تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1401 - 22:46
کد خبر : 111008

معجزه ای بنام بهره وری سرمایه انسانی در مدیریت

معجزه ای بنام بهره وری سرمایه انسانی در مدیریت

🔴 مهندس مجید صفدری ، معاون سابق توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوالات سایت اقتصاد دان …. سوال : بنظر شما نقش و اهمیت ، بهره وری در سرمایه انسانی چقدر در مدیریت موثر است ؟ پاسخ : امروزه در دنیا از مدیران کارآمد و اثرگذار بعنوان

🔴 مهندس مجید صفدری ، معاون سابق توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوالات سایت اقتصاد دان ….
سوال : بنظر شما نقش و اهمیت ، بهره وری در سرمایه انسانی چقدر در مدیریت موثر است ؟
پاسخ : امروزه در دنیا از مدیران کارآمد و اثرگذار بعنوان بالاترین سرمایه و دارایی واقعی کشورها نام برده می شود و از این نوع مدیران بعنوان پیشران های اقتصادی نام می برند زیرا با ایجاد ثروت و ارزش آفرینی باعث رشد و توسعه و پیشرفت کشور ها می شوند .
داشتن دانش و مهارت های ایجاد بهره وری در سرمایه های انسانی سازمان ها از ابزارهای مورد استفاده مدیران کارآمد و اثرگذار است که مانع از اتلاف منابع مادی و غیرمادی می شوند و با تصمیم‌گیری های صحیح و بموقع ، فرصت سازی و فرصت یابی می کنند که نفع آن برای سازمان ها و در نهایت کشورشان خواهد بود.
افزایش بهره وری سرمایه انسانی بعنوان هسته مرکزی بهره وری است که بعنوان مزیت رقابتی مدنظر صاحبنظران مدیریت و اقتصاد قرار داشته و از بهره وری در حوزه های فناوری ، سرمایه ، تولید و غیره با اهمیت تر است .
افزایش بهره وری در سرمایه انسانی اولا : باعث ثبات و بقای سازمان ها خواهد شد .
ثانیا : غیر قابل تقلید است و منافع پایدار ایجاد می کند .

سوال : سازوکارها و عوامل افزایش بهره وری در سازمان‌های خدماتی چگونه است ؟
پاسخ : افزایش بهره وری در سازمان‌های خدماتی با یک فرآیند مداوم و مستمر ایجاد می شود یعنی دارای یک مقدمات و پردازش و پیگری ها و اقدامات است و یک شبه و یک‌ماه ایجاد نمی شود و از طرفی نیاز به دانش و مهارت دارد زیرا باید کارکنان سازمان را نظر شخصیت ، علایق و عواطف با فعالیت ها و مشاغل سازمان منطبق و سازگار نمود تا علاقه به کار و انگیزه‌ و مسولیت پذیری افزایش یابد .
عوامل موثر در بهره وری سرمایه انسانی در سازمان‌های خدماتی عبارتند از عوامل انگیزشی ، شیوه های مدیریت کردن ، خلاقیت و نوآوری ، سابقه و تجربه ، آموزش ، وضعیت روحی و جسمانی، روحیه رقابت پذیری ، ویژگی های جمعیت شناسی که هر کدام از عوامل فوق دارای اجزای متعدد و مختلفی هستند که توجه و اجرای دقیق تمامی عوامل فوق منجر به دستاوردهای خیره کننده ای در سازمان ها خواهد شد که منافع آن برای تمام ذینفعان و در نهایت جامعه و کشور خواهد بود.
اجرای ناقص فرآیند بهره‌ وری سرمایه انسانی و یا اجرای مقطعی باعث دلزدگی پرسنل و اتلاف منابع می شود .
بعنوان مثال ، بنظر اکثر اندیشمندان و اساتید مدیریت ، عوامل انگیزشی دارای ۱۱ شاخص و عنصر از قبیل مشارکت دادن پرسنل در تصمیم گیری های سازمان ، چرخش شغلی یا توسعه شغلی برای پرسنل ، ایجاد فرصت در پیشرفت شغلی پرسنل ، دادن اطلاعات به پرسنل ، ایجاد رضایت مندی پرسنل و پرداخت متناسب با مدرک و تجربه یا عادلانه بودن حقوق و مزایا است .
همچنین اگر عناصر شیوه مدیریت با اصول و قواعد مربوط به چگونگی افزایش بهره وری سرمایه انسانی انجام نشود باعث تزلزل سازمان خواهد شد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....