تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1400 - 18:52
کد خبر : 55421

هیچ تردیدی نیست که قالیباف با این طرح، کاملا همسو است

هیچ تردیدی نیست که قالیباف با این طرح، کاملا همسو است

کامبیز نوروزی،حقوقدان و کارشناس حقوق رسانه ♈️روش مطرح شدن طرح صیانت از کاربران فضاى مجازى در مجلس، خلاف مقررات قانون اساسی است. طبق قانون اساسی، مذاکرات مجلس باید علنی باشد. مگر در موارد اضطراری یا موضوعات مربوط به امنیت ملی. ما نمی‌دانیم و به چه دلیل، اساسا چه اضطراری وجود داشته که مذاکرات در خصوص

کامبیز نوروزی،حقوقدان و کارشناس حقوق رسانه

♈️روش مطرح شدن طرح صیانت از کاربران فضاى مجازى در مجلس، خلاف مقررات قانون اساسی است. طبق قانون اساسی، مذاکرات مجلس باید علنی باشد. مگر در موارد اضطراری یا موضوعات مربوط به امنیت ملی. ما نمی‌دانیم و به چه دلیل، اساسا چه اضطراری وجود داشته که مذاکرات در خصوص تصمیم‌گیری برای ارجاع طرح به اصل ۸۵ غیرعلنی برگزار شد.
 
♈️همین مسئله جای تردید جدی ایجاد می‌کند که طراحان طرح و سایر نمایندگان مجلس انقلابی بنا داشتند تا چه مسائلی را درباره آن مطرح کنند که مردم، نامحرم دانسته شدند؟ چرا ملت نباید مشروح این مذاکرات را می‌شنید؟ این یک، نقض آشکار قانون اساسی و حقوق ملت است.

♈️هیچ یک از متخصصان امر، اعم از متخصصان IT و نخبگان حوزه اینترنت و حقوقدانان، نمی‌توانند دلیلی برای اضطراری بودن این طرح بیابند.

♈️نقض دوم قانون اساسی در این طرح، مسئله ارجاع آن به کمیسیون داخلی است. برای ارجاع طرحی به کمیسیون‌های داخلی، طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، باید ضرورتی وجود داشته باشد. این چه ضرورتی است که سبب شده تا این طرح به کمیسیون ارجاع شود؟

♈️همیشه وقتی پنهان‌کاری صورت می‌‎گیرد به این معناست که رویه خلافی در جریان خواهد بود. یعنی، اتفاقی در شرف وقوع است که این رخدادهادرست نبوده و بخش‌هایی از آن خلاف خواهد بود. وگرنه، هیچ کسی رفتار شفاف و صحیح خود را پنهان نمی‌کند.

♈️این طرح، هیچ ربطی هم به مسئله امنیت ملی و مانند آن پیدا نمی‌کند که بخواهند به چنین بهانه‌هایی متوسل شوند.

♈️برغم تمام شعارهایی که طراحان این طرح سر می‌دهند، این طرح بیش از هر چیز در صدد است تا محدودیت بسیار گسترده‌ای در زمینه گردش اطلاعات در ایران ایجاد کند.

♈️نکته دیگر هم اینکه ‌ده‌ها استارت‌آپ بزرگ کشور، اعم از اسنپ، آپارات، فیلیمو، دیوار و امثال آن، طی بیانیه‌ای، ضمن اعلام مخالفت آشکار خود با این طرح، بیان داشتند که این طرح، کسب و کارهای اینترنتی را از بین خواهد برود.

♈️ کسانی که این طرح را نوشته‌اند، نمی‌دانستند که این طرح، کسب و کارهای اینترنتی در ایران را متلاشی می‌کند؟ گردانندگان این کسب و کارهای اینترنتی از دست اندرکاران و نخبگان تراز اول و درجه یک حوزه اینترنت در ایران هستند و نظر کارشناسی‌شان بسیار مهم است. اما، نمایندگان هیچ توجهی به این واقعیات نداشته و مخفیانه، پنهان‌کارانه، خلاف قانون اساسی، خلاف حقوق ملت و منافع عمومی بنای اجرای این طرح در کشور را دارند.

♈️ اگرچه به شخصه و با کسب اطلاعاتی که از کارشناسان متعدد IT و اینترنت داشتم، این طرح اصولا در ایران قابل اجرا نخواهد بود. کسانی که تنها در پی محدود کردن حقوق ملت هستند، توان دیدن واقعیت‌ها را ندارند.

♈️بالغ بر یک ربع قرن است که به روش‌های مختلف اعم از کم کردن پهنای باند یا فیلترینگ، بنا دارند که دسترسی مردم به محیط اینترنت را محدود کنند. در این راه، هزینه‌های بسیار هنگفتی را هم به ملت تحمیل کردند و البته دائما شکست خوردند. کسی که بخواهد با واقعیت سر به سر بگذارد، دست آخر با سرشکستگی مواجه خواهد شد.

♈️ در این قبیل موارد، بی‌هیچ شکی، رئیس مجلس از نقش محوری در پیشبرد طرح برخوردار بوده و هیچ تردیدی نیست که قالیباف در شرایط عدم حضور در جلسه امروز، با این طرح، کاملا همسو است.

♈️اگر رئیس مجلس و هیئت رئیسه با این طرح همسو نبودند، طراحان نمی‌توانستند کار را به رغم مخالفت‌های بسیار گسترده پیش ببرند.

♈️البته نمی‌دانم که آقای رئیس مجلس به چه نیتی در این جلسه مهم حضور نداشته ولی بنا بر عرف و رویه مجلس، بی هیچ شکی، می‌توانیم استباط کنیم که قالیباف هم موافق این طرح بوده است و نباید از سوالات و ابهامات افکار عمومی شانه خالی کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....