تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 - 19:16
کد خبر : 76160

واکنش قیمت دلار به خبر آزادسازی پول‌های بلوکه در عراق

واکنش قیمت دلار به خبر آزادسازی پول‌های بلوکه در عراق

 امروز دو خبر مهم از دلارهای مسدود شده ایران در کشورهای عراق و کره جنوبی به گوش رسید. قیمت دلار اما تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۳) ۷۰ تومان کاهش را تجربه کرده و به ۲۸۲۳۰ تومان رسیده است. نرخ ارز دیروز در پی خبر توقف مذاکرات وین ۲۵۰ تومان رشد داشت. به نظر می‌رسد نگرانی از ادامه

 امروز دو خبر مهم از دلارهای مسدود شده ایران در کشورهای عراق و کره جنوبی به گوش رسید. قیمت دلار اما تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۳) ۷۰ تومان کاهش را تجربه کرده و به ۲۸۲۳۰ تومان رسیده است. نرخ ارز دیروز در پی خبر توقف مذاکرات وین ۲۵۰ تومان رشد داشت. به نظر می‌رسد نگرانی از ادامه مسیر گفت‌وگوهای برجامی مانع از ایجاد فشار فروش در بازار ارز شده باشد.

 

امکان استفاده از پول‌های بلوکه در یک بانک عراقی حاصل شد

به نظر می‌رسد روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشورمان ادامه دارد. امروز نامه‌ای از وزارت صمت درباره «ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق»، در فضای مجازی رویت شد. در این نامه به تاریخ ۲‍۱ دی ۱۴۰۰ وزارت صنعت، معدن و تجارت از کلیه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی خواسته بوده که با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق، اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.

پیش از این در ۱۸ دی، میرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفته بود «حدود پنج میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، آزاد شده که بخش عمده‌ای از آن وارد کشور و مابقی نیز تبدیل به خط اعتباری شده است». در آن زمان، وزارت برق عراق هم اعلام کرده بود تمام بدهی خود بابت واردات گاز از ایران به جز ماه دسامبر ۲۰۲۱ را به یک صندوق اعتباری واریز کرده است. بنا به شنیده‌ها، بغداد بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار به تهران بدهی داشت.

 

تشکیل کارگروه در سئول

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان   ، خبرگزاری کره‌ای یونهاپ امروز اعلام کرد قرار است از ماه آینده میلادی مذاکراتی در سطح کارگروه در سئول تشکیل و اختلاف میان تهران و سئول بر سر دارایی‌های مسدود شده ایران بررسی شود. در این کارگروه‌ به طور عمده در مورد چگونگی انتقال پول به ایران در صورتی که آمریکا معافیت از تحریم صادر کند بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

با این حال، با توجه به آنکه دولت کره جنوبی علیرغم وعده‌های بسیار تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نداده است، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار ارز چندان خبر فوق را جدی نگرفته و منتظر سیگنال‌های جدی‌تر در این خصوص خواهند ماند. حدودا یک ماه پیش معاون وزیر خارجه کره جنوبی به اتریش سفر کرده و مذاکراتی در کنار مذاکرات وین بین سئول و کشورهای طرف برجام و آمریکا صورت گرفته بود که در نهایت از این رایزنی‌ها نتیجه‌ای حاصل نشد.

 

نامه ایران به یک نهاد بین‌المللی برای استرداد پول‌های بلوکه در کره

همزمان با خبر مذکور، امروز اعلام شد بانک مرکزی کشورمان نامه‌ای برای مرکز بین‌المللی حل‌و‌فصل اختلافات سرمایه‌گذاری(ISDS) ارسال و در آن درخواست کرده است تا کره جنوبی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور را برگرداند و در صورت عدم حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد.

البته به گفته یک مقام وزارت خارجه در سئول، دولت کره جنوبی، سپتامبر گذشته این نامه را دریافت کرده و در تلاش است تا اختلال بر سر دارایی‌های مسدود شده ایران، تحت تحریم های آمریکا، را حل کند.

درصورتی که دو کشور طی ۶ ماه آینده، پس از قبول این نامه هیچ راه حلی از طریق مذاکرات پیدا نکنند، ایران احتمالا به ISDS شکایت خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....