تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 - 20:10
کد خبر : 145528

نمایندگان: ۲۳ هزار کلاس درس، معلم ندارند

نمایندگان: ۲۳ هزار کلاس درس، معلم ندارند

وزیر آموزش و پرورش: کلاس بدون معلم نداریم در حالی که نمایندگان مجلس می‌گویند ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار کلاس درس بدون معلم در کشور داریم، وزیر آموزش و پرورش می‌گوید مطابق آمار بعد از اعلام نتایج آزمون‌ها، کلاس بدون معلم نداریم.  یک ماه و ۱۲ روز از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ گذشته و همچنان

وزیر آموزش و پرورش: کلاس بدون معلم نداریم

در حالی که نمایندگان مجلس می‌گویند ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار کلاس درس بدون معلم در کشور داریم، وزیر آموزش و پرورش می‌گوید مطابق آمار بعد از اعلام نتایج آزمون‌ها، کلاس بدون معلم نداریم.

 یک ماه و ۱۲ روز از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ گذشته و همچنان مناقشات بر سر کمبود معلم و کلاس‌های بدون معلم حل نشده است. برخی از نمایندگان مجلس و والدین دانش‌آموزان از کلاس‌های درس بدون معلم می‌گویند و وزیر آموزش‌ و پرورش می‌گوید کلاس بدون معلم نداریم.

آرزوهای خوب از مدارس، با مدارس و در مدارس دست‌یافتنی خواهد شد و این مصداق آینده‌سازی است؛ این بخشی از اظهارات رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست با دانش‌آموزان اصفهانی است. اما آنچه وزیر درباره آن توضیحی نداد، تاثیر فقر بر ورود دانش‌آموزان به مدارس، دسترسی نداشتن به مدارس، سرویس مدارس، معلم، کیفیت آموزشی مناسب و… است.

از پیدا کردن مدرسه تا معلم

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،   وزیر آموزش و پرورش توضیحی نداده که کودکان از جای جای ایران، چه از مراکز شهرها و چه روستاهای دوردست، چگونه قرار است از طریق مدارس به آروزوهای خوب خود برسند؟ در برخی از مناطق حتی مدرسه‌ای نیست که بخواهند دنبال رویاهای خود بروند. اگر باشد، در روستاهای مجاور است که باید با سرویس به این مدارس برسند. مدرسه را که پیدا کردند باید فکری به حال سرویس مدارس کنند.

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. سرویس مدارس هم که پیدا شد، چالش‌های بعدی شروع می‌شود. برخی از کلاس‌ها یا معلم ندارند یا یک معلم به چند مقطع درس می‌دهد یا آنکه کلاس‌ها آنقدر شلوغ است که دیگر کیفیت آموزشی حرف آخر را می‌زند.

اگر فقر بگذارد

همه این چالش‌ها اما زمانی شروع می‌شود که کودکان بخواهند یا بتوانند که به مدرسه بروند. چراکه برخی از آنها گیر و گرفتاری‌های اقتصادی در خانواده دامنشان را می‌گیرد و رویای مدرسه و رسیدن به آرزوها را به دست باد می‌سپارند. همان‌ها که یا مجبورند هم‌پای سرپرست خانوار کار کنند یا آنکه خانه‌نشین می‌شوند چراکه سرپرست خانوار هزینه‌های تحصیلی را نمی‌تواند پرداخت کند.

فقری که سایه بر آینده این کودکان انداخته آنقدر گسترده است که فقط در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حدود یک میلیون نفر بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل در سیستم آموزشی کشور ثبت شد. انطور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده فقر تاثیر زیادی در بازماندگی و ترک تحصیل دانش‌آموزان داشته است.

حالا نگاهی به اظهارات رسمی درباره وضعیت کمبود معلم و مشکلات آموزشی کشور داشته باشیم. مشکلاتی که با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید همچنان ادامه دارد.

ساماندهی نیروی انسانی به مرحله بحرانی رسید

مهرماه سال جاری، محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس  گفت که ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش ایران به مرحله هشدار و بحرانی رسیده است. در برخی از مناطق از جمله تهران یا حاشیه شهرها با کمبود معلم مواجه هستیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس توضیح داد: «باید توجه داشت که موضوع کلاس‌های بدون معلم با مقوله کمبود معلم متفاوت است. در اغلب موارد برای جبران کمبود معلم به روش‌هایی مانند افزایش جمعیت کلاس‌های درس، استفاده از نیروهای بازنشسته و… روی می‌آورند که بر مسئله کیفیت آموزش تاثیر منفی می‌گذارد.»

وحیدی گفت: «۲۳ هزار کلاس درس در سراسر کشور بدون معلم هستند که با جذب مجوز به کارگیری مجدد ۱۸ هزار معلم خرید خدمت مشکل کمبود معلم در کلاس‌های درس حل خواهد شد.»

قالبیاف: مشکل ۲۰ هزار کلاس حل شد

۱۹ مهرماه، شهباز حسن‌پور، نماینده مجلس در تذکری شفاهی گفت که یک ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد اما برخی از مدارس حوزه انتخابیه من، هنوز معلم ندارند. (مهر)

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت که بحث مربوط به معلمان را از ابتدا پیگیری کردم. در همان روزهای ابتدایی بر اساس آماری که به دست آوردم، حدود ۲۳ هزار کلاس درس مشکل داشتند.

او ادامه داد: «بر اساس گزارشی که ساعت ۱۰ شب گذشته از وزیر گرفتم و با توجه به آخرین مصوبه‌ای که برای بازگشت بازنشستگان داشتیم و بدهی‌هایی که پرداخت شد، اکنون حدود سه هزار کلاس درس با مشکل مواجه هستند که وزیر قول داده ظرف دو روز آینده مشکل این کلاس‌ها هم حل شود.»

۲۵ هزار کلاس بدون معلم

حدود سه هفته بعد از اظهارات رئیس مجلس اما سلمان اسحاقی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی همچنان از کمبود معلم و کلاس‌های بدون معلم در کشور گفت.

۸ آبان ماه، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: «در حال حاضر ۲۵ هزار کلاس درس در کشور بدون معلم هستند. جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان امور استخدامی کل کشور در صحن علنی مجلس برای رفع این مشکل برگزار شد.»

اظهارات مقامات رسمی از کمبود معلم و کلاس‌های بدون معلم کم نیست. روز چهارشنبه (۱۰ آبان) علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش گفت که پیگیر تعداد ۲۰ هزار کلاس درس بدون معلم بودیم. با همه اینها اما رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفته که مطابق آمار بعد از اعلام نتایج آزمون‌ها، کلاس بدون معلم نداریم. در گزارش مدیران کل آموزش و پرورش، کلاس خالی در هیچ جای کشور نداریم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....