تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 - 13:14
کد خبر : 27823

پتروشیمی بوعلی را بهتر بشناسید

پتروشیمی بوعلی را بهتر بشناسید

   پتروشیمی بوعلی با سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس است که فارس مالکیت ۷۰ درصدی در آن دارد.  مواد اولیه شرکت نفتا و بنزین پیرولیز خوراک اصلی این شرکت است. خوراک بنزین پیولیز مورد نیاز از پتروشیمی امیرکبیر و بندر امام تهیه شده و بخش عمده‌ای از خوراک نفتا

 

 پتروشیمی بوعلی با سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس است که فارس مالکیت ۷۰ درصدی در آن دارد.

 مواد اولیه شرکت

نفتا و بنزین پیرولیز خوراک اصلی این شرکت است. خوراک بنزین پیولیز مورد نیاز از پتروشیمی امیرکبیر و بندر امام تهیه شده و بخش عمده‌ای از خوراک نفتا توسط پالایشگاه‌های پازنان، پارسیان و فجر جم تهیه می‌شود.

خریداران اصلی محصولات تولیدی شرکت

برش سبک و ال پی جی: کل محصول به پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) فروخته می‌شود.

ریفرمیت و برش سنگین: ۷۰ درصد محصولا تولیدی به مشتریان بین‌المللی که عمدتا در آسیای شرقی شامل چین، سنگاپور و … هستند به فروش می‌رسد و ۳۰ درصد دیگر از طریق زمینی به کشورهای منطقه فروخته می‌شود.

بنزن: ۵۰ درصد پتروشیمی پارس، ۱۵ درصد پتروشیمی بیستون و ۳۵ درصد صنایع شیمیایی ایران (شیران)، خریداران اصلی هستند.

 افزایش ۱۰ درصدی حاشیه سود خالص نسبت به سال مالی ۹۸

مجموع فروش داخلی و صادراتی بوعلی در دوره شش ماهه اول سال ۹۹ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از نظر مقداری با افزایش ۲۰ درصدی همراه بوده و برابر ۷۵۸,۴۰۷ تن گزارش شده درحالی که مبلغ فروش حاصله ۳۶۲۸٫۵ میلیارد تومان و ۶ درصد کمتر از نیم سال اول سال ۹۸ بوده است.

کاهش مبلغ فروش به سبب کاهش نرخ فروش محصولات در شش ماهه اول سال جاری بوده است.

در یک نگاه کلی با درآمد عملیاتی ۳۶۲۸٫۵ میلیارد تومانی، بهای تمام شده ۳۱۶۶٫۵ میلیارد تومانی در شش ماه اول ۹۹ شاهد سود ناخالص ۴۶۲ میلیارد تومانی (۳۵ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال)، سود عملیاتی ۸۰۱٫۳ میلیارد تومانی (۱۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال) و سود خالص ۷۵۶٫۷ میلیارد تومانی (۱۷۴ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال) هستیم که سود خالص ۲۱۶٫۲ تومانی برای هر سهم به ارمغان آورده است.
علل اصلی افزایش سود عملیاتی و خالص رشد قابل توجه در سایر درآمدهای شرکت است.

با توجه به ارقام ذکر شده حاصل از فروش، بوعلی در نیم سال اول سال جاری ۴۵ درصد از فروش ریالی و ۵۸ درصد از فروش مقداری سال ۹۸ را در شش ماه ابتدایی سال جاری پوشش داده است.

از جمله نکات مثبت فروش نیم سال اول فروش‌های صادراتی زمینی و عرضه کالا در سیکل صادراتی بورس کالا و انرژی بوده که در سه ماهه اول رکورد افزایش فروش ۲۱۰ درصدی را ثبت کرده است.

حاشیه سود ناخالص شرکت در پایان سال گذشته ۱۹ درصد و در نیم سال اول جاری ۱۳ درصد بوده، علت اصلی این افت به دلیل کاهش قیمت خوراک و محصولات و اثرگذاری بیشتر هزینه‌های ثابت در بهای تمام شده عنوان شده است.

اما به دلیل تغییرات نرخ ارز و افزایش سود تسعیر ارز، حاشیه سود که در پایان سال ۹۸ برابر ۱۰ درصد بوده در نیم سال اول ۹۹ روند افزایشی طی کرده و تقریبا ۲۱ درصد شده است.

 آتش‌سوزی واحدهای پتروشیمی بوعلی در سال ۹۵

یکی از اتفاقات حاشیه‌ساز در پتروشیمی بوعلی وقوع آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۵ بود که بخش‌هایی از فعالیت این پتروشیمی را مختل کرد.
براساس عملیات اصلاحی که پس از سال ۹۵ انجام شده است، پروژه بازسازی واحد پارازایلین اسفند ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید (براساس پیش‌بینی‌های اعلام شده) درصد پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان نیمه نخست سال جاری حدود ۲۳ درصد بوده است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....