تاریخ انتشار : جمعه 30 تیر 1402 - 18:50
کد خبر : 133064

مرغ ۱۲۰هزار تومانی را ۷۳هزار تومان از تولیدکننده می‌خرند!

مرغ ۱۲۰هزار تومانی را ۷۳هزار تومان از تولیدکننده می‌خرند!

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اخیرا در حالی مرغ را کیلویی ۱۲۰ هزار تومان خریداری کردم که می‌دانم حداکثر قیمتی که این مرغ فاکتور شده ۷۳هزار تومان بیشتر نیست و ۵۰هزار تومان مابقی وارد سیستم دلالی و واسطه‌گری شده است. اقتصاددان: داود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: صنعت مرغداری کشور طی دست‌کم

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اخیرا در حالی مرغ را کیلویی ۱۲۰ هزار تومان خریداری کردم که می‌دانم حداکثر قیمتی که این مرغ فاکتور شده ۷۳هزار تومان بیشتر نیست و ۵۰هزار تومان مابقی وارد سیستم دلالی و واسطه‌گری شده است.

اقتصاددان: داود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: صنعت مرغداری کشور طی دست‌کم چهل سال اخیر، همواره با چالش قیمت‌‌گذاری دستوری مواجه بوده و قیمت‌های تعیین شده دولتی برای این حوزه نیز هیچ‌گاه عادلانه و منصفانه نبوده است.

وی با این توضیح که قیمت‌گذاری‌ها، صرفاً باتلاقی از مشکلات را برای صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد کرده که بیرون آمدن از آن هزینه‌های زیادی را هم متوجه کارآفرینان و هم دولت کرده‌است، افزود: طی شش ماه گذشته، تعیین قیمت‌های دستوری برای مرغ تولیدی در کشور، تنها به عاملی برای تبلیغات علیه دولت و تولیدکنندگان بدل شده و هیچ یک از طرفین تولید و مصرف، سودی از آن نبرده‌اند.

رنگی سپس با اشاره به اینکه، در حال حاضر ۲۲۰ واحد کشتارگاه مرغ در کشور وجود دارد، افزود: از این میزان، فقط ۲۰درصد کشتارگاه‌ها در مالکیت مرغداران و صاحبان این صنعت است و ۸۰درصد مالکان این بخش از کشتارگاه‌ها، واسطه‌گرانی هستند که پا به این صنعت گذاشته‌اند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، گفت: اخیرا در حالی مرغ را کیلویی ۱۲۰ هزار تومان خریداری کردم که می‌دانم حداکثر قیمتی که این مرغ فاکتور شده ۷۳هزار تومان بیشتر نیست و ۵۰هزار تومان مابقی وارد سیستم دلالی و واسطه‌گری شده است.

او افزود: صاحبان واقعی صنعت مرغداری نمی‌توانند واحدهای تولیدی خود را توسعه دهند چون سود اقتصادی که حق‌شان است، به جای دیگری می‌رود. حدود ۸۰ درصد کشتارگاه‌های مرغ که به آن اشاره کردم، به دلیل آنکه متولیان آن از قشر سنتی و افراد معمولی هستند، نظم‌پذیر نیستند و نمی‌توان با وجود آنها، صنعت و بازار مرغ در کشور را سامان داد.

رنگی پس از بیان مشکلات موجود در این صنعت، حل‌و‌فصل بازار مرغ در کشور را در گرو حذف قیمت‌گذاری دستوری و مداخله دولت در آن عنوان کرد و افزود: دولت به جای مداخله در تعیین قیمت‌ها، تمرکز خود را روی روان‌سازی تسهیلات بانکی و مالی داخلی و بین‌المللی برای صنایع قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....