لایحه رتبه بندی معلمان در یک قدمی اجرا
۱۵ اسفندماه هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه نظام رتبهبندی معلمان در جلسه امروز این شورا بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. در این راستا صبح امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامهای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، قانون نظام رتبه بندی معلمان را به منظور اجرا، ابلاغ
۱۵ اسفندماه هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه نظام رتبهبندی معلمان در جلسه امروز این شورا بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. در این راستا صبح امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامهای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، قانون نظام رتبه بندی معلمان را به منظور اجرا، ابلاغ کرد.
رتبهبندی معلمان از سال ۹۰ تا کنون
«رتبهبندی معلمان»، یکی از موضوعاتی است که در سند تحول به آن تأکید شده است؛ در راهکار ۲- ۱۰ – بر«استقرار نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه( نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» اشاره شده و همچنین در راهکار ۳- ۱۱ نیز بر «ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیتهای دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی به رشتههای تربیت معلم با تأکید بر تقویت انگیزههای معنوی و مادی معلمان از قبیل برقراری حقوق و دستمزد در دوران تحصیل، ارتقای سطح آموزشی و تجهیزاتی مراکز ذیربط، ایجاد نظام بازآموزی مستمر علمی و تسهیل در ادامه تحصیل با توجه به رتبهبندی معلمان راهکار» تأکید شده است.
همین هم شد که موضوع رتبهبندی به برنامههای آموزش و پرورش گره خورد و قرار شد که رتبهبندی معلمان اجرا شود؛ بر این اساس، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش، لایحهای را با نام «نظام رتبهبندی حرفهای معلمان و جذب منابع انسانی آموزش و پرورش» تدوین کرد؛ در آن لایحه، به همترازی معلمان و اعضای هیأت علمی دانشگاهها اشاره شد و رتبههایی همانند «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» مطرح شد؛ آنچه آن زمان حمیدرضا حاجیبابایی برای آموزش و پرورش درنظر گرفته بود، در نظر منتقدان، دست نیافتنی بود و این شد که به سرانجام نرسید.
نکته اصلی درباره رتبهبندی معلمان این بود که این اتفاق باعث شود برای معلمانی که در نظام تعلیم و تربیت تلاش مضاعف میکنند و خلاقیت و نوآوری دارند، امتیاز ویژه در نظر گرفته شود و موجب ایجاد شور و شوق روزافزون در جامعه معلمی شود؛ اما ملاک اصلی آنچه در طول این سالها به نام رتبهبندی معلمان اجرا شد، سوابق کاری و تحصیلی بود.
اما نکته دیگری که در اجرای رتبهبندی معلمان در این سالها به گلایه معلمان انجامید، منبع مالی تأمینکننده اعتبارات بود؛ در حقیقت فصل دهم قانون خدمات کشوری منبع مالی این جریان بود؛ مبنعی که برای سایر کارکنان دولت، امتیازی برای همه کارکنان بود اما برای معلمان و نه تنها فرهنگیان به عنوان رتبهبندی استفاده شد.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :آموزش و پرورش ، حقوق معلمان ، رتبه بندی معلمان ، فرهنگیان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰