تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 20:26
کد خبر : 152262

رئوف پیشدار استاد دانشگاه

مشکل اصلی سیاست خارجی ایران…

مشکل اصلی سیاست خارجی ایران…

  اقتصاددان : رئوف پیشدار استاد دانشگاه :مشکل اصلی سیاست خارجی ایران حزبی و ایدئولوژیک بودن است هر زمان که حرفی و سخنی بر علیه تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران مطرح شده، واکنش ملت ایران بدون درنگ محکومیت آن، و حمایت از حدود و ثغور کشور و ایستادگی در برابر هر تهدیدی بوده است.

 

اقتصاددان : رئوف پیشدار استاد دانشگاه :مشکل اصلی سیاست خارجی ایران حزبی و ایدئولوژیک بودن است
هر زمان که حرفی و سخنی بر علیه تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران مطرح شده، واکنش ملت ایران بدون درنگ محکومیت آن، و حمایت از حدود و ثغور کشور و ایستادگی در برابر هر تهدیدی بوده است. فرقی نکرده و نمی کند که گوینده و یا صاحب آن نظر چه کس و یا کشور و قدرتی است، می خواهد ابرقدرتی باشد ، یا مینی کشوری که با نفت و دلار در عرصه سیاست بازی می کند. نمونه تازه اش واکنش ایرانی ها به موضع گیری اخیر چین و بدنبال آن روسیه در مورد سه جزیره ایرانی خلیج فارس و یک کم دور جنگ هشت ساله عراق بعثی با ایران!
در صحنه بین الملل مانند همه ی صحنه ها، بازیگران به منافع خود می اندیشند و
این یک اصل اساسی است که هر واحد سیاسی در سطح جهان باید حفظ، ارتقاء و نهادینه کردن منافع اش اولویت آن باشد.
سیاست خارجی در صحنه بازی در روابط بین الملل بر این مبنا شکل می گیرد که حدود بازی تا کجاست، منافع ملّی یک طرف تا کجا امکان پیشروی دارد و در آن سوی بازی، طرف مقابل تا چه حد و تا کدام نقطه می تواند مطمئن باشد که می تواند به بازى ادامه دهد بدون این‌که منافع اش تضییع شود.
واقعیت هاى عرصه بین الملل حکم مى کند که این مولفه ها را هم در خودمان و هم در نزد بازیگر و  یا بازیگران دیگر بشناسیم و با یافتن نقطه اشتراک، سعی در تطبیق آن‌ها با یکدیگر معطوف به کسب بیشترین منفعت نماییم.  نکته مهم دیگر در عرصه بین الملل، باور واقعی بودن همه ی بازیگران است. با این نگاه حتی رژیم غیر مسئول اسرائیل ( تعبیر کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل)، دولت طالبان و همین‌طور آمریکا و انگلیس و… واقعی اند و نمی شود با نگاه آرمانی به آن ها نگاه کرد حتی اگر نخواهی و هر زمان دعا کنی سر به تن‌شان نباشد !
منافع ملّی محدوده خاصی ندارد و به همین دلیل نمی توان بازیگر و یا بازیگرانی را در صحنه روابط بین الملل نادیده گرفت. موفق ترین بازیگران بین المللى آن‌هایی هستند که این روابط را می شناسند و برای  بازی خود در عرصه  بین الملل به عنوان محلی برای تعامل بین المللی چارچوب تعریف کرده اند و قادرند تهدیدها را براى تامین منافع ملّی به فرصت تبدیل کنند و کار مهم‌تر آن‌ها نهادینه کردن این چارچوب‌هاست که اصل عمده و اساسی آن،  شناور بودن منطبق بر بازی دیگر بازیگران است.
سیاست خارجی ایران بویژه در بحث تمامیت ارضی و امنیت ملی همیشه از حمایت قوی مردمی برخوردار بوده است ولی این انتقاد در همه ی دولت ها به تمام به آن وارد است که قادر نیست بواسطه ایدئولوژی زدگی و نگاه‌های حزبی و جناحی از مولفه های قدرت که ایران اغلب آن‌ها را به کمال دارد، در عرصه سیاست خارجی استفاده کند.
اهداف سیاست خارجی باید برحسب منافع ملّی تعریف شوند و منافع ملّی بر حسب قدرت تعریف می‌شود. قدرت و منافع ملّی دو مفهوم اصلی و کلیدی است و در این میان آن‌چه مهم است، تفکیک بین «آن‌چه هست» و «آن‌چه باید باشد»، یعنی واقعیت و آرمان ! می باشد.
علمای سیاست خارجی از جمله مورگنتا هشت عامل اصلی را به عنوان زیر بنای قدرت ذکر کرده‌ است: ۱- موقعیت جغرافیایی ۲- وجود منابع طبیعی ۳- ظرفیت صنعتی ۴- وضعیت آمادگی نظامی ۵-جمعیت ۶- خصوصیات ملّی ۷- روحیه ملّی و  ۸ – کیفیت دیپلماسی.
ایران با آن‌که از هشت عامل زیر بنایی قدرت، هفت عامل را حداقل در فاز منطقه ای در سطح بالا دارد، این نقد به آن وارد است که دیپلماسی آن طی دهه ها نتوانسته این مولفه های قدرت را بکار بگیرد و یک هژمونی پیش برنده مبتنی بر منافع ملّی داشته باشد و علت اصلی آن نیز نگاه آرمانی به جای واقع گرایی و حزب و جناح گرایی در همه ی امور از جمله سیاست خارجی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....