تاریخ انتشار : دوشنبه 8 فروردین 1401 - 20:46
کد خبر : 82543

هشدار اولین جهش جدی قیمت دلار در ۱۴۰۱

هشدار اولین جهش جدی قیمت دلار در ۱۴۰۱

قیمت دلار امروز به بیشترین حد ۳۸ روز اخیر (از ۲۸ بهمن تا کنون) رسید. به نظر می‌رسد عدم تغییر موضع ایران در قبال برجام پس از سفر فرستاده اروپایی به تهران، ابهامات پیرامون توافق ایران و آمریکا بر سر تحریم‌های سپاه و همچنین تشکیل ائتلاف جدید با حضور رژیم صهیونیستی، اعراب و آمریکا موجب افزایش

قیمت دلار امروز به بیشترین حد ۳۸ روز اخیر (از ۲۸ بهمن تا کنون) رسید. به نظر می‌رسد عدم تغییر موضع ایران در قبال برجام پس از سفر فرستاده اروپایی به تهران، ابهامات پیرامون توافق ایران و آمریکا بر سر تحریم‌های سپاه و همچنین تشکیل ائتلاف جدید با حضور رژیم صهیونیستی، اعراب و آمریکا موجب افزایش هیجانات در بازار ارز شده باشد.

قیمت دلار معاملات دوشنبه را با نرخ ۲۶۴۵۰ تومان آغاز کرد و تا ساعت ۱۷ به ۲۶۶۵۰ تومان رسید که ۲۵۰ تومان معادل یک درصد نسبت به دیروز افزایش داشت. البته دیروز هم بازار ارز ۲۰۰ تومان را رشد قیمت را تجربه کرده بود.

در حالی که هفته‌هاست به دنبال انتظار برای نهایی شدن احیای برجام، دلار در نیمه پایینی کانال ۲۶ هزار تومان به سر می‌برد، رشد دو روز اخیر دلار را باید به نوعی زنگ خطر برای صعود نرخ ارز در صورت شکست مذاکرات تلقی کرد.

دیروز باقری و امیرعبداللهیان در دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که به تهران آمده بود، توپ را در زمین آمریکا انداختند و گفتند لازمه توافق واقع‌بینی و گرفتن تصمیم سیاسی توسط واشنگتن است. عدم تغییر در موضع جمهوری اسلامی ایران موجب بدبینی عده‌ای نسبت به احتمال توافق شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   با وجود این، به عقیده برخی شانس توافق کم نشده است و به نظر می‌رسد هر دو طرف سیگنال‌هایی داده‌اند که احتمال حل مشکل تحریم‌های سپاه پاسداران را نوید می‌دهد. در هفته‌های اخیر موضوع تحریم‌های سپاه به عنوان شکاف بزرگ بین ایران و آمریکا مطرح شده است. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیروز در مجمع دوحه تاکید کرد سپاه باید از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی (FTO) خارج شود. رابرت مالی، نماینده ویژه بایدن در امور ایران هم در همین مجمع گفت صرفنظر از هر آنچه که در بحث تحریم‌های سپاه اتفاق افتد، سپاه همچنان تحت تحریم‌ها باقی خواهد ماند. باید دقت کرد اظهارات مالی به معنای مخالفت با خروج سپاه از نهادهای تروریستی خارجی نیست. از این رو خروج سپاه از این لیست بعید نخواهد بود؛ اگرچه که حتی در این صورت تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، موشکی و گروهی دیگر از تحریم‌ها همچنان علیه سپاه پاسداران باقی بماند.

اما عاملی دیگر که نگرانی‌هایی را در خصوص سنگ‌اندازی اسرائیل در مسیر احیای برجام ایجاد کرده است، نشست بی‌سابقه روز گذشته وزیران خارجه چهار کشور عرب (مصر، امارات، بحرین و مراکش) و آمریکا در صحرای نقب در فلسطین اشغالی بود. لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شده است «ائتلاف جدید اسرائیل و اعراب موجب بازدارندگی ایران می‌شود».

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....