تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 19:26
کد خبر : 38562

هاب اکوسیستم صنعت ساختمان ایران را ایجاد کنید

هاب اکوسیستم صنعت ساختمان ایران را ایجاد کنید

یادداشت سیصدوچهلم : کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران جوان ماندن سازمان- مهم ترین دغدغه ی کارآفرینان [۱] – بخش سوم اقتصاددان: کارآفرینی ، دنیایی است که اصلا با قواعد و ضوابط مشخص وتعریف شده و پذیرفته شده ی مرسوم میانه ای ندارد . کارآفرینی دنیای چالش ها و پاسخ هوشمندانه به آنها است .

یادداشت سیصدوچهلم :

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

جوان ماندن سازمان- مهم ترین دغدغه ی کارآفرینان [۱] – بخش سوم

اقتصاددان: کارآفرینی ، دنیایی است که اصلا با قواعد و ضوابط مشخص وتعریف شده و پذیرفته شده ی مرسوم میانه ای ندارد . کارآفرینی دنیای چالش ها و پاسخ هوشمندانه به آنها است . کارآفرینی میدانی است که سازمان های چابک ، هوشمند ، حساس به تغییرات محیطی وپیشتازدر عرصه تطبیق با تغییرات در آن موفق می شوند و می توانند سربلند بیرون بیایند .

زیرا متاسفانه بسیاری از کارآفرینان ایرانی از قبل و در دوران کرونا به اتکای فرهنگ غلط عامه ، حاضر نیستند به اصطلاح از پادشاهی خود بگذرند و خود را راضی کنند از اینکه پادشاه مخروبه ای باشند که در گذشته موفق بوده وخدم و حشم های بسیاری داشته دست برداشته و در دل یک مجموعه ی بزرگتر فعالیت کنند .
اینکه ما بتوانیم به موقع به یک مجموعه ی بزرگ بپیوندیم و از انرژی های آن برای موفقیت خود بهره بگیریم واقعابه دور اندیشی و استراتژیست بودن ما برمی گردد . اینکه ما بتوانیم در همه ی لحظات کاری ، روح جوانی وشادابی را در کسب وکار خود تزریق و آنرا حفظ کرده و توسعه بدهیم هنری است که من امیدوارم همه ی کارآفرینان ایرانی از آن برخوردار باشند ودر حساس ترین لحظات و برهه های خاص وتعیین کننده ، کسب وکار خود را در مسیر آن هدایت نمایند.
همانطور که قبلا گفتم در این سری از یادداشت ها ، درپی آن هستم تا اصول وروش های جوان ماندن کسب وکارها را برای شما عاشقان کارآفرینی و کسب وکار تشریح نمایم .

تحلیل کارآفرینانه

جوان ماندن سازمان شاید مفهومی بسیار عمیق وتعیین کننده در میان کسب وکارها است .عجیب است که سازمان ها هم مثل انسان ها تمایل به پیری وکهولت دارند .گویی این همزادی در بین انسان ها وسازمان ها همیشگی وماندگار است .واقعا چگونه می توان سازمان وکسب وکار را جوان نگهداشته واز کهولت ومیرایی آنها جلوگیری کرد .گویی سازمان هاهم مثل انسان هاوقتی پیر می شوند ترجیح می دهند به گوشه ی خلوتی خزیده واطراف خود را از همه ی عوامل استرس زا وچالشی خالی کرده وبا راحتی وفراغ بال روزگار بگذرانند در نتیجه همین روحیه ، موجب افت عملکردوجنگده گی سازمان از طریق نوآوری وخلاقیت شده وخودبه نوبه، موجب افت عملکرد ودرنهایت ازدست دادن سهم بازار آنها می شود .ابتدا مایلم از دیدگاه خود، مفهوم جوانی سازمانی وسازمان جوان را تعریف وسپس براساس آن ، ویژگی های سازمان های جوان را به شما معرفی نمایم .

از نظر من :

سازمان جوان ، سازمانی است که صرف نظر از سن وسال خود ،ازجنبه ی داخلی،سازمانی نوآور، فعال ، پویا ، سرزنده وشاد ودارای نرخ بالایی از بهبودهای مستمر وتدریجی وبهبودهای آنی در ارکان خود(شامل چشم انداز-ماموریت- استراتژی ها- فرآیندها-ساختار سازمانی وروش ها ) بوده واز جنبه ی بیرونی ، مشتریان وذی نفعان خود را از طریق تولید محصولات وارایه خدمات جدید وارزنده ومطابق با نیازها وانتظارات[۲] آنها ، مشعوف[۳] وبعضا شوکه می نماید .سازمان جوان ، سازمانی است که معمولا براساس نظام ویا مدل های رتبه بندی وامتیازدهی وارزیابی[۴] ،دررتبه ی اول سازمان های مشابه قرار می گیرد .

من مایلم در زیر برخی از علایم جوانی وکهولت در سازمان های ایرانی را معرفی نمایم. البته همانطور که در این یادداشت ها گفته ام این مواردهمگی برگرفته از تجارب وبرداشت های من است وممکن است درسازمان شما صدق نکند، ولی می تواند به عنوان معیاری اولیه برای ارزیابی کهولت ومیزان جوانی سازمان مورد استفاده ی شما قرار بگیرد .

  • وجود فرهنگ ومدل وسیستم ارزیابی اثربخشی سبک مدیران ورهبران سازمانی
  • وجود فرهنگ وروحیه شادوبشاش وسرزندگی در بین کارکنان سازمان
  •  وجود عادت به کار تیمی مبتنی بر وجود روحیه دوستی وصمیمیت دربین کارکنان
  • حساسیت به سرنوشت سازمان ودلسوزی برای آن واولویت دادن به منافع سازمان
  • اعتقاد همه گیر وفراگیر به موضوع رشد وتغییر در سازمان
  • تلاش برای ارتقای مستمر رتبه وجایگاه سازمان درجامعه
  • تعصب شدید بین کارکنان سازمان به استفاده از محصولات وخدمات آن
  • شایسته سالاری وشایسته گزینی بین مدیران وکارکنان سازمان
  • ترجیح دادن منافع سازمان به منافع خانوادگی – گروهی وباندی در سازمان
  • وجود فرهنگ نوآوری وبهبود مستمر در سازمان
  • آمادگی سازمان به ایجاد تغییر وتحولات آنی وبنیادین
  • وجود فرهنگ طرح ، بیان و پذیرش نقد وانتقاد سازنده درسازمان
  • پذیرش مسایل ومشکلات سازمان با خوشرویی وبصیرت وبدون جبهه گیری های مخرب
  • وجود فرهنگ ارایه ومعرفی راه حل در کنار بیان مسایل ومشکلات
  • درک وبرداشت عمومی از مسایل ومشکلات به عنوان فرصت های بهوبد
  • عدم تلاش برای روتوش کردن وسرپوش گذاشتن برمسایل ومشکلات سازمان
  • وجود نظام وسیستم دریافت ، بررسی ورفع اشکلات ومشکلات در سازمان
  • وجود نظام ثبت دانش مواجهه با مشکلات ومسایل وراه حل های تجربه شده در سازمان
  • وجود فرهنگ بهبود وتغییر واصلاح محصولات وخدمات در سازمان
  • وجودفرهنگ ارزیابی مستمر وتعیین منحنی عمرمحصولات وخدمات سازمان
  • وجودفرهنگ ارزیابی مستمر وتعیین منحنی عمرفرآیندها، روش ها ومدل های کاری سازمان
  • وجود گوش شنوا به نقدها وانتقادهای ذی نفعان سازمان (مشتریان – کارکنان- جامعه- سهامداران – دولت -ارباب رجوع)
  • وجود روحیه مشتری مداری واهمیت دادن به اطلاعات آن جهت هرنوع بازآفرینی وجوان سازی سازمان
  • کارکرد خوب ومناسب سیستم های ومدل های اصلاح- اقدام اصلاحی واقدام پیشگیرانه در سازمان
  • طراحی واجرای موثر نظام پیشنهادها ونظام درخواست پیشنهاد برای مشکلات مشخص ومعین سازمان به صورت کاملا الکترونیکی
  • استفاده کامل وحرفه ای از فن آوری اطلاعات برای همکاری نزدیک ودریافت نقطه نظرات ذی نفعان
  • استفاده کامل وحرفه ای از نظام ارزیابی برخط درزمینه گزارش وتسهیم اطلاعات حاصل از نوآوری ها واعمال اصلاحات در سازمان
  • استفاده از شاخص های مناسب (KPI)برای سنجش میزان موفقیت سازمان در کسب موفقیت های مورد نظر
  • در اولویت قراردادن اجرای استراتژی های منطبق با تحقق انتظارات ذی نفعان
  • تعیین مستمر ونظام مند جایگاه محصولات ، خدمات وفرآیندها واستراتژی های سازمان بر روی منحنی عمر

وعجیب است که علیرغم آنکه خیلی از ما فکر می کنیم که سازمان های خصوصی حتما براساس عوامل فوق نمره ی خوبی می گیرند ، متاسفانه باید گفت که بسیاری از سازمان های خصوصی در زمینه ی رعایت نکات فوق ، به خصوص در رعایت موضوع شایسته گزینی وانتخاب واجرای استراتژی ها منطبق با منافع سازمان نه منافع جناحی وخانوادگی ،از سازمان های دولتی عقب هستند ، که این برای خود من هم بسیار جالب ودر عین حال عجیب است که چطور صاحب یک سازمان خصوصی ، علیرغم منافع ومصالح خود و صرفا براساس منافع و مصالح خانوادگی تصمیماتی می گیرد که ۱۰۰%برخلاف منافع سازمان خود است .به هر حال به نظر می رسد براساس نظریه منحنی عمر سازمان[۵] ، در بطن همه ی سازمان ها، میل وگرایش به پیری وکهولت وجود دارد . به این ترتیب می توان گفت که عملا سازمان ها براساس این تئوری وبا حضور در هر مرحله ، زمینه ها وریشه های کهولت را در ارکان وبطن خود بوجود می آورند.

در یادداشت بعدی با مراجعه به اسنادو مدارک موجود با هریک از مراحل عمر سازمان ها آشنا میشویم تا وقتی از جوانی سازمان صحبت می کنیم ، برداشتی واحد از آن را به دست آوریم .

براین باورم که ایران عزیز ما ، بهشت فرصت هاست و هر کارآفرینی در حد توان دانش ، فکر و وقدرت رهبری خود از این فرصت های بهره مند خواهد شد . البته این مهم فراهم نخواهد شد مگر آنکه کارآفرینان ایرانی ، راه ورسم ورود به دنیای پررمز و راز کارآفرینی را فرا بگیرند . کارآفرینی عرصه ای است که باید بهای هر اشتباهی را بپردازیم و ما را از آن گریزی نیست .

به امید روزی که جمله ی MADE IN IRAN خود گویای کیفیت محصولات وخدمات کشور عزیزمان ایران باشد .

[۱] – دراین مورد مراجعه کنید به کتاب : غول ها هم شکست می خورند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....