تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400 - 21:05
کد خبر : 77009

وزارت خارجه خط قرمز ایران در مذاکرات را اعلام کرد

وزارت خارجه خط قرمز ایران در مذاکرات را اعلام کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه که خبر داد هیات مذاکره کننده ایران فردا عازم وین خواهد شد، گفت: خطوط قرمز ما کاملاً روشن است و در حوزه رفع تحریم‌ها اگر رعایت شود در زمان مناسبش به توافق خواهیم رسید. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود گفت: هیات مذاکره‌کننده ان شاءالله فردا عازم

سخنگوی وزارت امور خارجه که خبر داد هیات مذاکره کننده ایران فردا عازم وین خواهد شد، گفت: خطوط قرمز ما کاملاً روشن است و در حوزه رفع تحریم‌ها اگر رعایت شود در زمان مناسبش به توافق خواهیم رسید.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود گفت: هیات مذاکره‌کننده ان شاءالله فردا عازم وین خواهد بود و انتظار این است که تمام هیات‌ها به وین برگردند و مذاکرات از سرگرفته شود.

خط قرمز ایران

خطیب‌زاده در خصوص دور نهایی بودن مذاکرات وین گفت: اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در فردای حضور در وین رسماً اعلام کند به تعهداتش عمل می‌کند و تضامین لازم را ارائه کند و در چارچوب برجام به بندهای رفع تحریم‌ها پایبندی را اعلام کند، فردای آن توافق در دسترس است. اما اگر اینها برای بازی های رسانه‌ای و در فضای عمومی باشد، طبیعی است جمهوری اسلامی ایران به هیچ ضرب الأجل ساختگی فکر نمی‌کند. زمان رسیدن به توافق را دو چیز معلوم می کند، پاسخ‌هایی که ایالات متحده به سؤالات مطرح شده می‌دهد و سرعت طرف‌های مقابل در میز مذاکره. جمهوری اسلامی ایران آنچه باید انجام دهد هفته‌های پیش انجام داده و بسیاری به تصمیم طرف‌های مقابل منوط است.

خطیب‌زاده افزود: فارغ از خوشبینی‌ها و بدبینی‌ها و واقع نگری‌ها الان بسیار زود است درباره نتیجه مذاکرات پیشگویی کنیم و در فضای بین‌الملل پیشگویی امر درستی نیست. هیأت ایران بدون فوت وقت برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا در وین حاضر بوده است و خطوط قرمز ما کاملاً روشن است و در حوزه رفع تحریم‌ها اگر رعایت شود در زمان مناسبش به توافق خواهیم رسید.

فشار ایران و ۱+۴ به آمریکا برای ارائه تضمین

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ایران و ۱+۴ اصرار دارند دولت آمریکا باید تضمین‌های درست را برای آینده بدهد. نمی‌توانیم اجازه دهیم دولت آمریکا با برجام بازی کند و شرکت‌ها و طرف‌هایی که به روابط عادی با ایران می‌پردازند مورد تحریم و اذیت و آزار نظام پولی و مالی آمریکا قرار گیرند.

پیشرفت‌های قابل توجه داشتیم

وی همچنین تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم از جمله در بحث تضمین‌ها ایده‌هایی مطرح و مکتوب شده است و امروز چارچوب توافق و چشم‌انداز متنی توافق کاملاً روشن است. در حوزه اخذ تضامین و راستی‌آزمایی موضوعات مهمی است که پیگیری می‌کنیم.

در بحث «تضمین‌ها» ابتکاراتی ارائه شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اجازه دهید در خصوص آنچه در میزهای مذاکره در حال گفت‌وگو است و بسیاری از آنها نهایی نشده در فضای عمومی صحبت نکنم. ابعاد مختلف اخذ تضامین اعم از سیاسی و حقوقی و با راهکارهای خلاقانه‌ و با ابتکاراتی بحث شده و توافقاتی هم حاصل شده ولی فراموش نکنید، هیچ چیز توافق نمی‌شود، مگر همه چیز توافق شود و تا آن روز هیچ توافقی را نخواهیم داشت.

او گفت: در میز مذاکرات با دقت گفته شده چه را بپذیریم و چه را نپذیریم. اخذ تضامین حقوقی و سیاسی با راهکارهای خلاقانه‌ای در حال بحث و پیگیری است، اما در یک جمله باید گفت هیچ توافقی نمی‌شود مگر اینکه بر روی همه چیز توافق شود.

واکنش به اظهارات نفتالی بنت

وی درخصوص اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حصول توافق در وین گفت: برخی اوقات جملات مقامات این رژیم جعلی، خبری است و از جنس پیش بینی نیست و می‌خواهند بگویند در حال این توطئه‌ها هستیم. این منطقه از روزی که رژیم اشغالگر قدس با دسیسه درست شد، روی خوشی ندیده است. اینها مبنای ترور و خونریزی و ناامنی در همه جای منطقه بودند و طبیعی است زبان دیپلماسی و تفاهم برای آنها خطر است و تلاش می‌کنند با هر وسیله‌ای در فضای ایران هراسی و ایران ستیزی بدمند.

واکنش ایران به برخی معافیت‌ها توسط آمریکا

خطیب‌زاده در خصوص اقدام اخیر آمریکا در خصوص بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران گفت: اینها اسقاطیه‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضد برجامی ملغی کرده بود و اینها مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی، آن هم در حوزه خواست طرف آمریکایی بوده است. تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام است در آن حوزه هیچ حرکتی انجام نشده است آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقدامات را انجام دهد. اینها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد. آنچه ارزش دارد، این است که وقتی هیأت آمریکایی به وین برمی‌گردد با دستورکار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم برگردد. ایران و طرف‌های برجامی تصمیمات سخت خود را همان سالی گرفتند که در برجام ماندند و اجازه دادند این توافق زنده بماند. امروز آمریکا باید به جای فرافکنی با دستورکار مشخص به وین بیاید. اگر با دستورکار سیاسی برای رفع تحریم‌ها بیایند، قطعاً در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدن به توافق میسر است.

ادامه مذاکرات با عربستان منوط به اراده ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور کشورمان از این مذاکرات در گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق استقبال کرد، مایلم ابتدا از تحرک دیپلماتیک و تلاش‌های دولت و مردم عراق برای گسترش فرهنگ گفت‌وگو برای گسترش همکاری ها در منطقه استقبال و تشکر کنم. ایران همواره آمادگی داشته و ما در چارچوب دوره‌های قبلی در بغداد آمادگی ادامه گفت‌وگوها را در بغداد داریم. تاریخ و زمان آن طبعاً منوط به اراده در ریاض است و هر زمانی این اراده در ریاض شکل بگیرد، ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

ویزای بسیاری از آوارگان افغانستانی را تمدید کردیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: رفت و آمد چهره‌های افغانستان به ایران چیز تازه‌ای نیست و ایران مداوما میزبان چهره‌های افغانستان بوده است. در مورد آوارگان افغانستانی در داخل ایران، با معضل جدی روبه‌رو هستیم. در بازه زمانی ناآرامی‌های افغانستان با خیل حضور مردم افغانستان مواجه شدیم.

او ادامه داد: بسیاری از افغانستان به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند. مشکلات زیاد هست به دلیل اینکه ایران میزبان چند میلیون آواره افغانستانی است. و هیچ کمکی از سازمان‌های بین‌المللی به ما نشده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....