تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1401 - 22:14
کد خبر : 92392

وام مسکن در کدام شهر به صرفه است؟

وام مسکن در کدام شهر به صرفه است؟

قیمت تسه‌ها دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته است. به طوری که این اوراق امروز هم با صف خرید سنگینی همراه بودند و به کانال ۱۳۰ هزار تومانی رسیدند. با توجه به این که با هر برگه تسه می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام دریافت کرد، با سطوح کنونی قیمت تسه‌ها، بیش از یک چهارم مبلغ

قیمت تسه‌ها دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته است. به طوری که این اوراق امروز هم با صف خرید سنگینی همراه بودند و به کانال ۱۳۰ هزار تومانی رسیدند. با توجه به این که با هر برگه تسه می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام دریافت کرد، با سطوح کنونی قیمت تسه‌ها، بیش از یک چهارم مبلغ وام صرف خرید اوراق می‌شود. این یعنی از وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین در تهران کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان به دست متقاضی می‌رسد و این عدد در مراکز استان و شهرهای بزرگ‌تر از ۲۰۰ هزار نفر به تنها ۲۳۶ میلیون تومان محدود می‌شود. ارزش پایین وام در کنار رشد تند و تیز قیمت مسکن منجر شده تا وام خرید مسکن کارکرد خود را از دست بدهد و سهم بسیار کوچکی در خرید خانه داشته باشد. به طوری که با وام مسکن در تهران تنها ۸ متر و به طور متوسط در کل کشور تنها ۲۹ متر خانه می‌توان خرید.

صعود دوباره تسه‌ها

بعد از افت قیمت تسه‌ها از کانال ۱۴۰ هزار تومانی به حدود ۱۲۰ هزار تومان، طی دو روز اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته است. به طوری که امروز تسه‌ها با صف خریدهای به شدت سنگینی مواجه بودند و بسیاری از متقاضیان در نهایت نتوانستند اوراق تسهیلات مسکن را در بورس بخرند. با رشد دو روز اخیر قیمت تسه‌ها دوباره وارد کانال ۱۳۰ هزار تومانی شده است. با رشد امروز قیمت تسه‌ها، نرخ سود واقعی وام خرید مسکن بانک مسکن به ۲۵.۸ درصد رسیده است که اختلاف زیادی با ۱۷.۵ درصدی اعلامی توسط بانک دارد.

هزینه دریافت وام چقدر شد؟

به این ترتیب هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی خرید مسکن و جعاله برای زوجین تهرانی، به حدود ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین مجردهای تهرانی برای دریافت وام ۲۸۰ میلیونی هم باید نزدیک به ۷۳ میلیون تومان هزینه کنند.

تصویر مربوط به وام مسکن در کدام شهر به صرفه است؟

هزینه دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید و جعاله مسکن زوجین در سایر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها هم به حدود ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است. هزینه دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مجردها هم در این شهرها به نزدیکی ۶۲.۵ میلیون تومان رسیده است.

در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، زوجین حداکثر می‌توانند ۳۲۰ میلیون تومان وام خرید و جعاله مسکن دریافت کنند و سقف مبلغ این وام برای مجردهای چنین شهرستان‌هایی هم فقط ۲۰۰ میلیون تومان است. به این ترتیب هزینه دریافت وام در این شهرستان‌ها برای زوجین بیش از ۸۳ میلیون تومان و برای مجردها حدود ۵۲ میلیون تومان تمام می‌شود.

پوشش وام مسکن چقدر است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  اما این نرخ سود و هزینه‌های بالا برای دریافت وام، در نهایت چه میزان به خریدار کمک می‌کند؟ در حالی چنین رقابتی در بورس برای خرید اوراق تسه ایجاد شده که به واسطه رشد تند و تیز قیمت مسکن، قدرت خرید وام مسکن افت چشم‌گیری داشته است. از طرفی دیگر به واسطه همین رقابت سنگینی که برای خرید تسه ایجاد شده و منجر به رشد قیمت این اوراق شده است، مبلغ نهایی که از وام باقی می‌ماند افتی جدی داشته است. همان‌طور که بالاتر هم گفته شد حالا برای دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین در تهران باید حدود ۱۰۴ میلیون تومان هزینه کرد. در واقع از این مبلغ نهایتا ۲۹۶ میلیون تومان دست مشتری را می‌گیرد. حال با کسر هزینه خرید اوراق از وام ۴۰۰ میلیون تومانی زوجین در تهران و ۳۲۰ میلیون تومانی در مراکز استان‌ها، بررسی کردیم که با مبلغ باقی‌مانده چند متر خانه می‌توان خرید. البته باید توجه کرد که آخرین داده قابل استناد، داده‌های مرکز آمار از قیمت مسکن در بهار ۱۴۰۰ در شهرستان‌ها است. به همین دلیل برای برآورد قیمت مسکن در بهار ۱۴۰۱ که به تازگی به پایان رسید، فرض کرده‌ایم که رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در بقیه شهرستان‌ها هم به اندازه تهران یعنی حدود ۲۶.۲ درصد بوده است. در چنین شرایطی بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهری مانند تهران با وام مسکن تنها ۸.۱ متر مربع خانه می‌توان خرید. این عدد برای کللانشهرهایی مانند اصفهان، تبریز، مشهد و کرج هم کمتر از ۱۸ متر مربع است. به طور متوسط هم در کل مراکز استان‌ها کمتر از ۳۰ متر مربع خانه می‌توان خرید که با توجه به قیمت بسیار پایین مسکن در برخی از مراکز استان‌ها، این میانگین عدد بسیار پایینی محسوب می‌شود و نمی‌تواند چندان به خریدارها کمک کند. به‌ویژه اگر در استان‌های بزرگ‌تر و گران‌قیمت سکونت داشته باشیم.

تصویر مربوط به وام مسکن در کدام شهر به صرفه است؟

وام‌های انعطاف‌پذیر ضامن حل مشکل مسکن

در اقتصاد ایران برخلاف اغلب کشورهای دیگر، امکان دریافت تسهیلات بلندمدت با مبلغ بالا برای خرید خانه وجود ندارد. به طوری که به غیر از وام بانک مسکن که بازپرداختش ۱۲ ساله است و به نوعی وام حمایتی با پشتیبانی دولت محسوب می‌شود، بقیه وام‌ها حداکثر مهلت بازپرداختشان ۵ ساله است. مهم‌ترین دلیلی که منجر می‌شود که بانک‌ها از اعطای وام‌های بلندمدت پرهیز کنند، بی‌ثباتی اقتصاد کشور و تورم‌های بالا است. در شرایطی که تورم به ۴۰ درصد رسیده است، طبیعی است که برای وام مسکن و تسه که هر چند مبلغش اندک است چنین صف‌های طولانی تشکیل شود. از طرفی دیگر وام‌های کوتاه‌مدت هم اقساط عجیبی دارند. به عنوان مثال وام خرید مسکن بانک سامان که به حدود ۲ میلیارد تومان می‌رسد، با بازپرداخت ۵ ساله باید هر ماه چیزی حدود ۵۷ میلیون تومان اقساط پرداخت کرد که از توان اغلب مردم خارج است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دوای درد کاهش شدید قدرت خرید در بازار مسکن، اعطای وام‌های بلندمدت با نرخ بهره قابل تنظیم است. به عنوان مثال می‌توان وامی سی ساله اعطا کرد اما نرخ بهره آن هر دو سال مورد تجدید نظر قرار بگیرد. چنین چیزی ریسک بی‌ثباتی تاقتصاد ایران و تورم‌های بالا را برای بانک ها کاهش می‌‌دهد و امکان پرداخت وام با مبالغ بالا مهیا می‌شود. اتفاقی که می‌تواند رویای خانه‌دار شدن برای مردم را شدنی کند و فشار هزینه مسکن را بکاهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....