تاریخ انتشار : شنبه 16 مهر 1401 - 11:34
کد خبر : 103842

نقدی بر واردات شبه انحصاری خودرو

نقدی بر واردات شبه انحصاری خودرو

با این سیاستها و با عملکردهای تعجب برانگیز برخی از مسئولین در باج دادن به دو خودروساز بزرگ داخلی متأسفانه آینده خوبی برای این صنعت در کشورمان متصور نیست و قطعاً باز هم درب بر همین پاشنه خواهد چرخید.!!   محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به صدور مجوز شبهه انگیزی

با این سیاستها و با عملکردهای تعجب برانگیز برخی از مسئولین در باج دادن به دو خودروساز بزرگ داخلی متأسفانه آینده خوبی برای این صنعت در کشورمان متصور نیست و قطعاً باز هم درب بر همین پاشنه خواهد چرخید.!!

 

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به صدور مجوز شبهه انگیزی توسط “سیدرضا فاطمی امین” وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دو شرکت خودروساز داخلی یعنی (ایران خودرو و سایپا) جهت “واردات خودرو” واکنش نشان داد و طی سخنانی  به اقتصاددان  گفت: متأسفانه صنعت خودروی کشور سالهاست که دچار بحران شده و این صنعت نه در داخل و نه در بازارهای جهانی موفق نبوده است. این موضوع باعث شده تا صنعت خودرو تصویر بدی را از خود در ذهن مردم حک کند.

وی افزود: با کمال تأسف کیفیت خودروهای تولید داخل با توجه به قیمت گران آنها، بسیار پایین است. در واقع آنقدر هزینه بالایی جهت تولید خودروهای داخلی صرف میشود که همین هزینه های زیاد باعث شده تا خودروها تولیدی علیرغم اینکه کیفیت چندانی ندارد با قیمت بسیار بالایی به دست مردم برسند.

در چنین شرایطی این صنعت باید با افزایش توان تولیدی خود و با رشد کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی اش، قدرت رقابتی این صنعت را در داخل و خارج بالا ببرد تا در تعاملات بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

علیپور تصریح نمود: با این وجود، متأسفانه صنعت خودروسازی ایران یکی از صنایعی است که همواره انحصاری، مشکل ساز، بی توجه به خواست، حرمت و کرامت مردم و بی کیفیت و گران فروش بوده!! صنعتی که بطور انحصاری (تقریباً ۹۰ درصد) در دست بخشهای دولتی و آنهم در اختیار چند کارخانه شناخته شده و انگشت شمار از جمله “ایران خودرو” و “سایپا” میباشد و جمعیت ۸۵ میلیونی ایران نیز باید محتاج محصولات تحمیلی و بی کیفیت این کارخانه ها بوده و بدون هیچ اعتراضی، پذیرای بلا و رفتارهای ناشایست و بی احترامی های این کارخانجات باشند!!

طی چند سال گذشته که بدلیل ممنوعیت قانونی و وجود تحریمها، ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، جشن و پایکوبی یا بقول معروف ایام بره کشان خودروسازان داخلی و یکته تازی آنان بیش از پیش آغاز گردید!! این ممنوعیت و محدودسازی واردات خودرو، دو نتیجه و دو حاصل صد در صد متفاوت برای دو قشر در بر داشته است که با وجود اینکه این موارد را دهها بار در مجامعه مختلف و از از طریق رسانه ها بیان نموده ام اما باز هم مجبورم که آنها را مجدداً جهت شفاف شدن این بحث مطرح و تکرار نمایم:

 

برای خودروسازان و دلالان:

ایجاد انحصار

ایجاد قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی

فروش محصولات بی کیفیت

گرانفروشی خودرو

بی احترامی به خریداران و ناراضی کردن مردم

به جیب زدن دهها و صدها هزار میلیارد سود و پول مفت!!

 

برای مردم و خریداران خودرو:

افزایش چند صد درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار

افزایش قیمت پراید ۲۰ میلیونی به بیش از ۲۰۰ میلیون و پژوی۳۰ میلیونی به بیش از ۳۵۰ میلیون تومان و…

افزایش دهها برابری قیمت خودروهای خارجی

افزایش خودروهای۱۵۰ میلیونی خارجی به بیش از ۲ میلیارد تومان و….

خرید خودروهای بی کیفیت داخلی

افزایش قیمت قطعات خودرو

افزایش قیمت حمل و نقل خودروهای مسافربر شهری و برون شهری بدلیل افزایش نرخ خودرو قطعات

رشد تصادفات جاده ای و افزایش مرگ و میر هموطنان در اثر تصادفات بدلیل بی کیفیتی خودروهای داخلی

و… دهها مورد منفی دیگر

 

علیپور یادآور شد: نه تنها محدودسازی و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی ضررها و لطماتی را به مردم و کشور وارد کرد و اصلاً موجب ارتقاع سطح کیفیت خودروهای تولید داخل نشد بلکه فقط جیب عده ای خاص را پر کرد و باعث ناراحتی و نارضایتی مردم و حتی مسئول ارشد نظام گردید!! بطوریکه چند ماه پیش یعنی در اردیبهشت ماه سالجاری مقام معظم رهبری هم دلخوری خویش را نسبت به بی کیفیتی و عملکرد غلط مدیران صنعت خودروسازی علناً مطرح و اعلام نمودند که جای بسی تأسف دارد!!

وی افزود: بالاخره واردات خودرو از طرف مجلس تصویب شد و آیین‌ نامه اجرایی آن در اوایل شهریور ماه سالجاری ابلاغ گردید و وزارت صمت از واردکنندگان خودرو درخواست کرد تا جهت ثبت نام و تشکیل پرونده به وزارتخانه مراجعه نمایند که در همان مقطع از زمان، بنده طی گفتگویی که در رسانه ها هم منتشر شد، نقاط قوت و ضعف آیین‌ نامه واردات خودرو را بطور شفاف بیان نمودم که الحمدلله مسئولین وزارت صمت ارزشی برای اظهارات و توصیه های ما قائل نشدند.!!

حال پس از گذشت یکماه که منتظر بودیم تا شرکتهای واردکننده بزرگ و با تجربۀ خودرو، نم نم فعالیت خود را برای وارد نمودن خودروهای خارجی به کشور آغاز کنند، که هفته قبل به یکباره خبری به نقل از وزیر صمت مثل بمب در رسانه ها منتشر میشود، بدین مضمون که: واردات خودرو توسط دو شرکت خودروساز داخلی یعنی (ایران خودرو و سایپا) هم بلامانع میباشد و ایشان تأکید مینماید که واردات خودرو توسط این دو خودروساز بزرگ داخلی هیچ آسیبی به تولید ملی وارد نمیکند!!

سبزعلیپور در ادامه اظهار داشت: در دورانی که سالهاست مقام معظم رهبری بر تولید داخلی و بهبود سطح کیفیت و افزایش توان کارخانجات داخلی و تولید کالاهای ایرانی تأکید دارند و از سال ۹۶ تا ۴۰۱ این عناوین و نامها را (اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین) بعنوان شعار سال انتخاب و نامگذاری کرده اند، شاهد سیاستها و برنامه های صنعتی و تجاری نادرست و عملکردهای تأمل برانگیزی از طرف مسئولین امر هستیم!!

به جای اینکه شرکتهای تولیدی همچون (ایران خودرو و سایپا) را که مملو از سوء مدیریت و ضعف در تولید بوده و زیان انباشتۀ کلان، تولیدات بی کیفیت و نارضایتی مردم را هم با خود یدک میکشند رو در سال (تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین) بسوی تقویت توان تولید، رفع نواقص و اشکالات، بهبود کیفیت تولید و تکریم ارباب و رجوع و…. سوق دهیم و این شرکتها را با سیاستها و مدیریت صحیح، اصلاح و نقاط ضعف آنان را برطرف کنیم برعکس اشکالات و عملکردهای ضعیف و نادرست آنها را نادیده میگیریم و تازه بابت خرابکاریهای چندین و چند ساله شان به آنان جایزه هم میدهیم و آن دو خودروساز بزرگ را مانند دو کودک لوس و ننر زیر پر و بال خود میگیریم و نوازش شان هم میکنیم!!

علیپور بیان نمود: در سال تقویت تولید به این دو خودروساز بزرگ مجوز فعالیتهای تجاری میدهیم تا بجای تقویت تولیدات داخلی و بهبود سطح کیفیت خودروهای ایرانی، از طریق واردات خودرو کسب درآمد کنند و بیخیال تولید باکیفیت و جلب رضایت مردم باشند!! یعنی شرکتهایی که تولید خودرو را سالهاست در کشورمان به انحصار خود درآورده و به هیچ سرمایه گذاری اجازه فعالیت در این حوزه را نمیدهند، حالا میخواهند انحصار واردات خودرو را هم در دستان خود داشته باشند!!

اصلاً دلیل اینهمه توجه و تشویق و بنوعی باج دادن به این دو شرکت خودروساز را درک نمیکنم و نمیدانم چرا بجای تنبیه، مسئولین ارشد و دولتمردان دائماً آنها را تشویق هم میکنند؟!!

به همین خاطر نمیدانم بابت صدور مجوز شبهه انگیز وزیر صمت به دو خودروساز بی کیفیت و انحصارطلب جهت واردات خودرو باید تبریک بگویم یا اظهار تأسف کنم.!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تأکید نمود: با این سیاستها و با عملکردهای تعجب برانگیز برخی از مسئولین در باج دادن به دو خودروساز بزرگ داخلی متأسفانه آینده خوبی برای این صنعت در کشورمان متصور نیست و قطعاً باز هم درب بر همین پاشنه خواهد چرخید.!!

در این راستا و بمنظور بهبود اوضاع این صنعت، مسئولین امر اولاً باید تولیدکننده را مجاب کنند که با رفع نقاط ضعف خود فقط و فقط به کار تخصصی اش یعنی تولید بپردازد و تولید را روز به روز افزایش و سطح کیفیت را ارتقاء و اشتغال را زیاد نمایند و از پرداختن آنان به کارها و فعالیتهای غیرتولیدی جلوگیری نمایند و برعکس واردات خودرو را به شرکتهای توانمند و شناخته شدۀ و نمایندۀ خودروسازان خارجی که دارای امکانات خدمات پس از فروش هم هستند محول نمایند تا هر کس کار تخصصی خودش را انجام دهد و با روش خودروسازان داخلی با واردکنندگان و خودروهای داخلی بر سر کیفیت و قیمت و نحوه فروش و برخورد با مشتری و همچنین خدمات بعد از فروش رقابت میکنند و نیم نگاهی هم به صادرات و بازارهای خارجی می اندازند که با سیاست و با این روش مطمئناً صنعت خودروسازی ایران رشد و مردم هم از خرید محصولات داخلی و خارجی راضی و دولت هم از منافع واردات و ارز حاصل صادرات این صنعت منتفع خواهد شد.

پس انتظار همه صاحب نظران بر این است تا وزیر محترم صمت هر چه زودتر واردات خودرو توسط شرکتهای خودروساز داخلی را لغو و آنان را فقط مجاب به افزایش تولید داخلی و بهبود سطح کیفیت خودروهای ایرانی بنماید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....