ویژگی های یک معلم خوب/ فرگرد نخست
(امروز ۱۹ اردیبهشت و واپسین روز هفتۀ بزرگداشت مقام معلّم است. مقالهای با عنوان فوق را در چند فرگرد خدمت شما عزیزان تقدیم میکنم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.) امام علی (ع) : اِنّ لِلقُلوبِ شَهوه وَ اِقبالا وَ اِدبارا فَاتوها مِن قَبلِ شَهوَتها وَ اِقبالها فَاِنَّ القَلب اِذا اکره عَمی
(امروز ۱۹ اردیبهشت و واپسین روز هفتۀ بزرگداشت مقام معلّم است. مقالهای با عنوان فوق را در چند فرگرد خدمت شما عزیزان تقدیم میکنم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.)
امام علی (ع) :
اِنّ لِلقُلوبِ شَهوه وَ اِقبالا وَ اِدبارا فَاتوها مِن قَبلِ شَهوَتها وَ اِقبالها فَاِنَّ القَلب اِذا اکره عَمی .
دل میلی دارد و اقبالی و ادباری . دل ها را از ناحیه میل آن ها به دست آورید . قلب اگر مورد اکراه و اجبار قرار گیرد ، کور می شود.
( نهج البلاغه ، حکمت ۱۸۴)
مهم ترین ویژگی یک معلم خوب،شناخت علمی «تربیت» است.
با اکسیر تربیت می توان مس وجود را به طلای ارزشمند انسانیت تبدیل کرد . این اکسیر تربیت را کجا می توان یافت؟ این اکسیر نه در شرق است و در غرب ، نه در عرش یافت می شود و نه در فرش ، بلکه در وجود خود انسان است .
کاریز درون جان تو می باید
کز عاریه ها تو را دری نگشاید
یک قطره آب در میان خانه
بهتر ز جویی که از برون می آید
(سنایی)
شعری است منسوب به امیر مومنان علی (ع) که می فرماید:
دوائک فیک و ما تخبروا
و دائک منک و ما تشعروا
اتزعم انّک جرم صغیر
و فیک انطوی العالم الکبیر
دوای تو در توست و تو نمیدانی . درد تو نیز در توست و تو بر آن بصیرت نداری.
آیا میپنداری که تو جسم کوچکی هستی؟
در حالی که جهان بزرگی (عالم اکبر) در وجود تو نهفته است.
اکنون قامت رسای ” تربیت” را در آیینۀ تعاریف گوناگون به تماشا مینشینیم .
اندیشمندان و کارشناسان تربیتی ، سیمای تربیت را در قالب جملات و عبارات متعددی به تصویر کشیدهاند . تعاریف با همه گونهگونی تقریباً در نکات نهفته در تعریف زیر متّفقالقولاند:
تربیت عبارت است از بروز دادن و به فعلیّت رسانیدن نیروها و استعدادهای بالقوّه ذاتی موجودات در جهت مطلوب ، که اگر این نیروها بالفعل در نیاید و از ” بود ” به ” نمود ” نرسد ، آن موجود به هویّت و تمامیّت خویش نمیرسد .
مثلا اگر قدرت بالقوّه رویش و خوشهدادن دانۀ گندم بالفعل درآید ، گسترۀ قابلیّتهای طبیعی و ذاتیاش رشد مییابد ، ولی اگر نیروی درونی دانه را به مرحلۀ ظهور نرسانیم و در همان حال باقی بماند ، از بین میرود .
درون حبّه ای صد خرمن آمد
جهانی در دل یک ارزن آمد
(مولوی)
نکتۀ مهم و محوری این تعریف و همه تعاریف کامل این است که :
مایهها و قوانین تربیت در درون موجود نهفتهاست . فعّالیّتهای تربیتی ، غنچههای نهفته را شکفته و عطر ذاتی آن را میپراکند. هدف از کلّیه فعّالیتهای بیرونی تربیت ، زایش و شکوفایی استعدادهایی است که در درون انسان به ودیعه نهاده شدهاست .
میان آب حیاتی و آب می جویی
فراز گنجی و از فاقه در تک و پویی
تو کوی دوست همی جویی و نمی دانی
که گر نظر به حقیقت کنی تو آن کویی
اما انسان خودگمکرده و مسخشده و از خودبیگانه برای یافتن راه نجات ، کشتی را به جای نوح گرفته و جسم را به روح !
سبو بشکن که آبی نی سبویی
ز خود بگذر که دریایی نه جویی
سفر کن از من و مایی که مایی
گذر کن از تو و اویی که اویی
( مغربی)
یک معلم خوب باید در هر ساعت و هر کلاس و در برخورد با هر دانشآموز و نوجوان این تعریف و موارد زیر را،که فریادگر این حقیقت است ، آویزۀ گوش و هوش خویش قراردهد:
۱ – تربیتکردن نداریم ، تربیتشدن داریم !
۲ – تربیت کشف میشود ، نه کسب !
۳ – متربّی فعّال است ، نه منفعل .
۴ – متربّی خلّاقیّت میکند ، نه تبعیّت .
۵ – متربّی قوانین تربیت را از طبیعت خویش میآفریند ، نه آن که به عاریت بگیرد .
۶ – …و سرانجام تربیت امری درونی است ، نه کاری بیرونی .
ما به عنوان پدر ، مادر و معلم و استاد آیا تا کنون نکوشیده ایم تا تندیس ایدهآل و الگوی مثالی و اسوۀ خیالی تربیتی خود را بر فرزندان و شاگردان و دانشجویان خود تحمیل و تطبیق کنیم ؟
آیا اجازه دادهایم تا کودکان ، نوجوانان ، جوانان و یا حتّی دوستان و آشنایان ما ، هویّت و شخصیّت حقیقی و واقعی خود را بدون ریا و تظاهر بنمایانند ؟
آیا انصافاً ما از ارائۀ تصویر شفّاف و روشن هویّت و شخصیّت افراد و احتمالاً نازیبا ، ولی واقعی خوشمان میآید ؟ یا از تصویر ریاکارانه و تعارف آمیز و زیبا ، اما غیر واقعی و دروغ ؟!
ژان پیاژه می گوید : ” هر گونه اقدامی که تفکّر کودک را از مسیر طبیعیاش منحرف سازد ، پاسخ کودک را به تصنّع و تظاهر تبدیل میکند .
شاعری میسراید که :
ای خسته درون تو نهالی است
کز هستی آن تو را کمالی است
ای سایهنشین هر درختی
بنشین به کنار خویش لختی
ادامه دارد….
دانلود رایگان کتاب ها و دیگر آثار این قلم در کانال گزین گویه های مطهر
https://t.me/nedayemotahar
برچسب ها :تعلیم وتربیت ، سیدعلیرضا شفیعی مطهر ، معلم خوب، ، نهج البلاغه، ، هفته بزرگداشت مقام معلم،
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰