تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 15:24
کد خبر : 105295

واکسن آنفلوآنزا ۳۰۰ هزار تومان

واکسن آنفلوآنزا ۳۰۰ هزار تومان

با شروع پاییز خیلی زود آنفلوآنزا جایگزین کرونا شده و با سرعت زیاد در حال شیوع است. مراکز درمانی با موج تازه‌ای از بیماران مواجه‌اند که به دلیل داشتن علایم آنفلوآنزا به آنجا مراجعه می‌کنند. این بیماری اگر جدی گرفته نشود می‌تواند مانند کرونا مرگ و میر به همراه داشته باشد. شرایط برای ابتلا بسیار

با شروع پاییز خیلی زود آنفلوآنزا جایگزین کرونا شده و با سرعت زیاد در حال شیوع است. مراکز درمانی با موج تازه‌ای از بیماران مواجه‌اند که به دلیل داشتن علایم آنفلوآنزا به آنجا مراجعه می‌کنند. این بیماری اگر جدی گرفته نشود می‌تواند مانند کرونا مرگ و میر به همراه داشته باشد. شرایط برای ابتلا بسیار فراهم است، هم مدارس بازگشایی شده‌اند، هم دانشگاه‌ها و دیگر استفاده از ماسک هم به زیر ۲۰ درصد در اماکن عمومی رسیده است و همین مساله باعث شده تا طی روزهای اخیر تعداد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. این در حالی است که البته برخی داروهای معمولی مانند قرص و شربت‌های  آنتی بیوتیک و … در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

       هر واکسن آنفلوآنزا ۳۰۰ هزار تومان 

از سوی دیگر هزینه خرید یک واکسن آنفلوآنزا به ۳۰۰ هزار تومان رسیده و اگر آن را برای تزریق به یک مرکز درمانی ببرید ۱۰۰ هزار تومان هم باید هزینه تزریق بپردازید. این در شرایطی است که بسیاری از افراد توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند، در واقع یک خانواده ۴ نفره باید مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند تا بتواند خانواده خود را در مقابل آنفلوآنزا واکسینه کند. با اعلام خط فقر ۱۸ میلیون تومانی متوجه می‌شویم که پرداخت چنین مبلغی برای بسیاری از خانواده‌ها کار ساده‌ای نیست. در حالی که هزینه‌های درمان بیماری هم چندان ارزان تمام نمی‌شود. چرا که حالا پرداخت وجه ویزیت دکتر در بیمارستان‌ها و مطب‌ها افزایش چشمگیری داشته ویزیت‌ها از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و به مبلغی بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسند. نکته مهم اینجاست که بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز درمانی از آنجا که با بدحسابی تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌ها مواجه شده‌اند، دیگر دفترچه‌های بیمه را هم قبول نمی‌کنند و به این ترتیب هزینه‌های درمانی به نرخ آزاد حساب می‌شود که این خود ضربه دیگری بر پیکر نحیف خانواده‌هایی است که برای تامین معیشت خود مشکل دارند چه برسد به اینکه بخواهند هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند.

       تنها رعایت پروتکل‌ها مطرح نیست  تغذیه هم مهم است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   مولود فرخ نیا، پزشک اورژانس درباره دلایل سرعت شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور می‌گوید: امسال خیلی زودتر از انتظارمان با افزایش مبتلایان به آنفلوآنزا مواجه شده‌ایم. البته بسیاری از پزشکان و مسوولان علت این امر را رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله نزدن ماسک عنوان می‌کنند، رعایت این پروتکل‌ها قطعا مهم هستند، اما نکته‌ای که در این رابطه نادیده گرفته می‌شود، تغذیه افراد است. هر چه افراد تغذیه نامناسب‌تری داشته باشند، بدن برای ابتلا به بیماری مستعد‌تر می‌شود. نخوردن مواد مغذی خود می‌تواند دلیلی بر ضعیف شدن بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها باشد. در حال حاضر تعداد کودکان که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، بسیار بیشتر از بزرگسالان است و البته بسیاری از این کودکان از تغذیه نامناسب رنج می‌برند. در واقع بنا به دلایل گوناگون مواد مغذی مورد نیاز بدنشان تامین نمی‌شود.  او می‌افزاید: کافی است یک دانش‌آموز سر کلاس درس مبتلا به این بیماری باشد تا بقیه دانش‌آموزان را هم مبتلا کند. متاسفانه ما فقط به ماسک زدن فکر می‌کنیم در حالی که بچه‌ها با یکدیگر تماس‌های فیزیکی دارند، وسایل یکدیگر را دست می‌زنند و… پس این مشکل تنها با ماسک زدن حل نمی‌شود، همین چند روز پیش بود که یکی از مسوولان حوزه بهداشت و درمان در مورد کاهش مصرف لبنیات و افزایش میزان پوکی استخوان در کشور حرف زده بود، این مسائل نباید نادیده گرفته شود. در حال حاضر دلیل ابتلا به بیماری‌های ویروسی تغذیه نامناسب هم هست.  این پزشک اورژانس می‌گوید: در مناطق فرودست جامعه میزان ابتلا به مراتب بیشتر است. بسیاری از کودکان و نوجوانانی که به بیماری مبتلا شده‌اند، از نظر بدنی بسیار ضعیف و کوچک جثه هستند. حذف شده بسیاری از مواد مغذی از سبد خانوار به دلیل مسائل اقتصادی یکی از نکات مهمی است که باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌ها می‌شود. خیلی از این خانواده‌ها حتی دیگر توان تهیه ماسک را هم ندارند. زنان بارداری به مراکز درمانی مناطق محروم شهر مراجعه می‌کنند که حتی در دوران بارداری سوءتغذیه دارند. ابتلا به آنفلوآنزا تنها یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و فقر غذایی یکی از عوامل مهم همه‌گیری این بیماری است که هیچ کس به آن توجهی نمی‌کند.

       درخواست وزارت بهداشت از مردم برای استفاده از ماسک

از سوی دیگر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در اطلاعیه‌ای از مردم خواست بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا حتما ماسک بزنند. این مرکز با اشاره به اینکه در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی‌های لازم با شروع فصل سرما الزامی است، ۶ کار اساسی در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های تنفسی، را به این شرح اعلام کرد: پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه کردن (ترجیحاً استفاده از ماسک یک‌بار مصرف)، شستشوی مداوم و مکرر دست‌ها (ترجیحاً با آب و صابون و به طریقه صحیح)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت کردن، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک؛ این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات.

       شدت موارد ابتلا به آنفلوآنزا در سه هفته اخیر

ابراهیم قادری رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا از شدت موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور خبر داده و گفته بود این بیماری پرسر و صداست و به همه‌گیری تبدیل می‌شود. او افزود: در سه هفته اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته و به نظر می‌رسد فصل شیوع این بیماری آغاز شده است و روند مبتلایان صعودی بوده و در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود. سطح ایمنی عموم جامعه به ویژه کودکان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی پایین آمده به همین دلیل این قشر از افراد در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند و در واقع در ماه‌های آینده طغیان این ویروس تنفسی را تجربه خواهیم کرد.

       پرخطرها واکسن بزنند

این مقام مسوول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ضرورت دارد افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

       آنفلوآنزا را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

ایرج خسرونیا رییس جامعه پزشکان داخلی ایران نیز گفت: آنفلوآنزا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل سرماست که منشأ آن ویروسی بوده و دستگاه تنفسی را با عفونت شدید مواجه می‌کند، این عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه‌ها را درگیر کرده ولی از نظر بالینی با سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌شود ولی از آن خیلی شدیدتر است و ناگهان بروز می‌کند. او، لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی را از شایع‌ترین علایم آنفلوآنزا برشمرد و افزود: ممکن است برخی از بیماران تهوع، استفراغ و اسهال هم داشته باشند و عوارض جدی این بیماری در کودکان زیر ۲ سال و افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.

      نحوه انتشار آنفلوآنزا چگونه است؟

خسرونیا اظهار داشت: ویروس آنفلوآنزا از طریق ترشحات تنفسی بیماران در اثر سرفه یا عطسه گسترش می‌یابد ولی از طریق دست دادن و تماس با وسایلی که فرد مبتلا به آنها دست زده است نیز منتقل می‌شود. این بیماران از دو روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری هستند. بعضی از افراد ممکن است مبتلا به این ویروس شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و همزمان ویروس را به دیگران منتقل کنند. او با بیان اینکه مکان‌های پر جمعیت مانند اتوبوس و مترو می‌تواند عامل انتقال ویروس آنفلوآنزا باشد، تصریح کرد: در شرایطی که ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعت‌ها در محیط سرد و رطوبت کم در محیط زنده بماند و ترشحات آلوده را منتقل کند، به همین دلیل به همه افراد توصیه می‌شود در این مکانهای بسته حتما ماسک بزنند و دستهای خود را ضدعفونی کنند. این متخصص داخلی ادامه داد: بیشتر افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا می‌شوند نیاز به داروی زیادی ندارند زیرا علت بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌ها کمک‌کننده نیستند، باید بر اساس تجویز پزشک دارو مصرف شود و دوره نقاهت بیماری ۷ تا ۱۰ روز است. مبتلایان باید در منزل استراحت کرده و مایعات گرم مصرف کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....