تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 20:43
کد خبر : 104297

هشدار وزیر صمت درباره واگذاری خودروسازها

هشدار وزیر صمت درباره واگذاری خودروسازها

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر واگذاری خودروسازی ها نادرست انجام شود شرکت ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می شوند مثل هپکو. خودروسازی ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود. سیدرضا فاطمی امین با حضور در

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر واگذاری خودروسازی ها نادرست انجام شود شرکت ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می شوند مثل هپکو. خودروسازی ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود.

سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه صف اول مهم ترین شاخص در اقتصاد را تولید عنوان کرد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار در ۳ ماهه اول امسال رشد تولید در بخش صنعت ۵.۱ درصد بوده است. در ۵ ماهه اول امسال نیز شاخص تولید در شرکت های صنعتی بورسی ۶.۷ درصد رشد داشته است.

وی با اعلام اینکه امسال خودروی ناقص کف پارکینگ نداریم، افزود: در فولاد ۱۰ درصد، خودروی سواری کامل ۲۸۰ درصد، اتوبوس و ون ۱۴۰ درصد، ظروف ۱۳ درصد رشد تولید داشته ایم. در روغن نباتی نیز تولید منفی بوده اما در واحدها کمبود نداشتیم و این نشان می دهد سال گذشته این کالا قاچاق می شد.

وزیر صنعت اضافه کرد: میزان مصرف برق در صنایع ۱۳ درصد رشد داشته و این نشان دهنده رشد تولید است.

وی با تأکید بر اینکه صادرات ما همیشه به نفت گره خورده بود و نفت در تراز تجارت خارجی و در بودجه دولت اثر می گذارد، تصریح کرد: درحال حاضر به جایی رسیدیم که تراز تجارت بدون نفت کشور به صفر نزدیک می شود به نحوی که در ۶ ماهه اول سال ۲۶ میلیارد دلار واردات و ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشته ایم.

فاطمی امین گفت: باید تمرکز ما صادرات کالاهای دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و کاتالیست باشد. علاوه بر این صادرات در۶ ماه اول امسال از نظر ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته اشت اما رشد صادارات کالاهای صنعتی ۳۰ درصد بود.

و در ادامه صحبت های خود به پیمان شانگهای اشاره کرد و افزود: یک چهارم کل خشکی های دنیا ،۴۰ درصد جمعیت جوان دنیا، یک سوم رشد اقتصادی جهان و بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده انرژی دنیا در کشورهای عضو شانگهای است و این موارد قدرتی به شانگهای می دهد که تصمیمات آن بین المللی باشد نه منطقه ای.

تا یک سال آینده به اوراسیا می پیوندیم

وی گفت: بعد از اینکه دو بار پیشنهاد عضویت ما در شانگهای پذیرفته نشد امسال پذیرفته شد. ارتباطات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی به ما کمک می کند کار را توسعه دهیم. پیشنهاد شد کانال مالی بدون دلار و یورو ایجاد کنیم که مورد استقبال اعضا قرار گرفت. البته اوراسیا هم مهم است و تعرفه ها بین کشورهای عضو صفر است. علاوه بر این امسال ۹ دور مذاکره شده و قرار است حداکثر تا یک سال آینده به اوراسیا بپیوندیم.

وزیر صنعت با اعلام اینکه معدن نقطه شروع تولید است که در این بخش بیشتر در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخائر معدنی عقب ماندگی داریم، اظهار کرد: ما به درستی کشور را اکتشاف نکرده ایم. ذخائر سنگ آهن برای ۱۵ سال آینده بیشتر اکتشاف نشده است. از مهر سال گذشته اقداماتی شروع شده و مناطق کشور را به ۳ قسمت تقسیم کردیم و تا سال ۱۴۰۳ باید در مناطق یک و ۲ ذخائر معدنی اکتشاف شود.

فاطمی امین اضافه کرد: باید به سمتی برویم که فراوری بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر خام فروشی معدنی یک درصد است که معقول است اما به جای شمش فولاد باید ورق صادر کنیم. تمرکز ما این است که کالاهای معدنی تا حد امکان فرآوری و با ارزش افزوده بیشتری صادر شود. البته معادن غیر فعالی هم داریم که باید سریع تر فعال شوند.

فاطمی امین با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اول امسال تولید ماشین آلات معدنی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: ۹ پروژه شروع شده که یکی نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی است و همزمان با آن نوسازی و بهسازی ماشین آلات را هم در دستور کار داریم. با همکاری بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی بنگاه های صنعتی تخصیص داده می شود. تمرکز ما بازسازی ماشین آلات واحدهایی است که باعت افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید شود.

وضعیت حذف قرعه کشی خودرو

وی در رابطه با وضعیت حذف قرعه کشی خودرو نیز افزود: محصولات سایپا از قرعه کشی خارج شده اند. در ایران خودرو هم هایما خارج شده و تارا هم به زودی خارج می شود. البته تا پایان سال قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد. علاوه بر این برنامه تولیدی شرکت ها و واردات در کنار هم می تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند.

فاطمی امین در خصوص واگذاری خودروسازها گفت: طبق دستور رئیس جمهور قرار بود واگذاری خودروسازها تا آخر شهریور تعیین تکلیف شود. واگذاری مهم است اما اگر واگذاری نادرست انجام شود شرکت ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می شوند مثل هپکو. خودروسازی ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود. قیمت گذاری این شرکت های خودروساز انجام شده است در این مسیر ۷۰۰ ابلاغ کارشناسی رسمی صورت گرفته است.

وی افزود: باید توجه شود که چگونه این شرکت ها واگذار شود تا ساختار صنعت خودرو اصلاح شود به این منظور به مدل ۶ لایه رسیدیم. در بحث واگذاری این شرکت ها در مرحله نهایی مذاکرات با سازمان خصوصی سازی هستیم .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....