تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 13:58
کد خبر : 51558

« چرایی ظهور احزاب جدید بجای اجماع آنها »

« چرایی ظهور احزاب جدید بجای اجماع آنها »

« چرایی ظهور احزاب جدید بجای اجماع آنها » ✍ یادداشتی از مجید اسمعیل خان طلایی موریس دو ورژه در مقدمه کتاب احزاب سیاسی در سابقه‌ای از احزاب نوشته است: «در ۱۸۵۰ هیچ کشوری در عالم (به استثنای ایالات متحده امریکا) دارای حزب سیاسی به معنی نوین کلمه نبود. البته در بسیاری از کشورها، مراکزی

« چرایی ظهور احزاب جدید بجای اجماع آنها »

✍ یادداشتی از مجید اسمعیل خان طلایی

موریس دو ورژه در مقدمه کتاب احزاب سیاسی در سابقه‌ای از احزاب نوشته است: «در ۱۸۵۰ هیچ کشوری در عالم (به استثنای ایالات متحده امریکا) دارای حزب سیاسی به معنی نوین کلمه نبود. البته در بسیاری از کشورها، مراکزی برای تبادل نظر، باشگاه‌هایی جهت اجتماع مردم، انجمن‌هایی برای بیان اندیشه‌ها، گروه‌هایی در چهارچوب امور پارلمانی وجود داشت، اما هیچ‌کدام از این مجامع به معنی خاص حزب نبود یک قرن بعد، یعنی در ۱۹۵۰، در اکثر کشورها احزاب سیاسی وجود داشتند.

حزب به معنای امروزی کلمه، پدیده‌ای مختص دوران معاصر است و قبل از آن، چنین نهادی معنا نداشت.

با اینکه از انقلاب مشروطیت تاکنون بیش از صد حزب در ایران تأسیس شده است، می‌توان گفت هیچ‌کدام در تعریف حزب و مختصاتی که دارد نمی‌گنجد.

سابقه حضور موثر احزاب رسمی در ایران نزدیک به یکصد سال می باشد.

تحزب در ایران ضمن نو پا بودن بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بنا به رخ داده ای داخلی ( حضور گروهک ها و احزاب تندرو از جمله مجاهدین خلق و … ) و همچنین پیامدهای جنگ نابرابر و ۸ سال دفاع مقدس و دوران سازندگی و مسائل اقتصادی ؛ همگام و همسو با استراتژی سیاست ستیزی ( آپولوتیسم ) غربیها برای ایران و خاور میانه ؛ دستخوش رکود فاحشی قرار گرفت ولی متاسفانه برعکس این حد تفریط در تحزب از دهه دوم انقلاب شاهد تقویت حضور احزاب در کنار دو جریان قالب بصورتی افراطی بودیم به گونه ای که در حال حاضر کشور ایران دارای بیش از یکصد و اندی حزب رسمی و یک خانه احزاب برای سامان دادن به این احزاب است.

این درحالی است که اکثر احزاب خروجی مناسبی در راستای رسالت ذاتی خود ندارند و از طرفی با ظهور انواع تنگناهای اقتصادی و فشارهای معیشتی و … هنوز جامعه ایرانی عملا پذیرای تحزب به معنای واقعی کلمه نمی باشد.

درخصوص اجماع احزاب همانطور که میدانید پیشکسوتان و طیف های از جامعه که بر مسند احزاب هستند به هیچ وجه حاضر به ورود جریان نو و تازه نفس و تازه شدن ساختار احزاب متبوع خود در رده های کلیدی نیستند .

متاسفانه در عمل سیاستها و استرادتژی احزاب موجود ، مغایر با استراتژی ورود افراد جدید به ارکان تصمیم و موثر حزب میباشد.

البته برای حفظ شاکله هر تشکلی اتخاذ این تدابیر عین درایت است. ولی وقتی احساس می شود که تشکل موجود دارای نواقصی است و از طرفی با اعمال سیاست و درایت یاد شده امکان اصلاح وجود ندارد لاجرم اذهان به فکر ایجاد تشکلی جدید می رود والا وجود بیش از یکصد و اندی حزب برای هیچ اجتماعی مفید نیست و این موضوع را تجربه هم اثبات نموده است .

بنابراین امروز با این دست فرمون مواجه با حضور ده ها حزب با کمترین تاثیر گذاری هستیم که بیشتری فعالیت آنها در ایام انتخابات دیده میشود و بعد از هر انتخاباتی تنور احزاب سرد میشود.

امیدوارم با تغییر در نگرش‌ها شاهد ذوب احزاب در دو یا چند حزب قوی باشیم. *ان شاالله ظهور حزب گام دوم ایرانیان نقطه عطفی در جهت زدودن این حد افراط و تفریط در تحزب باشد .*

مجید اسمعیل خان طلایی
گام دوم ایرانیان

💠 گام دوم ایرانیان
https://chat.whatsapp.com/C8HVEdUE1Ag47irQFWaN5J

💠 گام دوم ایرانیان
https://t.me/magidesmaeilkhanetallaei

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....