تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 بهمن 1400 - 19:23
کد خبر : 78243

نفت ایران جایگزین یارانه ژاپنی‌ها می‌شود؟

نفت ایران جایگزین یارانه ژاپنی‌ها می‌شود؟

 پس از کره جنوبی حالا به نظر ژاپن هم در حال بررسی ازسرگیری خرید نفت از ایران در صورت احیای برجام است. تسوتومو سوگیموری، رئیس هلدینگ انئوس (ENEOS) که بزرگترین پالایشگاه ژاپن را در اختیار دارد امروز (پنجشنبه) گفت که آن‌ها می‌توانند واردات نفت از ایران را حدود دو تا سه ماه پس از توافق

 پس از کره جنوبی حالا به نظر ژاپن هم در حال بررسی ازسرگیری خرید نفت از ایران در صورت احیای برجام است. تسوتومو سوگیموری، رئیس هلدینگ انئوس (ENEOS) که بزرگترین پالایشگاه ژاپن را در اختیار دارد امروز (پنجشنبه) گفت که آن‌ها می‌توانند واردات نفت از ایران را حدود دو تا سه ماه پس از توافق بر سر احیای برجام و لغو تحریم‌ها از سر بگیرد.

سوگیموری در گفت‌وگو با خبرنگاران به عنوان رئیس انجمن نفت ژاپن، گفت که انئوس به دلیل مسائلی مانند بیمه و ترتیبات حمل‌و‌نقل نمی تواند واردات نفت ایران را فوراً از سر بگیرد.

این در حالی است که دیروز خبری مبنی از سفر هیاتی از ایران به کره جنوبی برای مذاکره با مشتریان قدیمی نفتی کشورمان هم منتشر شد.

سوگیموری در پاسخ به سوالی درباره زمان لغو تحریم‌های نفتی ایران، گفت که با توجه به تأثیر تحریم‌ها انتظار دارد احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را تقریباً همزمان ببیند. سوگیموری گفت: «بدون لغو تحریم، توافقی حاصل نخواهد شد، زیرا تحریم‌های کنونی سنگین هستند. از این نظر، ما انتظار داریم که در هر دو مورد [توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها] به طور همزمان شاهد شفافیت باشیم.»

سوگیموری همچنین برآورد کرد: لغو تحریم‌های نفتی ایران همچنین به افزایش عرضه نفت در فازهای مختلف در بازار تا ۲ میلیون بشکه در روز کمک می‌کند.

 

ژاپن در خرداد هم اعلام آمادگی کرده بود

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  رئیس انجمن نفت ژاپن در خرداد ۱۴۰۰ هم اعلام کرده بود به محض قطعی شدن لغو تحریم‌های ایران، اقدامات خود را برای آغاز واردات نفت از ایران آغاز می‌کنند که احتمالاً ۳ ماه زمان خواهد برد. اظهارات او پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران اعلام کرده بود توافق اصلی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه بخش‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی حاصل شده است، مطرح شد.

ژاپن واردات نفت ایران را در ماه مه سال ۲۰۱۹ پس از این که آمریکا معافیت ۱۸۰ روزه از تحریم‌ها را تمدید نکرد، متوقف کرد. طبق آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۷.۱ میلیون بشکه رسید که ۶۳.۲ درصد در مقایسه با ۴۶.۵۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

 

یارانه نفتی ژاپنی‌ها در حال انقضا

هم‌اکنون دولت ژاپن در حال بررسی اقدامات بیشتر برای کمک به تعدیل فشار شدید افزایش قیمت سوخت، از جمله تمدید طرح فعلی یارانه خود یا افزایش سقف آن است.

وزارت صنعت این کشور ماه گذشته در یک اقدام اضطراری و موقت، یارانه‌ای برای کاهش قیمت عمده فروشی اعمال کرد تا از فشار افزایش شدید قیمت بنزین و سایر سوخت‌ها بکاهد.

اما این یارانه در اوایل ماه جاری به سقف ۵ ین (۰.۰۴۳۵ دلار) در هر لیتر رسید و این طرح در پایان ماه مارس منقضی می‌شود، اگرچه قیمت جهانی نفت در بحبوحه عرضه محدود و ترس از اختلال در جریان انرژی روسیه بالای ۹۰ دلار در هر بشکه باقی می‌ماند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....