تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 21:31
کد خبر : 80430

پافشاری مسکو بر سهم خواهی از برجام

پافشاری مسکو بر سهم خواهی از برجام

وزارت خارجه روسیه خبر داد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است. لاوروف در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر ضرورت این موضوع تاکید کرد که توافق باید حقوق برابر برای تمامی طرف‌ها در همکاری در تمامی زمینه‌ها ایجاد کند.

وزارت خارجه روسیه خبر داد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.

لاوروف در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر ضرورت این موضوع تاکید کرد که توافق باید حقوق برابر برای تمامی طرف‌ها در همکاری در تمامی زمینه‌ها ایجاد کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «تحریم‌هایی اعمال شده علیه روسیه و تحریم‌هایی که اعمال خواهد شد، هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران و چشم‌انداز بازگشت به آن وجود ندارد.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «این چیزها کاملا متفاوت بوده و به هیچ وجه با یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط هستند.»

پاسخ قاطع امیرعبداللهیان به روس‌ها

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه گفته است: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می‌کنیم. تاکنون پیشرفت‌های خوبی بدست آمده اما با وجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.

او افزوده: رسیدن به توافق در وین می تواند زمینه همکاری‌های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و از جمله شرکای خود را گسترش دهد.

وزیر خارجه با بیان اینکه ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالفیم، تاکید کرد، روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.

روسیه برجام را گروگان می‌گیرد؟

مشخص نیست مسکو دقیقا چه می‌خواهد، اما تحلیل‌ها بر آن است که روسیه نمی‌خواهد اهرم ایران را در بحبوحه جنگ با اوکراین در برابر غرب از دست بدهد. در آخرین زمان‌بندی که انتظار می‌رود روند احیای برجام به ثمر برسد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، سنگی جدید لای چرخ برجام می‌اندازد. او در هتل کوبورگ وین از واشنگتن خواسته تا تضمین کتبی دهد که تحریم‌های ضدروسیه، تأثیر منفی بر روابط اقتصادی و تجاری این کشور با ایران نگذارد. موضوعی که به نظر درخواستی برای معافیتی جامع و عام و نه موردی است. با این حال، خواسته روسیه با مخالفت اولیه آمریکا روبرو می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته: «تحریم‌های روسیه هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارد. این‌ها به‌هیچ‌وجه باهم مرتبط نیستند. خروج از برجام یکی از بدترین اشتباه‌هایی است که در سال‌های اخیر انجام شده است.» شایع شده که اولیانوف ساعاتی پیش به باقری گفته اگر آمریکا به روسیه تضمین کتبی در برجام ندهد، لاوروف نه در جلسه وزیران برای امضای توافق احتمالی در وین شرکت می‌کند و نه مسکو پای آن توافق‌نامه را امضا خواهد کرد.

واکنش عجیب سفیر روسیه به اظهارات برجامی لاوروف

سفیر روسیه در ایران در حاشیه مراسم سی امین سالگرد روابط ایران و جمهوری آذربایجان درباره اظهارات منتشر شده از سوی سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور که گفته بود، «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.» در پاسخ گفت: سو تفاهم شده است. وی تاکید کرد: از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه مانند رادیو دیروز (فردا) گوش ندهند.

سفر غیرمنتظره باقری به تهران

خبرگزاری ایرنا دوشنبه شب از سفر عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در وین خبر داد. هرچند این خبرگزاری دولتی سفر علی باقری را در چارچوب مذاکرات وین اعلام کرده، اما به نظر سفر این دیپلمات کشورمان به مواضع اخیر روسیه در وین مربوط است، کمتر از یک هفته از سفر او به وین می‌گذرد و انتظار می‌رفت این آخرین سفر باقری به وین باشد.

درحالی که انتظار می‌رفت مذاکرات وین این روزها پایان یابد و توافق امضا شود، روس‌ها در راستای گرفتن امتیاز از غرب در جریان جنگ اوکراین با توافق مخالفت کرده و خواهان امتیازاتی شده‌اند.

این مواضع در روزهای اخیر از سوی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مطرح شده بود. او امروز به طور رسمی در تماسی با امیرعبداللهیان مواضع روسیه را ابلاغ کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی سلطانی سه شنبه , ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۵۸

سلام صبح شما بخیر
اعتماد چشم بسته و تمام و کمال به روسیه پلید ووخبیث ، نتیجه جز زیان برای مردم ایران به ثمر نخواهد آورد و طاهرا چشم دولتمردان ما بر روی خیانتها و اشغالگری و به توپ بستن حرم امام رضا علیه السلام کاملا بسته شده است

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....