تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 18:59
کد خبر : 151110

پیش بینی دکتر ایمانی راد ‌از اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴

پیش بینی دکتر ایمانی راد ‌از  اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴

اقتصاددان : نزدیک هستیم که به سال ۲۰۲۴ وارد شویم . سال ۲۰۲۴ اولین سالی است که جهان از پاندمی کرونا رها می شود. اقتصاد جهانی نیز دارد به تدریج خودش را اصلاح میکند. در زمان کرونا به دلیل افزایش حجم پول در اقتصاد های جهان و به دلیل تنگناهایی که در بخش عرضه اقتصاد جهانی

اقتصاددان : نزدیک هستیم که به سال ۲۰۲۴ وارد شویم . سال ۲۰۲۴ اولین سالی است که جهان از پاندمی کرونا رها می شود. اقتصاد جهانی نیز دارد به تدریج خودش را اصلاح میکند. در زمان کرونا به دلیل افزایش حجم پول در اقتصاد های جهان و به دلیل تنگناهایی که در بخش عرضه اقتصاد جهانی پدید آمد, بیشتر کشورهای جهان درگیر تورم بی سابقه ای شدند. در آمریکا و کانادا نرخ تورم رکورد ۴۰ ساله را زد و در گروهی دیگر از کشورها رقم بالاتر از این آمار بود. در سال ۲۰۲۳ کشورهای هوشمند جهان توانستند با سیاستهای تهاجمی پولی نرخ تورم افسار گسیخته را کنترل کنید . ولی همان سالی که دولتها داشتند با انتشار پول کرونا را کنترل می کردند, اقتصاددانان هشدار می دادند که پس از تورم بالا یک رکود در پیش است. حال سال ۲۰۲۴ در حالی شروع می شود که همه نگران رکود در اقتصاد جهانی اند. تا کنون آمارها نشان از رکود گسترده در امریکای شمالی را نمی دهند ولی علائم اولیه رکود در اروپا در حال شکال گیری است. پیش بینی می شود که اروپا و چین نرخ رشد پایینی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کنند. نرخ رشد اقتصادی در امریکا و کانادا نیز نشان می دهد که نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت و فشار روی بودجه مصرف کنندگان کماکان ادامه خواهد یافت. پیش بینی قوی می شود که بانکهای مرکزی شروع به کاهش نرخ بهره کنند.
آنچه مهم و قابل توجه است اینست که چشم انداز دلار آمریکا مه آلود است و احتمال کاهش شاخص دلار به زیر ۱۰۰ بسیار محتمل است.
در یادداشت های بعدی به روندهای محتمل اقتصاد جهانی پرداخته خواهد شد.

چند مطلب کلی را با احتمال بالای تحقق پذیری برای سال ۲۰۲۴ می توان مطرح کرد.
اول اینکه میتوان انتظار داشت که در سال ۲۰۲۴ تورم به سمت محدوده های سال ۲۰۲۳ برنگردد و احتمال بیشتری هم وجود دارد که از سطح فعلی هم کاهش یابد. میتوان گفت که تورم هدف گذاری شده در دو کشور امریکا و کانادا خیلی دور از دسترس نباشد. یعنی رسیدن به نرخ تورم حدود ۲ درصد.
دوم, دلیل امکان تحقق تورم پایین ممکن است هماهنگ با رکود خفیفی در امریکای شمالی و رکود عمیق تری در اروپا باشد. در این صورت امکان تحقق بالاتری برای target inflation امریکا و کانادا وجود خواهد داشت.
سوم به نظر می رسد که باید منتظر کاهش نرخ رشد اقتصادی در اروپا و امریکای شمالی باشیم.
در نتیجه بازار بورس بازاری شکوفا و پیشبرنده در بسیاری از نقاط جهان نخواهد بود. ولی اینکه نسبت به سال جاری کمتر باشد نامحتمل است. شاخصهای بورس سهام در جهان افزایش خواهند داشت ولی این افزایش محدود خواهد بود. خوشبین ترین پیش بینی ها شاخص S&P است که عدد آنرا برای سال ۲۰۲۴ حدود ۵۵۰۰ واحد برآورد کرده اند. با توجه به کاهش تولید احتمال رسیدن به این عدد پایین است. باید روی ۵۰۰۰ و ۵۱۰۰ بیشتر فکر کرد.
مجموعه این شرایط برای اقتصاد ایران راهگشا نیست. حتی اگر رکودی در جهان شروع شود فشارهای اقتصادی از ناحیه بین المللی روی اقتصاد ایران بیشتر خواهد شد. در. این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....