تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1403 - 12:10
کد خبر : 163006

هیجان منفی در بورس

هیجان منفی در بورس

تالار شیشه‌ای معاملات بورس تهران در اولین روز کاری هفته نیز سرخ پوش شد تا به روند نزولی خود در ابتدای سال ادامه دهد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که بورس تحت تاثیر اخبار سیاسی روند منفی به خود گرفته و برخی دیگر میگویند که بورس در ابتدای سال با ریزش نسبتا سنگین مواجه شد

تالار شیشه‌ای معاملات بورس تهران در اولین روز کاری هفته نیز سرخ پوش شد تا به روند نزولی خود در ابتدای سال ادامه دهد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که بورس تحت تاثیر اخبار سیاسی روند منفی به خود گرفته و برخی دیگر میگویند که بورس در ابتدای سال با ریزش نسبتا سنگین مواجه شد تا بتواند ماه های آتی رشد داشته باشد. اما اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم این موارد بهانه است چراکه در همین شرایط بازارهای موازی همانند سکه و دلار روند صعودی داشته‌اند ولی بورس نزولی بوده است.

طی روزهای اخیر سکه و دلار رکوردهای خوبی را ثبت کردند و تا به این لحظه قیمت سکه در بازار به ۴۵ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده و دلار نیز در محدوده۶۴ و ۹۳۰ تومان نوسان می کند و به عقیده برخی از کارشناسان این ارز در نهایت ۶۵ الی ۶۷ هزار تومان آرام خواهد گرفت و برخی دیگر از فعالان بازار ارز نیز معتقدند که دلار به همین زودی به آرامش نخواهد رسید و این بازار روند نوسانی خواهد داشت.

پیش از این گفته می شد که بورس تهران نیاز به یک شوک مثبت برای رشد و توسعه دارد و افزایش قیمت دلار نیز همان شوک به حساب می‌آمد؛ اما اکنون با افزایش قیمت دلار هنوز هیچ چیزی تغییر نکرده و اتفاقا بورس نزولی شده و قیمت سهام مختلف نیز در بازار کاهش یافته است.

نرخ بهره کاهش یافت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری ۲۳,۶۲ درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش ۴ صدم درصدی همراه شد و به ۲۳.۵۸ درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲ به ۲۳,۶۶ درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به ۵ مهر ماه سال ۱۴۰۲ با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به ۲۳.۷۱ درصد کاهش یافت و بعد آن آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبرو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد، برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به‌نام بازار بین‌‌بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین‌بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین‌بانکی گفته می‌شود.

تسویه ۲۲۴ هزار میلیارد تومانی اوراق بدهی

آمارهای مرکز مدیریت بدهی‌ها نشان می‌دهد دولت در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشره در سال‌های قبل را تسویه کرد. بر اساس این گزارش با توجه به میزان انتشار اوراق در سال جاری و طی سال‌های گذشته و سررسید اصل و سود اوراق در سال ۱۴۰۲، دولت جمعاً ۲۲۴ هزار میلیارد تومان جهت بازپرداخت طی سال ۱۴۰۲ تخصیص داده که از این مبلغ ۱۶۹ هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۵۵ هزار میلیارد تومان بابت سود اوراق اختصاص یافت. افزون بر نیمی از رقمی که دولت برای تسویه اوراق بدهی در سال گذشته هزینه کرده، مربوط به بدهی‌هایی است که در دولت قبلی ایجاد شده است.

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۲ در قیاس با زمان شروع دولت سیزدهم در مرداد ماه ۱۴۰۰ با کاهش ۱۴.۸ درصدی از ۳۹.۱ درصد به ۲۴.۳ درصد رسید.

بر اساس این گزارش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰.۶ درصد و در مرداد ماه ۱۴۰۰ رقم ۳۹.۱ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۰ با کاهش ۲.۸ درصدی به رقم ۳۶.۳ درصد رسید. علاوه بر این، در پایان سال ۱۴۰۱ نرخ رشد نقدینی به ۳۱.۱ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسیده است.

گفتنی است؛ حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۴۰۲ معادل ۷۸۸۰۸.۹ هزار میلیارد ریال بود. باید اشاره داشت که رقم میزان رشد نقدینگی هدف گذاری شده برای سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵ درصد بود که این رقم در سال گذشته به ۲۴.۳ درصد و کمتر از میزان هدف گذاری تعیین شده برای سال ۱۴۰۲ بود.

آخرین بار رقم رشد نقدینگی زیر ۲۵ درصد، در سال ۱۳۹۷ رخ داد که به ۲۳.۱ درصد رسید. طبق اعلام بانک مرکزی، برای امسال نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصد هدف گذاری شده است.

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، شاخص کل بورس تهران ۱۹ هزار و ۹۱۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۹۶۶ واحد رسید. ریزش ۱۹ هزار واحدی بزرگ‌ترین افت شاخص در ۲ ماه اخیر است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۶ هزار و ۲۹۰ واحدی در رقم ۷۴۳ هزار و ۴۰۶ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۳۹۸ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۱۸۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳ هزار و ۸۴۳ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۵۹۶ واحد رسید.

روز شنبه برای چهارمین روز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که بیشترین رقم از خرداد سال گذشته به این سو است. روز اخیر نماد خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۸۶ میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای خگستر، شپنا، خودرو و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فزر، جم پیلن، تاصیکو، خزامیا و البرز تعلق داشت.

روز اخیر وبملت، اخابر، شستا و خودرو نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فملی، سیتا و تاصیکو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، آریا و آریان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فزر، زماهان و ساروج بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، آردینه و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.

روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۳۰ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۶۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز اخیر نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۲۵۸ میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فزر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ذوب و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات شنبه، ۳۳ نماد صف خرید داشتند و ۱۹۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳۳۷ درصدی به ۴۱۱ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....