تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 - 7:17
کد خبر : 69876

پویایی روابط اقتصادی؛ زمینه ساز جذب سرمایه گذاری خارجی

پویایی روابط اقتصادی؛ زمینه ساز جذب سرمایه گذاری خارجی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر ارشد دیپلماسی اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: مدیریت روابط اقتصادی خارجی کشور با توجه به جایگاه آن در اثربخشی برنامه های اقتصادی داخلی می تواند نقشی تعیین کننده را ایفا نماید. برخی پروژه ها و برنامه های اجرایی روابط اقتصادی خارجی اگر چه در وهله نخست در چارچوبی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر ارشد دیپلماسی اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

مدیریت روابط اقتصادی خارجی کشور با توجه به جایگاه آن در اثربخشی برنامه های اقتصادی داخلی می تواند نقشی تعیین کننده را ایفا نماید. برخی پروژه ها و برنامه های اجرایی روابط اقتصادی خارجی اگر چه در وهله نخست در چارچوبی داخلی، دوجانبه یا چند جانبه تعریف می شوند اما ماهیت برنامه و پروژه به گونه ای است که ظرفیت تبدیل شدن به یکی از جهت گیریها و برنامه های تحول زا در مجموعه روابط اقتصادی خارجی و به تبع آن اقتصادی ملی را داراست. به عبارت بهتر این برنامه ها اگرچه در چارچوبی داخلی (در تعامل چند دستگاه یا نهاد با یکدیگر) و یا بین المللی تعریف می شوند اما حوزه تاثیرگذاری آنها از روابط اقتصادی با یک یا چند کشور فراتر رفته و کلیت روابط اقتصادی خارجی جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن برنامه های اقتصادی کشور را در سطحی وسیع، متاثر می سازند.
ارزش این گونه جهت گیریها و برنامه ها بسیار فراتر از ظاهر محدود آنها بوده و باید با اولویتی به مراتب بالاتر نسبت به برنامه های متعارف و عادی روابط اقتصادی خارجی مورد توجه قرار گیرند. در واقع با اولویت گذاری بر اجرای برنامه های روابط اقتصادی خارجی، می توان به گونه ای عمل کرد که تاثیرات و گستره برنامه داخلی وسیع تر و موثرتر باشد.
در عین حال مدیریت کلان روابط اقتصادی خارجی نمی تواند بدون ارتباط با مدیریت کلان روابط سیاسی و راهبردی تعریف و به اجرا درآید. به عبارت بهتر روابط اقتصادی خارجی یک جزء از کل الزامات نظام بین الملل، الزامات کلان راهبردی کشور و الزامات کلان روابط خارجی سیاسی و بین المللی کشور است. بنابراین برای ورود به مبحث برنامه ریزی روابط اقتصادی خارجی ابتدا باید الزامات کلی و راهبردی نظام بین الملل را شناخت و سپس بر اساس آن روابط اقتصادی خارجی کشور را برنامه ریزی و مدیریت نمود. به عنوان مثال ارائه راهکار صرفا اقتصادی برای مقابله جمهوری اسلامی ایران با فشارهای تحریمی، قبل از ارائه تصویری روشن از وضعیت کلی حاکم بر بازار انرژی جهان، آخرین شرایط حاکم بر روابط قدرت های بزرگ با یکدیگر، تحولات راهبردی پیرامونی جمهوری اسلامی ایران و… کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین نگاه راهبردی به جهان و محیط پیرامونی کشور همراه با تحولات سریع آن لازمه اولیه هر نوع برنامه ریزی موفق روابط اقتصادی خارجی است. برنامه روابط اقتصادی خارجی در صورتی در دستیابی به اهداف خود موفق عمل خواهد کرد که اولا به ملاحظات راهبردی فوق الاشاره به هنگام تدوین آن توجه شده باشد و ثانیا از انعطاف پذیری لازم جهت تغییر و چرخش در هنگام بروز تغییر در ملاحظات راهبردی بین المللی و منطقه ای برخوردار باشد. با این نگاه، وجود یک هسته فکری برای رصد دائمی تحولات کلان جهانی و منطقه ای در کنار مجموعه مدیریتی روابط اقتصادی خارجی ضرورتی غیر قابل چشم پوشی است. این هسته فکری، تحقق اهداف کلان کشور را به عنوان عوامل ثابت؛ مد نظر قرار داده و بصورت مداوم با توجه به تحولات و تغییرات کلان و راهبردی جهانی و منطقه ای، بهینه ترین راهکارها در عرصه روابط اقتصادی خارجی کشور را برای تحقق اهداف مذکور پیشنهاد می نماید.

بنابراین، در صورت برنامه ریزی منسجم با هدف هدایت و توسعه روابط اقتصادی خارجی کشور به منظور مدیریت بهتر و کاراتر آن در هر دو زمینه مدیریت شوک های خارجی و کسب موقعیت برتر می توان گام های موثری در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی برداشت:

•ایجاد مجامع و تشکل های علمی ـ تحقیقاتی غیر دولتی در مبحث روابط اقتصادی خارجی و بهره برداری از فرصت حضور سازمان یافته آنها در شرایط با اهمیت حاضر(در چارچوب گفتمان نظام سیاسی)

•ساماندهی و باز تعریف مجموعه فعالیت های در حال فعالیت برای جذب سرمایه ها و منابع خارجی و ارائه طرحی جامع برای حمایت از تلاش های دستگاه های اجرایی ذیربط به عنوان بخشی مکمل مجموعه ظرفیت های مالی سرمایه ای کنونی کشور

•افزایش تعیین کننده و هدفمندتر ساختن کمک های رسمی توسعه ای جمهوری اسلامی ایران و افقهای آینده آن و تدابیری که این کمکها را به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در خدمت توسعه ملی و روابط اقتصادی خارجی قرار دهد.

•تعریف مجدد و شفاف سازی امتیازات روابط اقتصادی خارجی کشور با دیگر کشورها و مناطق جهان، ارائه اطلس روابط اقتصادی خارجی و ایجاد ساز و کار بهره برداری بهنگام از آنها

•تعریف و رسمیت بخشیدن به روابط وزارت امور خارجه با بازیگران اصلی غیر دولتی و حضور فعالانه تر جمهوری اسلامی ایران در مناسبات اقتصادی بین المللی

•برنامه ریزی و مدیریت هماهنگ روابط با دفاتر شرکت های خارجی کشورهای همسایه مستقر در تهران و شروع کار دیپلماسی عمومی و اقتصادی از مرکز با کمک بازیگران مختلف عرصه روابط اقتصادی خارجی در داخل کشور

•فعال تر ساختن شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران و ایجاد نهادهای تخصصی
سرمایه گذاری در مجموعه روابــط اقتصادی خارجی کشور با توجه به شرایط نوین و بازنگری جامع روابط میان نهادهای سرمایه گذاری دولتی و خصوصی با بانکهای و موسسات بیمه ای.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پریسا سه شنبه , ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

احسنت بر دکتر محمدی

بسیار شیوا

تحریریه اقتصاددان چهارشنبه , ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۴۶

بسیار عالی است. افق جدیدی در خبرگزاری دنبال می شود. منشکریم

تحریریه اقتصاددان پنجشنبه , ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴

سپاس از لطف شما

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....