تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 20:18
کد خبر : 138753

واردات خودرو راه‌حل مناسبی برای کنترل قیمت‌ها نیست

واردات خودرو راه‌حل مناسبی برای کنترل قیمت‌ها نیست

مهرداد حاجی‌زاده فلاح، کارشناس صنعت خودرو  و عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با ایسکانیوز گفت : کاشناس صنعت خودرو گفت: افزایش واردات خودرو سبب کاهش موقتی و مقطعی قیمت خودرو خواهد شد و این اقدام راه حلی مناسبی برای کنترل قیمت‌ها نخواهد بود.  واضح است که حساسیت قیمتی به برخی از کالاها مثل خودرو،

مهرداد حاجی‌زاده فلاح، کارشناس صنعت خودرو  و عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با ایسکانیوز گفت :

کاشناس صنعت خودرو گفت: افزایش واردات خودرو سبب کاهش موقتی و مقطعی قیمت خودرو خواهد شد و این اقدام راه حلی مناسبی برای کنترل قیمت‌ها نخواهد بود.

 واضح است که حساسیت قیمتی به برخی از کالاها مثل خودرو، نسبت به بسیاری از کالاهای دیگر که روند و بازه‌ی سرمایه‌ای در مصرف کننده ندارند بیشتر است‌. افزایش قیمت در کالاهایی که با قدرت انحصاری شکل می گیرد، شدیدتر است و همچنین در شرایط تداوم انتظارات تورمی، کالاهایی که خاصیت دارایی و حفظ قدرت خرید را دارند، از افزایش قیمت بیشتری برخوردار می‌شوند.

وی درباره تاثیر واردات خودرو بر بازار گفت: افزایش واردات خودرو سبب کاهش موقتی و مقطعی قیمت خودرو خواهد شد. اگر از این جنس سیاست‌ها برای کاهش قیمت خودرو مد نظر داشته باشیم، کاهش تعرفه واردات خودرو نیز به‌صورت موقتی و مقطعی سبب کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه واردات خودرو نمی‌تواند راه حل مناسبی، برای کنترل قیمت خودرو باشد، بیان کرد: تورم سبب افزایش قیمت بسیاری از کالاها  از جمله خودرو شده است و به‌طور طبیعی می‌توان با افزایش واردات می‌توان به کاهش قیمت آنها کمک کرد. آشکار است که در افزایش واردات خودرو به معنی بیشتر شدن تقاضای ارز است و افزایش تقاضای ارز با فشار برای افزایش نرخ ارز، اثر اولیه افزایش واردات خودرو بر قیمت خودرو را به تدریج خنثی می‌کند و البته قیمت بقیه کالاهای جانشین را نیز دچار افزایش می‌کند.

کارشناس صنعت خودرو  تصریح کرد: تا زمانی که تورم و انتظارات تورمی، تحت کنترل قرار نگیرد، بازار خودرو متاثر از آن خواهد بود. واردات زمانی می‌تواند برای کنترل تورم در بخش خودرو موثر باشد که میزان ورودی ارز از خارج به کشور زیاد باشد. البته کنترل تورم از طریق اتکای به غنای ارزی هم نمی تواند راهگشا باشد؛ زیرا  تورم یک مشکل نهادی اقتصاد است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....