تاریخ انتشار : شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 10:57
کد خبر : 88363

نکاتی از صورت‌‌های مالی سهام پالایشی

نکاتی از صورت‌‌های مالی سهام پالایشی

صورت‌های مالی پالایشی‌ها برای فصل زمستان در پایان هفته گذشته منتشر شد و عملکردی ضعیف‌تر از انتظار را در زمستان ارائه دادند. در حالی‌که انتظار برای افزایش حدود ۳۰ درصد سود عملیاتی پالایشی‌ها در زمستان نسبت به پاییز وجود داشت برخی از شرکت‌های پالایشی حتی سود کمتری را در فصل پایانی ۱۴۰۰ محقق کردند. چند

صورت‌های مالی پالایشی‌ها برای فصل زمستان در پایان هفته گذشته منتشر شد و عملکردی ضعیف‌تر از انتظار را در زمستان ارائه دادند. در حالی‌که انتظار برای افزایش حدود ۳۰ درصد سود عملیاتی پالایشی‌ها در زمستان نسبت به پاییز وجود داشت برخی از شرکت‌های پالایشی حتی سود کمتری را در فصل پایانی ۱۴۰۰ محقق کردند. چند نکته در ادامه در خصوص صورت‌های مالی پالایشی با توجه به شدت اثر آن بر کل بازار و همچنین سهام این شرکت‌ها ارائه خواهد شد.

در بررسی صورت‌های مالی پالایشی منتشرشده و همچنین گزارش‌های تفسیری، به نظر می‌رسد که بر اساس ابلاغیه قیمت‌گذاری خوراک و محصولات در مهر ۱۴۰۰ از سمت وزارت نفت قیمت‌ها به شرکت‌های پالایشی اعلام شده است. در این میان البته برخی از شایعات به احتمال ابلاغ قیمت نهایی نفت در این هفته حکایت دارد که نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این خصوص داشت با این حال بررسی‌های اولیه از صورت‌های مالی و همچنین بر اساس آن‌چه که خود شرکت‌ها در گزارش‌ تفسیری اشاره داشته‌اند ابلاغیه وزارت نفت در حال اجرا است. برای مثال نکته جالب توجه در این خصوص این‌که کرک اسپرد گازوییل برای ماه پایانی سال گذشته تا ۳۱ دلار نیز افزایش داشته است.

نکته دیگر این‌که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که باید در انتظار افزایش سودآوری شرکت‌های پالایشی در عملکرد حسابرسی‌شده نسبت به صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده مطابق با سال گذشته بود. در این خصوص برای شرکت پالایش نفت بندرعباس بر اساس گزارش تفسیری احتمالا می‌توان انتظار رشد سودآوری تا سقف ۲۸ تومان نسبت به سود هر سهم اعلامی شرکت در صورت مالی حسابرسی‌نشده را داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  بررسی کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی همچنان سطوح بالایی را برای این صنعت از ابتدای سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. در چنین شرایطی نکته مورد نظر در خصوص پایبندی پالایش و پخش بر ابلاغیه قیمت‌گذاری خوراک و محصولات از اهمیت بیشتری برخوردار است. ادامه کرک اسپرد هفته‌های گذشته در ماه‌های بعد و همچنین ادامه قیمت‌گذاری بر اساس ابلاغیه همچنان سهام پالایشی را جذاب نگه می‌دارد. با این حال همچنان ابهاماتی در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی وجود دارد که حداقل با چشم غیرمسلح نمی‌توان این موارد را توجیه کرد.

کارشناسان بعضا علت چنین ابهاماتی در صورت‌های مالی پالایشی را موضوع موجودی‌ها مطرح می‌کنند. این‌که پالایشی‌ها در زمان خروج محصولات از انبار اقدام به ثبت فروش نمی‌کنند به زعم کارشناسان به ابهامی برای این صنعت تبدیل شده است که باعث می‌شود عملکرد‌های فصلی و حتی سالانه به شدت تحت تاثیر قرار گیرند. همچنان بحث سرک یا کسری موجودی نزد پالایش پخش نیز برای پالایشی‌ها داغ است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....