تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 15:55
کد خبر : 143021

«مخبر» برای واردکنندگان برنج خط و نشان کشید

«مخبر» برای واردکنندگان برنج خط و نشان کشید

اقتصاددان :  محمد مخبر معاول اول رییس‌جمهور گفت: واردات و توزیع برنج خارجی تا زمانی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان باشد؛ تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. حدود دو ماه قبل بود که به دنبال پیگیری‌های کشاورزان برنج کار دولت تصمیم گرفت واردات برنج را منوط به خرید از داخل کند.

اقتصاددان :  محمد مخبر معاول اول رییس‌جمهور گفت: واردات و توزیع برنج خارجی تا زمانی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان باشد؛ تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

حدود دو ماه قبل بود که به دنبال پیگیری‌های کشاورزان برنج کار دولت تصمیم گرفت واردات برنج را منوط به خرید از داخل کند. این تصمیم دولت به این دلیل بود که برنج‌های سال گذشته کشاورزان تا همین چند ماه قبل در انبارهای برنج کاران ایرانی مانده بود و دولت نمی‌خواست این اتفاق دوباره تکرار شود.  ماجرا به دوسال قبل بر می‌گردد. دو سال قبل به دلیل تصمیم نادرست وزیر وقت جهادکشاورزی واردات برنج محدود شد. همین موضوع باعث شد، قیمت برنج خارجی و به تبع آن برنج ایرانی رشد کند.

رشدی که تا سال ۱۴۰۱ هم ادامه یافت. حتی وقتی وزارت کشاورزی تصمیم به واردات انبوه برنج گرفت؛ قیمت‌ها اصلاح نشد و فقط برنج کشاورزان در انبارها ماند. چون قیمت آن چند برابر قیمت برنج‌های وارداتی بود. فراوانی برنج در انبارها صدای کشاورزان را درآورد. در نهایت هم استانداری‌ها برای آرام کردن وضع موجود از واردکنندگان برنج خواستند که برنج کشاورزان را با قیمت توافقی بخرند. قیمتی که از قیمت اصلی برنج کمتر بود. سیاستی که درنهایت تبدیل به قانون شد. اما ظاهرا مشکلات برنج کاران پایان نیافته است.

محمد مخبر معاون اول رییسی هم برای حل و فصل مشکلات باقی مانده در جلسه‌ای با حضور استانداران سه استان شمالی، وزیر جهادکشاورزی و نمایندگان کشاورزان دستورات ویژه‌ای برای حل مشکل برنج کاران داد. در این جلسه مخبر اعلام کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می‌شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد. سیاستی که به گفته فعالان حوزه برنج می‌تواند بازار برنج را در آینده نه چندان دور بهم بریزد. با این حال مخبر از وارد‌کنندگان برنج خواست به جای واردات، محصول تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی را خریداری کنند و دولت نیز از آنان حمایت خواهد کرد.

او در واکنش به موضوع فرسوده بودن ماشین آلات برنج کاری که از سوی نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد هم گفت: دولت اعتباراتی را به منظور حمایت از کشاورزان و شالیکاران در راستای بازسازی و نوسازی ماشین آلات شالیکوبی اختصاص خواهد داد. مخبر همچنین از بررسی موضوع تعیین خط اعتباری برای خریداران برنج داخلی خبر داد و افزود: این موضوع در بانک مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در صورت امکان خط اعتباری در نظر گرفته شود. مخبر استانداران سه استان شمالی کشور را مکلف کرد: برای فروش برنج کیفی باقی مانده در انبارهای کشاورزان و سایر محصولات کشاورزی و باغی، راهکارهای تسهیل صادرات این محصولات را بررسی کنند تا از طریق منابع حاصل از صادرات، بخشی از مطالبات کشاورزان تامین شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....