تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 11:06
کد خبر : 135263

هدف از تاسیس واحدهای متانولی چه بود؟

هدف از تاسیس واحدهای متانولی چه بود؟

ظرفیت تولید متانول کشور در چند سال اخیر از حدود ۵ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال رسیده و انتظار می‌رود طی ۵ سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن برسد. این ظرفیت ایران را بعد از چین به دومین تولیدکننده متانول جهان تبدیل کرده است. اما بازار متانول ایران

ظرفیت تولید متانول کشور در چند سال اخیر از حدود ۵ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال رسیده و انتظار می‌رود طی ۵ سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن برسد. این ظرفیت ایران را بعد از چین به دومین تولیدکننده متانول جهان تبدیل کرده است. اما بازار متانول ایران از حیث قیمت‌های جهانی و شرایط تامین خوراک، روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند.

اقتصاددان: حالا این سوال مطرح است که توسعه کاریکاتوری این صنعت با چه هدفی بوده و چرا سوددهی این واحدها چنان کم شده که حالا ادعا می‌شود صادرات خوراک آنها ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کند؟

▪️از نظر تاریخی برنامه‌ریزی اولیه سرمایه‌گذاری‌های جدید در تولید متانول، عمدتا در دهه ۹۰ میلادی صورت گرفت؛ جهت‌گیری این حجم سرمایه‌گذاری گسترده برای افزایش تولید متانول کشور از ۵ میلیون تن تا ۲۵ میلیون تن در درجه اول بر تراز مثبت تولید گاز کشور و قیمت‌های پایین گاز در آن سال‌ها اتکا داشت که موجب شده بود سرمایه‌گذاری‌های پیشین در این واحدها طی کمتر از ۳ سال بازگشت سرمایه داشته باشد.

▪️علاوه بر آن تداوم رشد بالای اقتصادی چین در آن زمان سبب شده بود تا روش‌های جدیدی برای تامین الفین این کشور (به غیر از روش های مرسوم کرکینگ و پالایشگاه‌ها) دنبال شود که منجر به پیدایش واحدهایی شد که از خوراک متانول به تولید الفین می‌رسید (واحدهای MTO و MTP) و از این حیث، یک تغییر پارادایم در تقاضا برای متانول به شمار می‌رفت که موجب رشد قیمت متانول به بالای ۵۰۰ دلار نیز شد.

▪️اما این واحدها علاوه بر اینکه یک سرمایه‌گذاری اضافی در مسیر تولید الفین به شمار می‌رفتند، در مجموع نیز واحدهای با بازدهی اقتصادی پایین محسوب می شدند و همین موضوع باعث شد تا توسعه آن‌ها در سال‌های اخیر چندان دنبال نشود و خصوصا واحدهای MTP اساسا یک طراحی شکست خورده محسوب می‌شدند. تحولات تولید نفت و گاز در آمریکا نیز در یک دهه اخیر موجب تاثیر منفی بر بازار متانول شد. تولید نفت و گاز آمریکا در یک دهه اخیر رشد ۱۰۰ درصدی داشته و اتان و پروپان تولیدی این کشور نیز به همین میزان رشد کرده است. این موضوع سبب شده تا واحدهای کرکینگ برای تولید پروپیلن و اتیلن، خوراک کافی و با قیمت مناسب را پیدا کنند و از این حیث نیز توسعه واحدهای MTO و MTP بلاموضع شود

▪️بازار متانول از یک جنبه دیگر هم با مشکل رشد پایین تقاضا همراه شده است؛ در گذشته یک سوم تقاضای این محصول به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به مکمل و افزودنی‌های سوخت خودروها بوده که تقاضای آن بخش‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی و تغییر استانداردهای بهداشتی سال‌های اخیر، در بسیاری از کشورها با افت همراه بوده است. در مقطعی تصور می شد تا متانول می‌تواند خود به عنوان یک سوخت مستقیم و پاک مورد توجه خودروها و کشتی‌ها قرار گیرد ولی ارزش حرارتی پایین آن موجب تردید در بازطراحی موتورهای مناسب برای سوخت متانول شده و از این نظر نیز ضمن آنکه بعید به نظر می رسد تقاضای جدیدی در سال های پیش رو برای متانول شکل گیرد، انتظار نمی‌رود تا متانول با قیمت بالای ۳۰۰ دلار، انگیزه کافی برای شکل‌دهی گسترده چنین تقاضایی را ایجاد کند. در حال حاضر قیمت متانول بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن است.

▪️اما در این شرایط چه چیزی در انتظار واحدهای متانولی در حال ساخت کشور است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....