ایران در برابر ترور سردار سلیمانی تهدید لفظی به گرفتن انتقام و پرتاپ چند موشک به پایگاه نظامی آمریکا در منطقه بود که در عمل حتی بسیاری از حامیان سرسخت نظام را نیز قانع نکرد. این شیوه واکنش ایران در باور بسیاری از کشورهای منطقه به قدرت نظامی ایران تردید ایجاد کرد و زبان آنها را نسبت به ایران دراز کرد.

۲- انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰
قدرتهای جهانی و همسایگان ایران به خوبی می دانند که دولت روحانی در سال ۹۲ برآمده از انتخاباتی با مشارکت بیش از هفتاد درصد ایرانیان بود و انداختن توپ در زمین ایران و یا جدال لفظی با ایران در آن برهه حرکتی مخالف افکار عمومی جامعه ایران به شمار می رفت و فشار چندانی بر روی دولت و اقتصاد ایجاد نمی کرد. اما دولت آقای رئیسی، دولتی با مشارکتی کمتر از پنجاه درصد مردم ایران در انتخابات است و حمایت چندانی از سوی طبقه متوسط شهری ایران ندارد. آنها به خوبی به این مسئله آگاهند و با جنگ لفظی سعی در تحریک بیشتر ایران دارند.

۳- تحریم اقتصادی
تحریم و فشار اقتصادی چند سال اخیر جامعه و دولت ایران را به دولتی فقیر تبدیل کرده است و همسایگان ایران هم به خوبی آگاهند که ایران در شرایط فعلی آمادگی اقتصادی لازم برای شروع جنگ را ندارد و به دلیل بر دامنه زبان درازی خود نسبت به منافع ملی ایران افزوده و سعی در دهن کجی نسبت به مقامات ایران دارند.

۴- حوادث داخلی سالهای اخیر
قدرت بین الملیی هر کشوری برآیندی از محبوبیت و مشروعیت نظامی سیاسی و حاکمان آن سرزمین در میان مردم آن کشور است. حوادث سالهای اخیر به ویژه حوادث آبان سال ۹۸ و پاییز سال ۱۴۰۰ باعث شده است که غربی ها و همسایگان شرایط حکومت و دولت ایران را شرایطی مطلوب تلقی نکرده و اخطارها و توصیه های دیپلماتیک مقامات ایران را جدی نگرفته و با زبان توهین آمیز در صدد پاسخ برآیند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....