تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 13:57
کد خبر : 160469

پیش بینی انتخابات تهران

پیش بینی انتخابات تهران

سید احمد نبوی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در مسابقات دومیدانی در کشورهای مختلف دو نوع مسابقه برگزار می‌شود حرفه‌ای و آماتور ، در رده آماتور هر کسی که استعداد این رشته را در خود می‌بیند و یک دست لباس ورزشی داشته باشد حضور پیدا کرده و خود را محکی خواهد زد و

سید احمد نبوی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در مسابقات دومیدانی در کشورهای مختلف دو نوع مسابقه برگزار می‌شود حرفه‌ای و آماتور ، در رده آماتور هر کسی که استعداد این رشته را در خود می‌بیند و یک دست لباس ورزشی داشته باشد حضور پیدا کرده و خود را محکی خواهد زد و البته چند عکس یادگاری در هیبت ورزشی برای تفاخر بین دوستان و فامیل هم خواهد گرفت ، در تفکر اولیه مسابقه دهنده آماتور یک توهم پیروزی و قهرمانی ملی هم موج می‌زند اما در مسابقات حرفه ای موضوع کاملا فرق می‌کند،  مسابقه دهنده باید قدرت ، سرعت ، علم به رشته خود داشته و تمرینات طاقت فرسایی را گذرانده باشد و در تست هیات انتخاب کننده قبول شود تا بتواند در جمع حرفه ای ها حضور داشته باشد .

در مسابقات آماتور تعداد و کمیت مهم است و در مسابقات قهرمانی حرفه‌ای تمرین و علم و آوردن حد نصاب و کیفیت حرف اول را می‌زند.
در حوزه سیاسی هم این تقسیم بندی وجود دارد ، هر چه دایره انتخاب کننده و انتخاب شونده کوچکتر و غیر حساس تر و محله ای و صنفی می‌شود نوع انتخاب آماتور و هر چه این دایره وسیع تر و ملی تر می‌شود نوع انتخاب حرفه ای تر می‌شود.
مسئولان ورزشی نمی‌توانند با تعداد زیاد ورزشکاران آماتور پُز قدرت ورزش حرفه ای را بدهند ، چون نتایج نهایی چیزی جز آبروریزی برای آنان نخواهد بود .
در انتخابات مجلس شورای اسلامی که یک انتخابات ملی است نمی‌توان با تعداد زیاد کاندیدا پُز مشارکت و دمکراسی داد نفرات کارکشته ، سیاستمدار،  حقوقدان ، بصیر به علوم جامعه و در یک کلام حرفه ای ها باید در انتخابات ملی حضور داشته باشند ، کاندیداهای احزاب نباید رد صلاحیت  بشوند و به همین خاطر است که شورای نگهبان در قانون پیش بینی شده است تا انتخابات مجلس و ریاست جمهوری (حرفه ای) با انتخابات اولیا مربیان و انجمن های صنفی و محلی(آماتور) خلط نگردد ، متاسفانه هیات انتخاب کننده حرفه ای ها بدلیل آنکه بخش بزرگی از کیفیت را رد کرده است مجبور است با تعدد کمیت انتخاب شوندگان آن نقیصه را جبران نماید که البته شدنی نیست .
در حوزه انتخابیه تهران نزدیک به ۳۹۰۰ نفر برای کسب ۳۰ کرسی حضور دارند عددی غیر قابل باور یعنی برای هر کرسی ۱۳۰ نفر رقابت می‌کنند.
اگر پیش بینی ۲۰ درصد مشارکت در تهران و واجدان شرایط رای دادن که ۹/۵ میلیون هستند را محاسبه کنیم چیزی حدود ۲ میلیون رای دهنده احتمالی خواهیم داشت که قرار است بین حدود ۴۰۰۰ نفر آرا خود را تقسیم کنند .
نگارنده پیش بینی می‌کند حدود ۱۵۰۰ نفر آخر با آرا متوسط حدود ۳۰۰ عدد !!! تک رای که مجموع حدود ۵۰۰ هزار برگ رای را خواهند بلعید شکل خواهد گرفت و ۱۵۰۰ نفر بعدی با آرا متوسط ۱۰۰۰ رای!!! که تنها دو تا سه نفر را در برگه رای خواهند نوشت و آنها مجموعا حدود ۶۰۰ هزار برگ رای را مصرف خواهند کرد و تنها حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون برگ رای لیستی باقی خواهد ماند که بین لیستها تقسیم می‌شود،  آقای قالیباف که دوره قبل با ۱۲۰۰ کاندیدا کمتر از  ۱ میلیون ۳۰۰ هزار رای آورده، امروز نمی‌تواند در مصاف با کمیت ۴۰۰۰ کاندیدایی بیش از ۷۰۰ هزار رای بیاورد و این یعنی منتخب ۷ درصدی واجدان شرایط رای در تهران ، آیا ایشان رئیس مجلس مقتدری خواهند بود ؟ آیا حدود ۲۵۰۰ کاندیدای زیر ۱۰۰۰ رای یک آبروریزی ملی نیست ؟ و البته این وضعیت در همه حوزه های انتخابیه کما بیش در جریان است .
کاش شورای نگهبان در کنار کمیت به کیفیت کاندیداها هم می‌اندیشید و آرا بالای ملت ایران را خاری در چشم دشمنان می‌کرد.

سید احمد نبوی
دبیرکل حزب همدلی مردم تحول خواه (همت)

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....