تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 فروردین 1401 - 20:03
کد خبر : 83489

واکنش قیمت دلار به احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه

واکنش قیمت دلار به احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه

قیمت دلار پس از رشد ۳ درصدی در دو جلسه معاملاتی پیشین و رسیدن به سقف دو ماهه، امروز کاهش ۱.۳ درصدی را تجربه کرد و به ۲۷۳۶۰ تومان رسید. برخی اخبار که از احتمال آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی شنیده می‌شود، عامل عقب‌نشینی خریداران در بازار ارز تصور می‌شود.

قیمت دلار پس از رشد ۳ درصدی در دو جلسه معاملاتی پیشین و رسیدن به سقف دو ماهه، امروز کاهش ۱.۳ درصدی را تجربه کرد و به ۲۷۳۶۰ تومان رسید. برخی اخبار که از احتمال آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی شنیده می‌شود، عامل عقب‌نشینی خریداران در بازار ارز تصور می‌شود. ایرنا (خبرگزاری دولت) نیز آزادسازی برخی منابع مسدود شده در خارج از کشور را به نقل از یک منبع آگاه تایید کرد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بارها آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را راهی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا جهت مذاکره رودررو اعلام کرده بود. برای مثال او ۳۰ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود: «اگر واشنگتن نیت خوب خود را برای پایان دادن به مسدود شدن دارایی‌های ما در خارج از کشور و برداشتن تحریم‌ها نشان دهد ما مذاکره مستقیم با آن را در نظر خواهیم گرفت».

اما کره جنوبی در این زمینه به هیچ عنوان خوش‌سابقه نیست و بارها وعده‌هایی پوچ برای آزادسازی منابع ایران داده که هیچگاه تحقق نیافتند. حتی در تیر ۱۴۰۰ خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود «تجربه نشان می‌دهد که اکتفای صرف به اظهارات رسانه‌ای، رویه معمول کره جنوبی است که باز هم روی خواهد داد و تا زمانی که ایران شاهد نتیجه عملی و موثر نباشد، اهمیتی به ژست‌های رسانه‌ای نخواهد داد».

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،   آخرین بار در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۰ بدهی قدیمی ۵۳۰ میلیون دلاری انگلیس به ایران پرداخت شد. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که ایران هنوز دسترسی استفاده از این منابع را ندارد. اما سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرده بود پولی که انگلیس بابت بدهی خود به ایران پرداخت کرده است، به‌صورت کامل و قطعی در اختیار ایران است.

پیش از آن نیز در دی‌ماه آزادسازی ۵ میلیارد دلار پول ایران از چند کشور اعلام شده بود که به دنبال آن قیمت دلار در ۱۸ دی ۱۴۰۰ با افت ۹۰۰ تومانی تا کف ۲۸ هزار تومان کاهش یافته بود. با این حال، باید در نظر داشت فضای مذاکرات وین در آن زمان شاید کمی متفاوت بود و هنوز امید زیادی به سرانجام رسیدن احیای برجام وجود داشت. این امید اگرچه هنوز از بین نرفته، اما تعلیق مذاکرات از ابتدای سال جدید منجر به برهم خوردن آرامش بازار ارز شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....