تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 18:22
کد خبر : 84966

پنجمین هفته بسط ۹۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز!

پنجمین هفته بسط ۹۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز!

روند بسط پول در بازار باز روندی صعودی داشته و برای پنجمین هفته متوالی فراتر از مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. بررسی خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار نیز نشان می دهد این نخستین هفته ای است که در ۱۴۰۱ این شاخص انبساطی بوده است. اقتصاددان: روند معاملات در بازار باز

روند بسط پول در بازار باز روندی صعودی داشته و برای پنجمین هفته متوالی فراتر از مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. بررسی خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار نیز نشان می دهد این نخستین هفته ای است که در ۱۴۰۱ این شاخص انبساطی بوده است.

اقتصاددان: روند معاملات در بازار باز در هفته پایانی فروردین ماه ۱۴۰۰ نشان از تداوم بسط بیش از ۹۰ همتی در پنجمین هفته متوالی داشته است.

به طور کلی بانک مرکزی در بازار باز با خرید و فروش اوراق بدهی از بانک ها اقدام به تزریق پول در نهادهای مالی کرده و از این جهت سعی می کند تا نقدینگی بانک ها و نرخ سود بین بانکی را مدیریت کند.

رکوردزنی در بسط پول در بازار باز ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۳۰ فروردین ماه بانک مرکزی در حدود ۹۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را در بازار باز تزریق کرده که در مقایسه با هفته قبل ۰٫۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی روند هفتگی تزریق پول در بازار باز نشان می دهد این سومین هفته ای است که در آن بانک مرکزی تزریق بیش از ۹۰ هزار میلیاردی را در بازار باز داشته است.

در مقابل نرخ سود و تاریخ سررسید در این بازار هنوز سطح ثابتی داشته و در کمترین میزان خود در این هفته ها قرار داشته است.

در همین رابطه نرخ سود برابر با ۱۹ درصد بوده که کمترین میزان این شاخص در تاریخ برگزاری این بازار است.

در مقابل نیز در نتیجه معاملات هفته گذشته در بازار باز ۹۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را نیز بانک مرکزی از بانک ها جمع آوری کرده که در قالب جذب پول در این بازار قلمداد می شود.

خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار که به تفاضل میزان جذب و بسط پول در این بازار اشاره دارد معادل با ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که نخستین هفته انبساطی از این حیث در بازار باز به شمار می آید.

 پنجمین هفته بسط 90 همتی بانک مرکزی در بازار باز!

اعتبارات قاعده مند در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۱

به موازات بازار باز، بانک مرکزی وضعیت نقدینگی در بانک ها را از جهت دیگر نیز مدیریت می کند. معاملات بازار شبانه یا بازار بین بانکی.

در این بازار بانک هایی که دارای مازاد هستند با نرخ سود توافقی و تاریخ سررسید کوتاه مدت اقدام به قرض دهی پول می کنند.

نرخ سود بین بانکی در این بازار در محدوده ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار داشته که از سوی بانک مرکزی این دامنه نرخ تعیین می شود.

معاملات صورت گرفته در بازار بین بانکی در این هفته نشان می دهد اعتبارات قاعده مند در بازار روندی صعودی داشته و در هفته پایانی فروردین ماه به ۵ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسیده که در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان بوده است.

در مقابل نیز در این بازار با توجه به معاملات انجام شده در هفته قبل شش هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان نیز از بانک ها جمع آوری شده است.

 پنجمین هفته بسط 90 همتی بانک مرکزی در بازار باز!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....