تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1402 - 21:51
کد خبر : 131053

هاروارد ایران به قلم پویا بختیاری

هاروارد ایران به قلم پویا بختیاری

  اقتصاددان :   دهه ۱۳۴۰ یکی از طلایی‌ترین دهه‌های اقتصادی در ایران بود دورانی که تورم تک رقمی و رشد اقتصادی خوبی را شاهد بودیم در این دوران صنایع بزرگی شکل گرفتند و کارخانه‌های متعددی تاسیس شد مینو، کفش ملی، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و… همه در آن دوران راه افتادند. با رشد‌ و توسعه این صنایع،

 

اقتصاددان :   دهه ۱۳۴۰ یکی از طلایی‌ترین دهه‌های اقتصادی در ایران بود دورانی که تورم تک رقمی و رشد اقتصادی خوبی را شاهد بودیم در این دوران صنایع بزرگی شکل گرفتند و کارخانه‌های متعددی تاسیس شد مینو، کفش ملی، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و… همه در آن دوران راه افتادند. با رشد‌ و توسعه این صنایع، کارآفرینان و صنعت‌گران به فکر تربیت نسل بعد از خود افتادند تلاش کردند مدیران خوبی تربیت کنند.

سال ۱۳۴۸ حبیب لاجوردی با همکاری محمدتقی برخوردار موسسه آموزشی را در تهران تحت عنوان “مرکز مطالعات مدیریت ایران” را راه انداختند، این مرکز تنها شعبه هاروارد در ایران بود. هدف از تاسیس این مجموعه تربیت نسل جدید مدیران و کارشناسانی بود که با علوم روز دنیا آشنا باشند، دیدگاه مدیریتی خوبی پیدا کنند تا بتوانند یک بازوی مدیریتی قابل اطمینان در سازمان‌ها و صنایع باشند.

این مؤسسه غیردولتی بود و هیئت امنایی اداره میشد که متشکل از دوازده کارآفرین و مدیر صنعتی برجسته بود. بزرگانی مثل سیاوش ارجمند(گروه ارج)، هدایت الله بهبهانی (شرکت جنرال)، خسروشاهی(مینو)، محمود رضایی(مس سرچشمه)، عبدالعلی فرمانفرمائیان(نفت پارس) عضو هیئت امنای این دانشگاه بودند.

بعد از انقلاب ۵۷، اموال و کارخانجات بسیاری از صنعتگران و فعالین اقتصادی مصادره شد.

با مصادره شدن اموال لاجوردی و برخورداری و برخی دیگر از اعضای هیئت امنا و فراری دادن این افراد به خارج از ایران، موسسه هاروارد هم تصرف شد.

با تصرف هاروارد نام موسسه به دانشگاه امام صادق تغییر پیدا کرد، و مدیریتش هم به محمدرضا مهدوی کنی داده شد. مهدوی کنی سیستم آموزشی دانشگاه را تغییر داد به این صورت که مدل آموزش دانشگاه ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی شد.

هدف دانشگاه امام صادق، تربیت دانش‌آموختگانی با توانایی علمی بالا در یکی از رشته‌های نوین دانشگاهی همراه با دانش دینی برای مدیریت کشور بود. به این صورت که افراد بتوانند پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه در سمت‌های مدیریتی مهم کشور مشغول به کار شوند.

امروز در هیئت امنای امام صادق صنعتگر و فعال اقتصادی دیده نمیشود، در موسسه هاروارد در دهه ۵۰ دروس مدیریت با نظارت اعضای هیئت علمی دانشگاه هاروارد تدریس میشد ولی امروز بیشتر نظارت حوزی بر این دانشگاه حاکم است و نه نظارت علمی، عمده دروس در آن دوران با زبان انگلیسی تدریس میشد و الان نقش زبان عربی پر رنگ‌تر است.

دانشگاه هاروراد جزو برترین موسسه‌های آموزشی در دنیا محسوب میشه و خروجی‌‌های این دانشگاه افرادی مثل اوباما و بیل گیتس و سندبرگ و مریم میرزاخانی هستند ولی دانشگاه امام صادق، رتبه و درجه علمی بالایی ندارد، خروجی‌های این دانشگاه هم افرادی مثل حجت عبدالملکی هستند که عموما در دولت‌های مختلف سمت‌های مدیریتی مهمی دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....