تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 10:55
کد خبر : 118807

معنی ورود و خروج پول حقیقی در بورس

معنی ورود و خروج پول حقیقی در بورس

بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران علاوه بر دو رویکرد اصلی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، برخی از آمار و اطلاعات را نیز به عنوان روش مکمل، در سرمایه گذاری در بورس مورد بررسی قرار می‌دهند. اقتصاددان: یکی از آمارهای مورد توجه در این زمینه، آمار مربوط به خرید و فروش اشخاص حقیقی و

بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران علاوه بر دو رویکرد اصلی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، برخی از آمار و اطلاعات را نیز به عنوان روش مکمل، در سرمایه گذاری در بورس مورد بررسی قرار می‌دهند.

اقتصاددان: یکی از آمارهای مورد توجه در این زمینه، آمار مربوط به خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد.

ورود و خروج پول حقیقی

قبل از تعریف روند ورود و خروج پول حقیقی به بررسی اصطلاح حقیقی و حقوقی، و اهمیت خرید و فروش آن میپردازیم:

منظور از حقیقی و حقوقی چیست؟

کلیه اشخاص برای خرید و فروش سهام، نیاز به اخذ کد بورسی دارند. اشخاص به دو گروه حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. افرادی که بنام خود معامله می‌کنند اشخاص حقیقی نامیده می‌شوند و شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌ها در گروه اشخاص حقوقی قرار می‌گیرند.

خرید و فروش حقیقی و حقوقی چه اهمیتی دارد؟

معامله گران معمولا به خرید افراد حقیقی و فروش اشخاص حقوقی اهمیت بیشتری می‌دهند. دلیل این امر این است، که یک شخص حقوقی عموما دارای پرتفوی بزرگ‌تری نسبت به یک شخص حقیقی بوده و سهام تحت مالکیت آنها بسیار بیشتر از یک شخص حقیقی می‌باشد. لذا چنانچه در مورد یک سهم تصمیم به فروش بگیرد می‌تواند به‌عنوان عاملی جهت جلوگیری از رشد قیمت محسوب گردد. از طرف دیگر نگاه عامیانه این است که اشخاص حقیقی، دارای اطلاعات و تحلیل قوی‌تر و بیشتری نسبت به اشخاص حقوقی می‌باشند؛ لذا چنانچه در سهام شرکتی، خرید اشخاص حقیقی بیشتر باشد، سیگنالی در جهت رشد و ارزندگی آن سهام محسوب می‌شود.

ورود و خروج پول حقیقی چیست؟

در یک معامله، یک شخص فروشنده و یک شخص خریدار وجود دارد. در نتیجه یک معامله، مالکیت از فروشنده به خریدار منتقل شده و پول از حساب خریدار بحساب فروشنده منتقل می‌شود. بنابراین اتفاقی بنام ورود یا خروج پول معنی و مفهوم ندارد و آنچهاهمیت دارد، تغییر مالکیت است. در معاملات سهام یک شرکت در طول یک روز، تعدادی شخص حقیقی و حقوقی، سهام تعدادی شخص حقیقی و حقوقی دیگر را خریداری می‌کنند. چنانچه جمع ارزش فروش اشخاص حقیقی را از جمع ارزش خرید اشخاص حقیقی کسر کنیم نتیجه، خالص ارزش خرید اشخاص حقیقی نامیده می‌شود. عدد مثبت نشانگر خالص خرید و عدد منفی نشان دهنده خالص فروش در آن سهام است.

آنچه در بین معامله گران به ورود پول معروف است در واقع خالص خرید مثبت است. خالص خرید منفی نیز به‌عنوان خروج پول تعریف می‌شود. ورود و خروج پول هم برای اشخاص حقیقی هم برای اشخاص حقوقی قابل محاسبه است. همانطور که ذکر شد، ورود پول توسط اشخاص حقیقی یک نشانه مثبت در بین معامله گران تلقی می‌گردد.

ورود و خروج پول چقدر مهم است؟

بررسی آمار خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی، یک داده مکمل است و نمی‌توان صرفا با اتکا به این آمار، اقدام به خرید و فروش سهام را انجم داد. مثال‌های بسیار زیادی وجود دارد که علیرغم فروش اشخاص حقیقی در سهام یک شرکت، سهام آن، رشد قیمتی را تجربه کرده است؛ یا علیرغم خرید اشخاص حقیقی در سهام یک شرکت، سهام آن شرکت افت قیمت داشته است. لذا توجه به این آمار می‌تواند گمراه کننده باشد.
مثالی از محاسبه ورود و خروج پول

فرض کنید اطلاعات معاملات سهام شرکت آلفا در تاریخ ۲۰ اریبهشت ۱۴۰۰ بشرح زیر است:

 

ردیف حجم معامله نرخ مبلغ خریدار فروشنده
۱ ۱۰۰,۰۰۰ ۲,۵۰۱ ۲۵۰,۱۰۰,۰۰۰ آقای الف آقای ب
۲ ۲۵,۰۰۰ ۲,۴۶۱ ۶۱,۵۲۵,۰۰۰ آقای ج آقای ب
۳ ۱۰,۰۰۰ ۲,۵۳۶ ۲۵,۳۶۰,۰۰۰ شرکت بتا آقای ز
۴ ۳۱,۰۰۰ ۲,۴۲۱ ۷۵,۰۵۱,۰۰۰ شرکت ایکس شرکت گاما
۱۶۶,۰۰۰ ۲,۴۸۲ ۴۱۲,۰۳۶,۰۰۰ جمع

همانطور که مشخص است، در معاملات روز ۲۰ اردیبهشت، دو شخص حقیقی و دو شخص حقوقی، خریدار سهام بوده‌اند. سه شخص حقیقی و یک شخص حقوقی هم فروشنده سهام می‌باشند.

جمع خرید اشخاص حقیقی برابر است با ۳۱۱٫۶۲۵٫۰۰۰ ریال ( ردیف‌های ۱ و ۲) و جمع خرید اشخاص حقوقی برابر است با ۱۰۰٫۴۱۱٫۰۰۰ ریال ( ردیف‌های ۳ و ۴).

جمع فروش اشخاص حقیقی برابر است با ۳۳۶٫۹۸۵٫۰۰۰ ریال ( ردیف‌های ۱ ،۲ و ۳) و جمع فروش اشخاص حقوقی برابر است با ۷۵٫۰۵۱٫۰۰۰ ریال ( ردیف ۴ ).

خالص خرید اشخاص حقیقی برابر است با -۲۵٫۳۶۰٫۰۰۰ ریال ( ۳۳۶٫۹۸۵٫۰۰۰-۳۱۱٫۶۲۵٫۰۰۰) بعبارت دیگر در معاملات این شرکت، اشخاص حقیقی بصورت خالص فروشنده بوده اند. به رقم ۲۵٫۳۶۰٫۰۰۰ ریال خروج پول حقیقی می گویند.

در رابطه با اشخاص حقوقی، خالص خرید برابر با ۲۵٫۳۶۰٫۰۰۰ ریال ( ۷۵٫۰۵۱٫۰۰۰-۱۰۰٫۴۱۱٫۰۰۰) است. بعبارت دیگر در معاملات این شرکت، اشخاص حقوقی بصورت خالص خریدار بوده‌اند. به رقم ۲۵٫۳۶۰٫۰۰۰ ریال ورود پول حقوقی گفته می‌شود.

همانطور که ذکر شد، همواره معادل مبلغ معاملات، پول از خریدار به فروشنده منتقل می‌شود، لذا همواره در معاملات سهام یک شرکت میزان ورود پول با میزان خروج پول برابر است. صرفا برایند خرید اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند مورد توجه معامله گران قرار گیرد.

پول هوشمند چیست؟

اصطلاح دیگری که در بین معامله گران رایج است، ورود و خروج پول هوشمند است. این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به سایرین، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب تری اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات بهتری داشت. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌گردد. بدین معنی که زمانیکه متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص ( مثلا هفتگی، ماهیانه و یا سه ماهه ) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
یکی دیگر از راه‌های تشخیص ورود یا خروج پول هوشمند، سرانه خرید یا فروش هر شخص حقیقی یا حقوقی است. سرانه خرید یک شخص برابر است با حاصل تقسیم ،حجم معاملات سهام یک شرکت بر تعداد خریداران آن و سرانه فروش یک شخص برابر است با حاصل تقسیم حجم معاملات سهام شرکت بر تعداد فروشندگان آن.
سرانه خرید و فروش هم بصورت کلی، هم بصورت تفکیکی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی قابل محاسبه است. چنانچه سرانه خرید یا فروش سهام یک شرکت در یک روز با میانگین سرانه معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص ( مثلا هفتگی، ماهیانه و یا سه ماهه ) تفاوت قابل توجه داشته باشد می‌تواند نشانه ای از ورود یا خروج پول هوشمند باشد، و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

در مثال بالا سرانه خرید اشخاص حقیقی برابر با ۶۲٫۵۰۰ سهم و سرانه فروش اشخاص حقیقی نیز برابر با ۴۵٫۰۰۰ سهم است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....