تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 14:08
کد خبر : 96723

ماموریت رییسی به وزیر ارتباطات

ماموریت رییسی به وزیر ارتباطات

جلسه سیدابراهیم رییسی با هیات وزیران دیروز طبق روال هر چهارشنبه برگزار شد اما به واسطه اخبار هفته گذشته، بیش از همیشه مورد توجه بود. از اوضاع مذاکرات و اقدامات هسته‌ای ایران گرفته تا اختلال‌های پیاپی اینترنتی و سیلی که بسیاری از استان‌ها را درگیر کرده، همه بر این جلسه سایه انداخته بود. رییس‌جمهور در

جلسه سیدابراهیم رییسی با هیات وزیران دیروز طبق روال هر چهارشنبه برگزار شد اما به واسطه اخبار هفته گذشته، بیش از همیشه مورد توجه بود. از اوضاع مذاکرات و اقدامات هسته‌ای ایران گرفته تا اختلال‌های پیاپی اینترنتی و سیلی که بسیاری از استان‌ها را درگیر کرده، همه بر این جلسه سایه انداخته بود.
رییس‌جمهور در این جلسه پس از استماع گزارشی از روند اجرای طرح «دارویار» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه منصفانه را لازمه قضاوت درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرای دولت دانست و گفت: نباید متاثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسوولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم. دولت تجلی اراده مردم است و باید در راستای تامین خیر عمومی و منافع مردم گام بردارد.
وی توفیق در اجرای طرح‌های بزرگی همچون دارویار را در گرو اطلاع‌رسانی جامع و دقیق و روایتگری مسوولانه دانست و تاکید کرد: در اجرای چنین طرح‌هایی لازم است نسبت به گره‌های ذهنی و ابهاماتی که در افکار عمومی به وجود می‌آید حساس باشید و با سرعت و دقت در این زمینه اطلاعات لازم را به مردم بدهید.

آرزوهای محقق شده

رییس‌جمهور برخی کارهای انجام‌شده در این دولت را از آرزوهای دیرینه کشور برشمرد و گفت: از بین بردن زمینه رانت و قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، ساماندهی صدور مجوزها، اجرای بخش‌های اصلی سامانه جامع تجارت و موارد متعدد دیگر، از جمله مواردی است که باید به خوبی برای افکار عمومی تبیین شود تا بزرگی کاری که انجام شده از نظرها پنهان نماند.

ماموریت به وزیر ارتباطات

ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، موضوع دیگری بود که در جلسه هیات دولت مطرح شد. رییس‌جمهور پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات در این باره، به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات‌رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود.

تشکیل شورای ملی زیارت

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه دیروز به تشریح مصوبات جلسه پرداخت و سوالات خبرنگاران را پاسخ گفت. به گفته او، منظور حمایت موثر از مساله حل مشکلات زائران محترم امکان مقدس کشور، کارگروه ملی زیارت با ارتقای جایگاهش به شورای ملی زیارت تبدیل شد و هیات وزیران مصوب کرد که این شورا به ریاست شخص رییس‌جمهوری و عضویت برخی از اعضای مرتبط دولت از جمله وزیر ارشاد، وزیر میراث و وزیر کشور و وزیر کار و عضویت تولیت آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه و شاهچراغ و عبدالعظیم حسنی و استانداران استان‌هایی که میزبان اصلی زائران هستند تشکیل شود. دبیر شورا هم استان خراسان رضوی انتخاب شد تا دبیرخانه در این استان که اصلی‌ترین استان زیارتی است، باشد.

احیای صندوق بیمه حوادث طبیعی

وی افزود: در حوادث طبیعی اخیر و سیلی که جاری شد، وزیر اقتصاد پیشنهاد تخصیص منابعی به صندوق بیمه حوادث طبیعی را داشت که ارجاع شد جهت بررسی و گزارش کارشناسی ارائه شد و هیات وزیران مصوب کرد که با تخصیص منابعی به صندوق بیمه حوادث طبیعی عملا این صندوق را از امسال احیا کند تا امکان پرداخت خسارات و غرامت ناشی از حوادث طبیعی با محوریت صنعت بیمه فراهم شود. برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال، معادل دو و نیم هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد به این صندوق که بتواند جبران خسارات را به صورت بیمه‌شده در سال جاری حمایت کند.

سهام برای حمایت از فرزندآوری

سخنگوی دولت گفت: حمایتی که دولت از خانواده‌ها برای فرزندآوری دارد، تصویب آیین‌نامه‌ای بود که مقرر می‌کند سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل یک و نیم میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، سهام از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوزادان متولد این دو سال واگذار شود. دولت مقرر کرد که متناسب با تورم سالانه در سال‌های آتی این واگذاری سهام استمرار یابد.

پاسخ اسلامی به گروسی

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه جلسه دیروز و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضع آمریکا در سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی به اینکه از این سیاست نتیجه‌ای حاصل‌شان شود، ندارند اما رفتار دوگانه یا چندگانه آنها را شاهد هستیم‌. اتهامات واهی را ۲۰ سال است که به کشور نسبت می‌دهند و با مواردی که رژیم صهیونیستی و ضدانقلاب ادعا می‌کنند، فشارها را بر ملت و جمهوری اسلامی تشدید می‌کنند.وی افزود: اگر در مذاکرات به معنای واقعی کلمه حسن نیت داشتند این همه سال که مذاکره کردند، برجام مولود برون‌رفت از این وضعیت بوده است. ما مذاکره‌ای صورت دادیم که این اتهامات کنار گذاشته شود و اعتمادسازی شود و ایران از همین جهت محدودیت و نظارت تشدید‌شده را پذیرفته است.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: متاسفانه آنها به تعهدات خود عمل نکردند و علاوه بر آن هر روز اقدام جدیدی را مرتکب می‌شوند و اتهامات را دوباره به صورت تشدیدشده تکرار می‌کنند. جمهوری اسلامی تاکید می‌کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای مطابق NPT و پادمان است.اسلامی افزود: در اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، در پاسخ به این تحریم‌ها گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم تا نشان دهیم که اراده ما اراده مستحکمی است و برای لغو تحریم‌ها از هیچ‌گونه اقدامی که در راستای منافع ملت ایران است، کوتاه نخواهیم آمد.وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر گروسی، یادآور شد: انتظار داریم آقای گروسی مطابق ضوابط آژانس گفت‌وگو و اظهارنظر کند و اظهاراتش در چارچوب قوانین و مقررات باشد و از رفتار سیاسی که متاثر از فشار صهیونیستی است دست بردارد. برای ایشان متأسفم زیرا آژانس در تمام فرآیندهای ما طبق پادمان حضور و نظارت دارد و عملیات اجرایی ما در حوزه سازمان انرژی اتمی در بخش‌های گوناگونی که به مواد هسته‌ای مرتبط می‌شود تحت نظارت آژانس بوده، هست و خواهد بود.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اظهارات جان کربی مبنی براینکه آمریکا برنامه‌ای برای حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها ندارد، گفت: این موضوع در مذاکرات موضوع اصلی نبوده و سخنگو مرتب این امر را اعلام کرده است.
اسلامی تاکید کرد: دوربین‌هایی که ما جمع کردیم، دوربین‌های برجامی یا فراپادمانی بوده است. اینها با توافق جمهوری اسلامی ایران برای برجام نصب شده است در جهت اینکه محدودیت فعالیت، ظرفیت فعالیت و سرعت فعالیت هسته‌ای ما را اندازه‌گیری کنند. وقتی طرف مقابل در برجام حضور ندارد و به تعهدات خود عمل نمی‌کند، دلیلی ندارد ما یک‌طرفه به یک تعهد شبه‌منسوخ ادامه دهیم. تا زمانی که به تعهدات خود برگردند و موارد کذب اتهامی را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

علت اختلال‌ها به روایت آقای وزیر

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات که به خاطر اوضاع اینترنت این روزها مدام مورد توجه افکار عمومی است، در حاشیه جلسه دیروز گفت: در هفته اخیر دو حادثه داشتیم که یکی از آنها در مشهد رخ داد. روز شنبه بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات یکسری از فیبرهای نوری مرکز قطع شده بود و حدود ۴ ساعت ارتباطات چند استان اعم از مشهد خراسان جنوبی و شمالی و کرمان دچار اختلال شده بود که برطرف شد. البته با مقصرین احتمالی برخورد خواهد شد.
وی افزود: روز دوشنبه هم یکی از حوضچه‌های شرکت مخابراتی ایران در خیابان کارگر دچار آتش‌سوزی شد که باعث قطع ارتباطات مشترکان شرکت ایرانسل به مدت چهار پنج ساعت و مشترکان شرکت مخابرات شد. ما جلسه‌ای برای بررسی این دو حادثه داشتیم و عامل اصلی که باعث بروز این حوادث شده بود، متاسفانه عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط این اپراتورها بود که در آن اصول پدافند غیرعامل هم رعایت نشده بود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: ما مسوول پدافند غیرعامل وزارتخانه را مأمور کردیم که طی مدت دو هفته تمام حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی و ابنیه متعلق به اپراتورهای اصلی را بررسی کنند که اگر مشکلی وجود دارد به سرعت برطرف شود. شرکت مخابرات هم حتما باید ضرر و زیان مشترکان خود و ایرانسل را جبران کند.
زارع‌پور تاکید کرد: سامانه ثبت‌نام برای واگذاری بسته‌های رایگان اینترنت به سه دهک پایین جامعه، اجرایی شد و نزدیک به یک میلیون خانوار ثبت‌نام کردند و از ابتدای مردادماه این بسته برایشان فعال شده است. این یک بسته ۴۰ گیگ تا پایان سال است و برای سال بعد این بسته برای کل سال ۵۰ گیگ خواهد بود.

جلسه با هیات امنای سازمان بازنشستگی

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در حاشیه جلسه دیروز از اقدامات دولت در زمینه حقوق بازنشستگان گفت و توضیح داد: جلسه با هیات امنای سازمان بازنشستگی برای تعیین افزایش حقوق آنها برگزار شده است، اما جزئیات آن را آقای زاهدی‌وفا که وزیر مرتبط هستند، ارائه خواهد کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین اعلام کرد که ۵/۲ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سیل‌های اخیر به صندوق بیمه‌ همگانی حوادث طبیعی تخصیص پیدا می‌کند.

فیفا حضور زنان در ورزشگاه را الزام نکرد

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان دیروز در جمع خبرنگاران حاظر در حیاط دولت در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که با توجه به نامه فیفا در هفته‌های اول لیگ جدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد شود، گفت: ما این موضوع را پیگیری کردیم اما در این نامه پیشنهاد شده و الزامی در این خصوص نبوده است. آنچه در نامه نوشته شده پیشنهاد بوده که در واقع همان پیگیری‌های قبلی است و تاکنون هم مشکلی در رابطه با حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها نداشته‌ایم. یادتان باشد آخرین بار در بازی ایران و عراق هم بانوان ما تشریف آوردند و به بهترین شکل حضورشان رقم خورد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....