تحول در حاکمیت اسلامی با مولدسالاری و مدیریت مدرج
مجلس و ضرورت استقرار نظام مدیریت مدرج و ارزیابی عوامل حاکمیت
استاد احسان اله باقری؛ کارشناس سیاسی اقتصادی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان و عضو شورای سردبیری اقتصاددان با سلام و احترام؛ اخیراً و به اجمال، نقطه نظرهای خود را در مورد موضوعات اصلی کشور که موجب رنج و مشقت مردم شده و مجلس آینده باید در دستور کار خود قرار دهد در بیانیه ای ۱۱
استاد احسان اله باقری؛ کارشناس سیاسی اقتصادی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان و عضو شورای سردبیری اقتصاددان
با سلام و احترام؛
اخیراً و به اجمال، نقطه نظرهای خود را در مورد موضوعات اصلی کشور که موجب رنج و مشقت مردم شده و مجلس آینده باید در دستور کار خود قرار دهد در بیانیه ای ۱۱ ماده ای که مستقیماً مرتبط با تکالیف نمایندگان محترم برای اصلاح متحورانه و پرزحمت قوانین جاری کشور است؛ ارائه همگانی و رسانه ای نموده ایم که تمامی موارد آن وابسته به تصمیمات تقنینی اصلاحی ضروری در مسیر حکومتداری متناسب با عدالت اسلامی علوی است. محور این نظریه قرارگیری جامعه در مسیر رشد و تولید و خلق سرمایه و واقعیت افزوده برای گریز از فقر جاری و تقویت معیشت و امنیت سفره مردم با روش های مشخص منصفانه و علمی می باشد. بهترین گزینه زیرساختی اقتصادی موجود که در کشورهای صنعتی پیاده سازی شده است را می توان تحت عنوان *مولد سالاری* مطرح و ریل گذاری و فرهنگ سازی نمود که می تواند ساختارهای مدیریتی و حاکمیتی کشور را به سمت کار و تولید برای انتفاع عمومی و منافع واقعی مردم محور قرار داده و رقابت و تلاش مضاعف مردم را در کنار امنیت غذائی و معیشتی پایدار تبدیل به فرهنگ و ارزش اجتماعی نموده و حتی عشق و علاقه به کار و تولید توام با علم و اخلاق و انصاف را مبنای زندگی در مدینه فاضله علوی قرار دهد.
از آنجائی که کلیت این موضوع و شاخص ها و اولویت های مهم آن، نیاز به ارائه طرح تفضیلی و روشنگری با ارائه مصادیق قابل فهم دارد و در رسانههای خبری و روزنامه ها هم بطور گسترده ای منعکس شده است بنا داریم که با این مقدمه و در روزهای آتی، راهکارهای برون رفت از مشکلات را با پشتوانه مولدسالاری و با ارائه پیشنهادات و طرح های قایل درک و قابل ارائه در مجلس شورای اسلامی آینده رسانه ای و مطرح نمائیم.
لازم به ذکر است که اراده حل مشکلات کشور که در حوزه تقنین مطرح گردیده است با ابتکار عمل نمایندگان و طرح راهکارهائی می تواند عملیاتی شود که از طریق رسانه ها و نخبگان از یک طرف و از سوی دیگر ازطریق مجلس شو ای اسلامی با پشتوانه مردمی و آراء چشمگیر واقعی و مردمی می تواند با استدلال و استحکام درمسیر تحلیل و اصلاح قرار گیرد و موجبات رضایت نسبی مردم، تقویت پایه ها و زیرساخت های مناسب اقتصادی، تجاری، معیشتی ، قضایی و مدیریتی را بدنبال داشته باشد که در این گام به ذکر نمونه ها و مصادیق از آن می پردازیم.
اول از همه ساختار اداری و مدیریتی کشور است که ناکارآمد و یا دارای کارآئی ضعیف و قابل انتقاد به دلیل فساد اداری، کم کاری و بی برنامگی است. درحوزه مدیریتی با استقرار نظام “مدیریت و ارزشیابی مدرج” و طرح سنجش نرم افزاری عملکرد همه مدیران و کارکنان حاکمیتی، می توان ضمن ایجاد مبتکرانه علمی و ایجاد ساختارهای پویا و نرم افزارهای شفاف و آنلاین، عملکرد مدیران و کارکنان تمامی بخش های حاکمیتی کشور را سنجش و بهینه سازی نمود. اولین شاخصه افق این طرح که به تدریج حاکم می شود همراه شدن مدیران و کارکنان حاکمیتی با مردم و ارباب رجوع است که بجای تقابل و تنفر کنونی متقابل طرفین، پس از پیاده سازی و فرهنگ سازی نگاهی جدید در حوزه مدیریتی مستقر می شود که ارزشمند و قابل تحصیل است بطوری که ارباب رجوع مورد کرامت و اهمیت قرار گرفته و کارش توسط مدیر و کارکنان با همراهی و انعطاف و اخلاق همراهی دلسوزانه می گردد. از طرف دیگر بدیهی، اما به تصور عموم که اشتباه است؛ عوامل حاکمیتی هر کدام مدیریت بر عوامل محدودی را بعهده دارند و بر خلاف انتظار و برداشت های عمومی حتی رئیس دولت هم با مدیریت بر مجموعه وزرا و معاونان و مشاوران و شوراهای خود، مدیریت بر عوامل محدودی را مستقیماً بر عهده دارد که حتی بعضی از آن ها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط معاون اول و یا سایر معاونان وی کنترل، مدیریت و اداره می شوند و شخص ایشان تکلیف مدیریت مستقیم بر عملکرد جمعیتی از مدیران ارشد را در حد ۳۰ تا ۴۰ نفر بسته به تمایل شخصی دارند که می توانند با مبانی علمی و تهیه برنامه های مدون و مصوب برای هر کدام از آن ها تحت نرم افزارهای متعدد، ساختار شکست های دقیق تنظیم و بصورت درصدی برای تعیین وضعیت موجود و افق مورد نظر زمانی، پیشرفت عملکرد را در هر کدام از موضوعات کاری آن ها با یک عدد و رقم تعیین و تنظیم و کنترل رشد و در دوره های زمانی معین، مشخص کنند که معیاری برای ارزشیابی عملکردها داشته باشند که این فرآیند را می توان در قالب تنظیم برنامه های کاری و یا کنترل عملکرد، ارزشیابی و مدیریت کرد و رشد و افول مدیران را سنجش، تعیین و دنبال نمود. بدیهی است که مدیریت های سنتی رایج، بر اساس هیچ معیار و شاخص احساسی و ادراکی قابلیت سنجشی امکان علمی ارزشیابی درست و عملی ندارند و این شیوه ها نمی توانند منتج به حل مشکلات کشورها و آرامش و امنیت روانی مردم برای نیل به تلاش و کار عاشقانه و توأم با علاقمندی و رضایت طرفین و خدمت قابل سنجش عوامل حاکمیتی بشوند.
دومین ضرورت و سومین تکلیف مجلس آینده درحوزه اقتصاد و قضاست که با مردمی سازی تجارت و اقتصاد و با اصلاح قوانین مبتنی بر ارزپاشی و رانت( جز در موارد استراتژیک)، حاکمیت در مسیر رونق در رقابت برای کار و تولید و تأمین امنیت معیشت و رضایت مردم گام برخواهد داشت که در یادداشت های بعدی به آن خواهیم پرداخت که هم ارزش با سایر موارد استراتژیک از جمله امنیت قضائی مردمی می باشد که وضعیت آن بسیار وخیم و مشکلات آن غیر قابل تصور و باور است. سپاس
دکتر احسان اله باقری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰