تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 15:55
کد خبر : 153918

نقش تولید هوشمند چین در پیشتازی در بازارهای جهانی

نقش تولید هوشمند چین در پیشتازی در بازارهای جهانی

یک خودرو، نتیجه فناوری صنعتی مدرن محسوب می‌شود و همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادها شناخته می‌شود که به بهترین وجه منعکس کننده توان تولیدی آن کشور است. چین طی سال‌های گذشته، صنعت خودرو را به عنوان یک زمینه پیشرفت کلیدی در راهبرد جدید لحاظ کرده، به تولید هوشمند و بشدت رباتیک خودرو دست

یک خودرو، نتیجه فناوری صنعتی مدرن محسوب می‌شود و همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادها شناخته می‌شود که به بهترین وجه منعکس کننده توان تولیدی آن کشور است.

چین طی سال‌های گذشته، صنعت خودرو را به عنوان یک زمینه پیشرفت کلیدی در راهبرد جدید لحاظ کرده، به تولید هوشمند و بشدت رباتیک خودرو دست یافته و به شکلی موثر برچسب «ساخت چین» را به «تولید هوشمند چین» ترویج کرده است.

این کشور در حال حاضر بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده خودرو در جهان است. داده‌های جدید نشان می‌دهد تولید خودروی چین در سال گذشته میلادی برای نخستین بار از ۳۰ میلیون دستگاه عبور کرد و رکوردی بالا را به ثبت رساند. صادرات هم در مقایسه با سال قبل آن بیش از ۵۰ درصد رشد داشت و انتظار می‌رود به بزرگترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شود.

این لحظه‌ای تاریخی در توسعه صنعت خودروی چین است و قدرت «تولید هوشمند چین» را در عصر جدید نشان می‌دهد.

۳۰٫۱۶ میلیون دستگاه و ۳۰٫۰۹۴ میلیون دستگاه؛ این دو عدد، تولید و فروش خودروی چین طی سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهند. از ۱۵ جولای ۱۹۵۳، بنیان نخستین کارخانه خودروی چین (کارخانه تولید خودروی شماره ۱ چانگ‌چون) گذاشته شد و صنعت خودروی جدید چین آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۰۹ تولید و فروش خودرو برای اولین بار از ۱۰ میلیون دستگاه عبور کرد و نخستین مرتبه بود که از ایالات متحده سبقت می‌گرفت و به بزرگترین تولید کننده و فروشنده خودروی جهان تبدیل شد و این رکورد را برای پانزدهمین سال متوالی حفظ کرده است.

تولید و فروش خودرو در سال گذشته میلادی رکورد بالایی به جا گذاشته و از ۳۰ میلیون دستگاه فراتر رفته است. صنعت خودروی چین پس از ۷۰ سال توسعه هیچگاه مثل امروز نبوده و اکنون به بخش جدایی ناپذیر صنعت خودروی جهان تبدیل شده است.

در میان تولید و فروش بیش از ۳۰ میلیون دستگاه خودرو، حجم صادرات یک رقم بالای خیره کننده داشته است. صادرات خودرو در سال ۲۰۲۳ به ۴٫۹۱ میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال قبل آن یک جهش ۵۷٫۹ درصدی را نشان می‌دهد. این همچنین باعث می‌شود که چین به صادرکننده شماره یک خودرو در جهان تبدیل شود. در این میان، صادرات خودروهای انرژی جدید چین با جهش چشمگیر ۷۷ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ از ۱٫۲ میلیون دستگاه فراتر رفت.

صادرات خودروهای انرژی جدید چین شمار روزافزونی از کشورها را تحت پوشش قرار می‌دهد و مناطق توسعه یافته مانند اروپا و آمریکای شمالی هم در حال تبدیل شدن به بازارهای مهمی برای این خودروها هستند.

طبق آمار، سه کشور برتر در فهرست صادرات خودروهای برقی چین طی سال ۲۰۲۳ عبارت بودند از بلژیک، تایلند و بریتانیا.

2024011416354822684 اقتصاددان نوشته

داده‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، خودروهای انرژی جدید چینی ۸ دصد خودروهای برقی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده بود. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ سهم برندهای چینی به ۱۵ درصد افزایش یابد. خودروهای برقی چین وارد کشورهای توسعه یافته در صنعت خودروسازی شده است و همین نشان می‌دهد محصولات خودرویی چین در حال تبدیل شدن به رقابت پذیری جهانی هستند.

نوآوری فناورانه خودروهای انرژی جدید چین، که عمدتا بر نیروی برقی متمرکزند، همچنین در سه سطح فنی اصلی شامل باتری،‌ موتور و کنترل الکترونیکی انعکاس یافته است.

در این میان، فناوری باتری چین در جهان در جایگاه نخست قرار دارد. تا ژوئن ۲۰۲۳ حق امتیار باتری‌های برقی کاربردی چین ۱۰ درصد از کل را به خود اختصاص داد که معادل ۷۴ درصد جهان است.

علاوه بر این، چین به بزرگترین تولیدکننده موتورهای محرک تبدیل شده و بسیاری از شاخص‌های فنی تولید به سطح پیشرفته بین‌المللی رسیده‌اند.

«چین شی‌هوا» معاون دبیرکل «انجمن خودروسازان چین» گفت: از منظر جهانی، جدیدترین مدل های خودروهای برقی نسل جدید اساسا برای نخستین بار در چین عرضه می‌شوند و فناوری‌های نسل جدید جهانی مرتبط با خودرو اغلب اولین مدل‌هایی هستند که در محصولات عرضه‌ شده در چین به کار می‌روند. این دو «جدید» بنیاد محکمی برای صنعت خودروی انرژی جدید برای پیشتاز شدن در جهان، بنا نهاده است.

از ابتدا، از به وجود آمدن تا رشد کردن، از رشد تا قدرتمند شدن، امروز، خودروهای «هوشمند» چین به سمت جهان شتاب می‌گیرند؛ صادرات به کشورهای توسعه یافته در صنعت خودروسازی دائما به طور خاص در حال گسترش است و مرحله جدیدی از رقابت جهانی را می‌گشاید و باعث می‌شود خودروهای چینی وارد صنعت جهانی خودرو شوند.

صنعت خودرو یک صنعت شدیدا فناوری محور است و نوآوری فناورانه کلید حفظ صنعت و حتی رقابت پذیری بین‌المللی است.

پشت شتاب ورود خودروهای چین به بازارهای جهانی، ترویج جدایی ناپذیر گذار سبز و کم‌کربن صنعت خودروی این کشور، نوآوری فناورانه مستمر و ساخت یک زنجیره صنعتی و زنجیره تامین کامل قرار دارد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....