بازار مسکن قاره‌‌‌ آفریقا برای پاسخگویی به «تقاضای فزاینده ناشی از رشد بالای جمعیت» با دو چالش اساسی روبه رو شده که یکی، به سمت تقاضا و دیگری به سمت عرضه مربوط است. «اکونومیست» به خاطر آنچه «قاره آفریقا را بهشت جهانی ساخت‌‌‌وساز» می‌‌‌نامند، سراغ این بازار رفته تا درباره قفل مسکن آن آسیب‌‌‌شناسی کند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد، روند رشد سریع جمعیت در قاره آفریقا، یک سایت جهانی دارای ظرفیت سرمایه‌گذاری ساختمانی شکل داده است به ‌طوری که دوسوم از نیاز آتی این بازار به واحد مسکونی جدید، به عنوان «بازار بکر مقابل سازنده‌‌‌های داخلی و خارجی این قاره» قرار دارد که باید از الان برای ساخت آن تا ۲۰۴۰، برنامه‌‌‌ریزی و عملیاتی شود.

سازنده‌‌‌ها و انبوه‌‌‌سازان اما به هشت دلیل که عمده آن، «معیوب بودن موتور تامین مالی ساخت مسکن» است، امکان سرمایه‌گذاری ندارند و همین باعث «کمبود مزمن مسکن» در آفریقا شده است. البته «دیوار مجوزهای ۱۴۰ گانه» برای ساخت و «زمین‌‌‌های بدون سند در این قاره»، چالش سرمایه‌گذاری را تشدید کرده است. در سمت تقاضا اما مشکل حادتر است؛ وام خرید مسکن نه قابلیت «قدرت پوشش قیمت‌ها» را دارد و نه «در استطاعت وام‌‌‌گیرنده‌‌‌ها برای پرداخت اقساط ماهانه بازپرداخت» است. «فقر» در آفریقا قدرت خرید مسکن را کاهش داده است به‌طوری که با درآمد پایین، خانوارها جایی در معادله تامین مسکن ندارند. در این بررسی، کارشناسان بانک جهانی با تاکید براینکه، «قفل اصلی مسکن آفریقا، «فقر» خانوارها است»، راه‌حل تامین مسکن را در گام اول، «سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با حمایت دولت در بازار مسکن اجاره‌‌‌ای» معرفی کرده‌‌‌اند. در این مدل، تا پیش‌‌‌از «توانپذیر شدن خانوارها از بابت حائز شرایط دریافت وام خرید مسکن»، پرداختن به مدل تولید مسکن ملکی، مشکل را حل نخواهد کرد.

چالش تامین مسکن برای جمعیت فزاینده

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، وقتی به برخی از خیابان‌‌‌ها در حومه داکار پایتخت سنگال نگاه می‌‌‌کنید، با نشانه‌‌‌های ثروت از جمله خودروهای براق و باشگاه‌‌‌های ورزشی مواجه می‌‌‌شوید. به نظر می‌رسد این شرایط برای بانک‌هایی که وام مسکن پرداخت می‌کنند جذاب باشد، اما گزارش اخیر اکونومیست درباره چالش تامین مسکن در آفریقا (که شاهد سریع‌‌‌ترین رشد جمعیت در جهان است) نشان می‌دهد که در عمل دریافت وام مسکن توسط متقاضیان دشوار است.