تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 11:47
کد خبر : 153880

مجلس آینده و ضرورت استقرار تحول حاکمیتی

مجلس آینده و ضرورت استقرار تحول حاکمیتی

مجلس آینده و ضرورت استقرار تحول و مولد سالاری با ۱۱رویکرد جدید حاکمیتی احسان اله باقری(کارشناس سیاسی اقتصادی و استاد بازنشسته دانشگاه) و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :   با سلام و آرزوی توفیقات روزافزون مجلس آینده در پرتو تأکید بر حضور و جایگاه پرشور عموم مردم، برای تحول که

مجلس آینده و ضرورت استقرار تحول و مولد سالاری با ۱۱رویکرد جدید حاکمیتی

احسان اله باقری(کارشناس سیاسی اقتصادی و استاد بازنشسته دانشگاه) و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

 

با سلام و آرزوی توفیقات روزافزون

مجلس آینده در پرتو تأکید بر حضور و جایگاه پرشور عموم مردم، برای تحول که خواسته مکرر رهبری نظام است و با پشتوانه تلاش برای ارتقاء جایگاه و اهمیت معیشت مردم با مولد سالاری و مردمی‌سازی اقتصاد و تجارت در کنار اندیشه و خرد سیاسی مبتنی بر اولویت‌های اقتصادی و دغدغه‌های مورد انتظار رشد و تعالی فرزندان این مرز و بوم با تکیه بر نیازهای واقعی کشور، نیاز به ائتلاف نخبگانی برای شکل‌گیری جناح مقتدر مردمی مستقل، فراگیر با عنوان تحول و مولد سالاری دارد که حلقه مفقوده اعتلای نظام اسلامی علوی است.

بر این اساس ۱۱ محور اصلی رویکردهای تحولی واقعی مورد نیاز مردم برای مردمی‌سازی عملی حاکمیت مطرح و در فرصت‌های مقتضی_ و به تفکیک و ضرورت، چارچوب‌های افق عملیاتی آن‌ها به‌عنوان اهداف والای مجلس و نمایندگان محترم برگزیده آینده، تنویر و رسانه‌ای می‌گردد و امید است منشأ تحرک و اثر قرار گیرد. این محورها عبارتند از:

  • تقویت قوه مجریه و دولت با ریل‌گذاری تقنینی مناسب جهت هم‌افزایی و همراهی سایر قوا در مسیر خدمت‌رسانی صادقانه و بدون منت به عموم مردم ایران عزیز.
  • ایجاد تحول اساسی با رویکردهای نو در سامان‌دهی حاکمیت با تأکید بر استقرار نظام قضایی و تقنینی سالم، عادلانه، پاسخ‌گو، غیرقابل‌نفوذ، کم‌هزینه و هوشمند مبتنی بر پالایش و رفع تعارض از قوانین و شیوه‌های ناکارآمد موجود در کنار استقلال از تصمیمات دستگاه‌های شبه قضایی و شبه تقنینی دیگر.
  • تقویت همه‌جانبه اقتدار ایران اسلامی با مردمی سازی و حذف تشریفات غیرضروری از مجلس شورای اسلامی و اقتدار نمایندگان و مجلس کم‌هزینه برای کاهش آثار و تبعات تضعیف‌کننده شبه مجالس مشورتی موازی.
  • پیگیری وضع قوانین صریح برای شفاف‌سازی همگانی و نامحدود اموال، تصمیمات و آرا عوامل حاکمیتی که هدفی برجامانده از ناکامی‌های مجالس قبل است و تمام انرژی نمایندگان و مجلس قبلی را هم بدون هیچ دستاورد ملموسی تخلیه نموده است.
  • تحولات تقنینی و ریل‌گذاری برای استقرار نظام جوان‌گرایی، پاک‌دستی، فسادستیزی و رفع تعارض منافع از تمام اجزاء حکومت.
  • مردمی‌سازی تجارت و اقتصاد آزاد غیر رانتی برای همگان و با ایجاد فضای تنفس و رشد توأم با رقابت سالم در تجارت و تولید و ارج‌گذاری و امتیازدهی به جایگاه فعالیت‌های مولد با مولد سالاری مردمی و حذف رانت و امتیاز ناعادلانه ازجمله پرهیز از مسیر تکلیفی و سنتی دولت‌ها برای تأمین ارز و ارز پاشی بجز برای تأمین نیازهای استراتژیک در مقاطع اضطراری که در درازمدت قیمت‌گذاری‌های واقعی و رقابت با ارزانی و کاهش هزینه‌های تولید و تجارت را به‌دنبال دارد و موجب حذف تنفس مصنوعی پرهزینه اقتصاد دولتی و رانتی و احیای حیات اقتصادی مردم، بدون محدودیت‌های کاذب و امتیاز بندی های طبقاتی می شود.
  • حمایت از طرح‌ها و لوایح مؤثر برای پیاده‌سازی نظام ارزشیابی مدیریت هوشمند و مدرج مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های شفاف نرم‌افزاری و در چارچوب تنظیم نمودارهای زمانی و ساختار شکست علمی برای دستیابی به سنجش علمی و ارزشیابی توانایی برای عزل و نصب مدیریت‌ها که موجب تلاشگری مضاعف آن‌ها، پاسخ‌گویی و اصلاح امور اداری و نظام مدیریت پیشرفته و کارآمد علمی و رشد و تحول همه‌جانبه مبتنی بر کارآمدی در تمام شئونات جاری کشور می‌گردد.
  • الزام سیستماتیک تغییر در سلسله‌مراتب و ترتیب اولویت‌ها و جایگاه‌های زیرساختی خصوصاً برای احیای جایگاه و قداست آموزش‌وپرورش، فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت کشور بر تمامی وزارت‌خانه‌های سیاسی و اقتصادی برای خلق امید و نشاط و رشد و بالندگی فرزندان ملت و نسل‌های آینده جهت ماندگاری و پای‌بندی به کشورشان می‌شود.
  • قانونمندسازی استقرار نظام مترقی مولد سالاری در قوانین بالادستی که در کشورهای صنعتی یا درحال توسعه به‌عنوان محور پیشرفت و رشد همه‌جانبه، مدل‌سازی هوشمند و الگوسازی شده و مانع از توزیع و اشاعه فقر و رکود و تبعیض های ناروا و درنتیجه فقیر پروری شده‌است.
  • حول در نظام‌مندی و کارآمدسازی مضاعف خدمات انتظامی، انضباطی و امنیتی کشور که با تحول و تغییر رویکرد فعال، مسئولانه و مؤثر، هدفی ضروری و عاجل بشمار می‌رود. این هدف با ارتقای جایگاه و اختیار عمل میدانی عوامل انتظامی و امنیتی برای ورود در رخدادهای ضروری و معضلات همه مردم بدون تبعیض‌های طبقاتی و جایگاه آن‌ها است، چراکه با رویکرد جاری باید منتظر چنبره گروه‌های قانون گریز تبهکار و مافیای فزاینده سیاسی در آینده کشور باشیم که تهدیدی جدی و خطرناک ولی قابل کنترل با آینده‌نگری است.
  • باتوجه به ابعاد وسیع جنگ ترکیبی، ورود جدی وحمایتی نمایندگان مردم در حوزه پدافند غیرعامل به‌جهت آمادگی و مقابله همه‌جانبه کشور با مصادیق جنگ‌های بیولوژیکی، سایبرنتیک، اقلیمی،اقتصاد غذایی و غیره امری ضروری است که متأسفانه در مجالس قبلی جز در مواردی معدود، مغفول ماند و باید بدون فوت وقت و با پرهیز از جو زدگی سیاسی با رویکردی عالمانه و بومی، با هدف تأمین مصلحت درازمدت کشور و مردم مورد بررسی همه‌جانبه و نهادینه سازی گردد.

امید است که مجلس آینده و نمایندگان برگزیده درجهت رشد و اعتلای جایگاه مردمی حاکمیت با صدای رسا نماینده واقعی مردم برای اصلاح امور جاری کشور در مجاری و ریل‌گذاری مطرح‌شده باشند که با التفات دولتی صادق و الطاف عمومی و استقبال مردمی و نخبگانی طی دوسال اخیر مشمول روشنگری و کلید خوردن مسیر تحول و مولد سالاری در کشور بوده و جهات مختلف این حرکت هم رسانه‌ای تنویر و تعریف و تأیید شده‌است و در حد بضاعت برای افراد و آحاد جامعه روشن گردیده است.

نگاه آرمانی و والای تحول‌گرایی، تحول‌خواهی و مولد سالاری که طی دوساله اخیر فرهنگ‌سازی شده‌است ضرورت رشد و توسعه ملی و معیشتی بوده و حالا برای دستیابی به این هدف باارزش گام‌های بلندتری برای رقابت و مشارکت در کنار امنیت و سلامت انتخابات، پیش روی همه ماست. عدالت، فسادستیزی و اصلاح نظام طبقاتی و خاندان سالاری که با تأکیدات مکرر رهبری معظم انقلاب و رئیس‌جمهور صادق و جهادگر به نفع آحاد مردم عزیز ایران اسلامی فرهنگ‌سازی شده با جایگزینی اندیشه مترقی *تحول و مولد سالاری* زمینه‌ساز بالندگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور و موجب رشد و اعتلای انقلاب و اسلام علوی و رشد و توسعه جایگاه مردم متمدن و بافرهنگ ایران اسلامی در کنار حضور مؤثر و نقش‌آفرین در انتخابات واقعی، سالم و رقابتی است و این مسیر صرفاً با خواست و همراهی مردم در حد تعاملات روزانه و فضاهای رسانه‌ای و مجازی، قابل حمایت و پشتیبانی عملی و جدی است.

مجلس محترم قبلی اهداف معینی همچون شفاف‌سازی، تعارض منافع، جوان‌گرایی … را در دستور کار داشت که که ناکام و به‌دلیل ساختارهای متعدد موازی غیرمتعارف با جایگاه آن نتوانست در حد یک قوه مستقل و مقتدر، نماینده اراده و بالندگی مردم عزیز ایران باشد. بنابراین ضرورت دارد که تحولات مورد انتظار مذکور مجدداً در دستور کار و با ایده‌های تکمیلی جایگزین و با اقتدار و پشتوانه مردمی در دستور کار آینده نمایندگان معتقد به تحول قرار گیرد. تحول و مولد سالاری با هدف ارتقای جایگاه اقتصادی کار و تلاشگری سازنده علمی برای تولید و حاکمیت متعالی، با ائتلافی همگانی دنبال شود که با همراهی مردم برای خواسته‌های بحق شان در زمینه سیاست‌گذاری‌های درست به نتیجه می‌رسد و چنین تحولی در مسیر رشد تولید، رشد صنعت و تکنولوژی و با محوریت اقتصاد به‌جای سیاست‌زدگی افراطی در امور حکومت از ضروریات روز کشور است که پیشنهاد می‌گردد رویکرد جدید یعنی *تحول و مولد سالاری* با محورهای سیاسی_ اقتصادی و فرهنگی تعیین و با جدیت توسط افراد و احزاب مستقل از مجالس سنتی ادوار مختلف دنبال شود. در این مسیر، پیشنهادهای مؤثر با هدف ایجاد صدائی یکپارچه و بلندتر در مسیر تحول و مولد سالاری مورد استقبال همگان است.

سپاس. احسان اله باقری

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....