تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 19:38
کد خبر : 81460

وثیقه وام بانک‌ها رمزارزی شد؟

وثیقه وام بانک‌ها رمزارزی شد؟

در چند سال اخیر ارزهای دیجیتال به شکل قابل ملاحظه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند. افزایش چشم‌گیر قیمت رمزارزها یکی از عمده دلایل علایق افراد به سرمایه‌گذاری در این حیطه بوده است. رمزارزها در ایران فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته‌اند به طوری که می‌توان از ممنوع شدن معاملات آنها تا بسته شدن درگاه

در چند سال اخیر ارزهای دیجیتال به شکل قابل ملاحظه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند. افزایش چشم‌گیر قیمت رمزارزها یکی از عمده دلایل علایق افراد به سرمایه‌گذاری در این حیطه بوده است.

رمزارزها در ایران فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته‌اند به طوری که می‌توان از ممنوع شدن معاملات آنها تا بسته شدن درگاه پرداخت در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نام برد. خوشبختانه چندیست دیدگاه‌ها در این زمینه تغییر کرده است. شروع صنعت استخراج در ایران به شکل صنعتی، افزایش صرافی‌های ارز دیجتال، ایجاد توکن‌های ایرانی از نمونه‌های تغییر رویکرد در این زمینه است که می‌تواند دستاوردهای مفیدی برای این مرز و بوم داشته باشد.

مردم ایران نیز مانند تمام دنیا به این زمینه علاقه زیادی نشان داده‌اند.اما در ایران به دلیل تورم شدید و کسب درآمد دلاری شرایط تا حدی متفاوت است و این موضوع انگیزه‌ها را دو چندان می‌کند. پس به طور منطقی لازم است بستری مهیا شود که بتوان بیشترین کارایی را از این حیطه کسب کرد.

در این میان خبر همکاری چندین بانک شناخته شده و مطرح کشور با یک مجموعه دیگر برای راه‌اندازی یک شبکه بلاکچین و عرضه ارز دیجیتال قابل توجه است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه که در وسعت بزرگی در حال انجام است، شامل توکن پیمان می‌شود. این توکن به وسیله ۴ بانک ملی، ملت، پارسیان و پاسارگارد ایجاد شده و پشتوانه طلا دارد. توکن اولیه رمزارز پیمان بر اساس طلا استخراج شده است و در ادامه قرار است توکن‌های این ارز دیجیتال براساس اموال و املاک مازاد این بانک‌ها صادر و استخراج شود.

هدف از ارائه این ارز دیجیتالی جلوگیری از تورم و کاهش آن و البته خلق ارزش افزوده برای اقتصاد ملی کشور اعلام شده است. موضوعی که سابقه آن را در کشور دوست و البته غیرهمسایه یعنی ونزوئلا شاهد بودیم. هرچند که ونزویلا از دستیابی به این هدف ناکام ماند اما شاید در ادامه ایران بتواند بخشی از خواسته‌های خود را از این طریق به‌دست آورد.

توکن پیمان بر بستر ققنوس معرفی شده که ظاهرا یک بستر بلاکچین ایرانی است. بستر ققنوس از مزایای فناوری بلاک چین که همان شفافیت مالی و رصد پول‌های نقل و انتقال شده به صورت مشخص و واضح برخوردار است.

بر این اساس پیمان در واقع نخستین ارز دیجیتال ایرانی است. ارزی دیجیتالی که با پشتوانه طلا منتشر می‌شود و میتوان آنرا معادل ایرانی تتر و نخستین استیبل کوین ایرانی دانست. البته در کاربرد پیمان با تتر تفاوت هایی اساسی دارد.

ارز دیجیتال پیمان، با پشتوانه طلا و ضمانت نقد‌ شوندگی ققنوس منتشر شده است. پیمان، همواره معادل یک سوت طلای ۲۴ عیار است. از این رو می‌توان گفت، پیمان جایگزین بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاری در سکه و طلاست که ضمانت نقد شوندگی نیز داشته و البته پشتیبانی بانک مرکزی و جمعی از بانک‌های مطرح ایرانی را با خود به همراه دارد.

پشتوانه ارز دیجیتالی پیمان طلا معرفی شده است تا در ادامه این ارز دیجیتالی به بازار بورس راه یابد و سهام آن در اختیار سهامداران قرار بگیرد.

در ابتدای امر ۲ کیلو طلا برای پشتوانه‌سازی این ارز دیجیتالی در اختیار این میزبان‌ها قرار گرفته بود. این گروه در راستای تسهیل و تسریع تراکنش‌های بانکی و کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصاد ملی اقدام به ساخت و توسعه این ارز دیجیتالی کرده‌اند.

پیمان همانطور که گفتیم نام رمزارز بستر ققنوس است که قرار است یک میلیارد واحد از آن توزیع و تولید شود. مدتی پیش از این یک استارتاپ در امارات متحده عربی نیز یک ارز دیجیتالی به نام وان گرم با پشتوانه طلا تولید و توضیح کرد.

پیمان چگونه خرید و فروش می‌شود؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  آنطور که در برخی مصاحبه‌های رسمی اعلام شده است، افراد در آینده می‌توانند با نصب اپلیکیشن هایی بر روی گوشی‌های هوشمند خود اقدام به خرید ارز دیجیتال پیمان و یا مبادله آن کنند. چندی پس از صدور ارز دیجیتال پیمان اعلام شد که پیام رسان بله به عنوان کیف پول این ارز دیجیتال در نظر گرفته خواهد شد. مدیرعامل هلدینگ سداد با اعلام این خبر گفت:

ما در نظر داریم پیمان را از طریق بله عرضه کنیم و کیف پول این ارز دیجیتال نیز با بله یکپارچه می‌شود. در اصل این کیف پول به تمامی قابلیت‌های این پیام‌رسان متصل می‌شود.

حالا با عرضه پیمان از طریق بله، این پیم رسان دومین پیام رسانی بود که ارز دیجیتال عرضه می‌کند. در حال حاضر این رمزارز در برخی از صرافی‌های ایرانی نظیر نوبیتکس و اکسیر در حال معامله است.

دیگر توکن‌های مهم ایرانی

البته پیمان تنها توکن ایرانی مطرح شده از سمت سازمان‌های مهم نیست، یکی دیگر از این طرح‌ها مربوط به انتشار توکن آب پارس بود. منتشر‌کننده این توکن شرکت تعاونی آب رسانی فلات مرکزی پارس در چابهار بود که در زمینه شیرین‌سازی آب دریای عمان فعالیت می‌کند.

دارندگان توکن آب پارس که هر توکن آن معادل حق اختیار استفاده از یک مترمکعب آب شیرین معادل هزار بطری یک لیتری بود، سهامداران این شرکت محسوب شده و در قالب سهام از مزیت سود سالانه بهره‌مند بودند. ققنوس اکنون در حال برداشتن نخستین قدم هاست و باید اخبار زیادی از آن منتشر شود.

توکن الماس یکی دیگر از این مثال‌هاست. بعد از طراحی و ارائه توکن پیمان که می‌توان آنرا قدمی رو به جلو در زمینه توکنایز کردن دارایی‌ها و البته پیشبردی در توسعه بازار ارزهای دیجیتال ایران دانست، دومین خلاقیت ققنوس در انتشار توکن برای جذب سرمایه گذاران، انتشار توکن الماس بود.

الماس از اساس جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. ققنوس نیز با تکیه به همین موضوع، اقدام به انتشار توکن الماس با نام A۱۰۱ کرده است. هر الماس، پشتوانه ۲۰۲ میلی گرم (۱۰۱ سوت الماس یا ۰۱/۱ قیراط) دارد و دارای تراش گرد عالی، به رنگ سفید و درجه پاکی VS۲ است و همواره برابر ۵۸۶ توکن A۱۰۱ است.

نکته جالب آن که کاربران می‌توانند در صورت صلاح دید با ارائه تعداد مشخصی از توکن‌‌های خود به نقاط ذکر شده در سپید نامه این توکن، الماس پشتوانه را به‌طور فیزیکی دریافت کنند.

از پیمان برای وام گرفتن استفاده کنید

به تازگی اپ‌های وام دهی کریپتویی در ایران در حال افزایش هستند. این اپ‌ها که در حوزه دیفای فعالیت می‌کنند با وثیقه گرفتن رمزارزها اقدام به دادن وام می‌کنند.

این پلتفرم‌ها بدون نیاز به ضامن و یا مراحل سخت اداری، اعتبار سنجی و یا منتظر ماندن برای نوبت دهی از هر کجای دنیا اقدام به اهدای وام کرده و از این جهت بر سیستم سنتی مزیت دارند.

از آنجایی که در دو سال اخیر تعداد زیادی از مردم به سمت رمزارزها متمایل گشته‌اند و تعداد زیادی از آنها دارایی‌های دیجیتال در اختیار دارند بنابراین کاربرد این پلتفرم‌ها رو به افزایش است.

قسمت قابل توجه این است که بعضی از این پلتفرهای وام دهی ایرانی از پیمان به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند و این به معنی راه پیدا کردن آن در بین عموم مردم و موارد استفاده آن است.

انتشار رمزارزهای ایرانی ابعاد و اهداف مختلفی دارد اما قسمت مهم این قضیه دیدگاه مساعد جامعه، بانک مرکزی و سازمان‌های بزرگ نسبت به رمزارزها، بلاکچین و ظرفیت آنها است که تا حدی نگرانی فعالان و علاقه‌مندان این حوزه را کاهش خواهد داد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....