تاریخ انتشار : جمعه 26 شهریور 1400 - 14:43
کد خبر : 61035

پشت پرده قبض‌های نجومی برق

پشت پرده قبض‌های نجومی برق

دو دوره‌ای است که با صدور قبض برق، مشترکان زیادی در فضای مجازی نسبت به میزان قبض و نحوه محاسبه قیمت آن اعتراض کرده‌اند حالا سخنگوی صنعت برق می‌گوید احتمالا از برق این افراد سواستفاده شده و به مشترکان پرمصرف هم پبشنهاد می‌دهد یا پول قبض‌های نجومی برق را بپردازند یا پنل خورشیدی نصب کنند.

دو دوره‌ای است که با صدور قبض برق، مشترکان زیادی در فضای مجازی نسبت به میزان قبض و نحوه محاسبه قیمت آن اعتراض کرده‌اند حالا سخنگوی صنعت برق می‌گوید احتمالا از برق این افراد سواستفاده شده و به مشترکان پرمصرف هم پبشنهاد می‌دهد یا پول قبض‌های نجومی برق را بپردازند یا پنل خورشیدی نصب کنند.

اقتصاددان: موضوع قبض‌های نجومی مدتی است که در فضای مجازی مطرح شده است. عده‌ای از کاربران توییتر فارسی ادعا می‌کردند که میزان قبض این دوره‌شان نسبت به دوره قبل اختلاف فاحشی داشته است. برای مثال یکی از کاربران توییتر فارسی نوشته بود: «قبض برق واسه دوماه خونه‌صد متری اومده یک میلیون و هشتصد هزار تومن. دوره‌ی قبل دویست و خورده‌ای و پارسال حدود ششصد تومن بوده!» و کاربری دیگری شکایت کرده بود: «پیامک قبض برق اومد طبق انتظارم گفتم خب ۹۰ تومن بیشتر نیست بعد که دقت کردم دیدم برای دو ماه ۹۰۰ تومن پول برق اومده!»

شرکت توانیر، پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد و وعده می‌دهد که به زودی اطلاعیه‌ای در همین خصوص منتشر می‌شود.

با این حال توانیر به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: این دوره دمای هوا افزایش بیشتری نسبت به دوره قبل داشته است و مردم هم از وسایل سرمایشی استفاده بیشتری کرده‌اند.

البته شرکت توانیر و توزیع برق، بارها اعلام کرده‌اند مشترکانی که نسبت به نحوه محاسبه برق خود معترض‌اند می‌توانند درخواست بررسی مجدد و محاسبه دوباره دهند اما آن دسته از مردم که سعی در ثبت اعتراض داشتند، از بی‌فایده بودن این فرآیند خبر می‌دهند.

مساله قبض‌های نجومی برق چنان همه‌شمول شده که مجید واشقانی، بازیگر سینما و تلویزیون و علی کریمی، بازیکن سابق تیم پرسپولیس هم اعتراض خود به این موضوع را نشان دادند و ادعا کردند قبض برق‌شان، بی‌دلیل افزایش داشته است.

مشترکان پرمصرف پنل خورشیدی نصب کنند!

تجارت‌نیوز در همین باره با مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم گفتگویی داشت. رجبی مشهدی توضیح می‌دهد: صورت حساب مشترکانی که بیش از الگو برق مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد بیشتر محاسبه می‌شود. آن دسته از مشترکانی که دوبرابر الگو مصرف می‌کنند، به ازای هر کیلووات بر ساعت ۸۰۰ تومان پول برق می‌پردازند. دلیل افزایش قیمت هم این است که برق این مشترکان با تعرفه نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

البته قبلا هم مدیرکل امور مشترکین توانیر در مورد نحوه محاسبه هزینه برق مشترکان پر مصرف گفته بود با افزایش ۵ برابری مصرف، قبض برق ۴۲ برابر گران‌تر صادر می‌شود.

سخنگوی صنعت برق راهنمایی می‌کند: مشترکان پرمصرف پنل خورشیدی نصب کنند تا میزان مصرف‌شان کم شود.

پشت پرده صدور قبض‌های نجومی

با این همه طبق آخرین آمارها، حدود ۹۷.۵ درصد از مشترکان مطابق با استانداردها برق مصرف می‌کنند و پرمصرف‌ها فقط ۲.۶ درصد مشترکان هستند اما جامعه آماری معترضان قبض‌های نجومی بسیار بیشتر از این مقدار است. بنابراین این مشکل یا به دلیل اشتباه در محاسبه میزان برق رخ داده و یا کسی از برق این مردم سواستفاده کرده است.

رجبی مشهدی در همین باره گمانه‌زنی می‌کند: ممکن است شخص یا اشخاصی از برق این افراد سواستفاده کرده باشند.

او می‌افزاید: برای فهمیدن این موضوع مشترکانی که چنین حدسی می‌زنند، کلیه وسایل الکتریکی خود را خاموش کنند و کنتور برق را چک کنند؛ اگر آمپری دیده شد به این معناست که از برق این مشترکان سواستفاده شده و دلیل افزایش میزان قبض آن‌ها هم به همین دلیل است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....