تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 21:14
کد خبر : 141292

قیمت دلار به کانال ۵۰ رسید

قیمت دلار به کانال ۵۰ رسید

قیمت دلار و سکه که چند روزی در یک محدوده خاص معامله شده بودند،امروز پنجشنبه ۱۳ مهر با افزایش تقاضا همراه شدند و آرایش صعودی به خود گرفتند. اقتصاددان: کمتر از دو هفته دیگر به زمان اجرایی‌شدن بند غروب برجام-اصطلاحی که به قطعنامه ۲۲۳۱ معروف است- باقی‌مانده است و گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع در بین

قیمت دلار و سکه که چند روزی در یک محدوده خاص معامله شده بودند،امروز پنجشنبه ۱۳ مهر با افزایش تقاضا همراه شدند و آرایش صعودی به خود گرفتند.

اقتصاددان: کمتر از دو هفته دیگر به زمان اجرایی‌شدن بند غروب برجام-اصطلاحی که به قطعنامه ۲۲۳۱ معروف است- باقی‌مانده است و گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع در بین معامله‌گران بازار دلار داغ شده است. این بندها از همان ابتدا منتقدانی داشت و یکی از بهانه‌های خروج دولت آمریکا از برجام که ترامپ به آن استناد می‌کرد هم بوده است.

بر اساس این قطعنامه قرار است تعدادی از محدودیت‌های ایران از جمله تحریم‌های موشکی ایران در تاریخ ۲۶ مهرماه سال جاری طبق متن توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ منقضی شود.

اما با وجود این بند؛ اخیراً جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد.

این در حالی است که در چند وقت گذشته اخبار حاکی ازسرگیری مذاکرات پشت پرده بین ایران و غرب بوده است. در همین راستا هم اتفاقات مثبتی در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران و تبادل زندانیان دو تابعیتی انجام شده است.

در چنین شرایطی خبر ادامه تحریم‌ها از سوی آمریکا و اروپا شامه بازار دلار را تیز کرده است. به نظر می‌رسد بازار به دنبال این است که اروپا بالاخره چه تصمیمی می‌گیرد. البته ایران هم‌بارها به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده محدودیت‌های اتحادیه اروپا ارزش قانونی ندارد.

بازیگران ارزی در حال حاضر دو پیش‌بینی دارند؛ عده‌ای می‌گویند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود احتمالاً فنر قیمت دلار تا حدودی در می‌رود و خریداران وارد بازار می‌شوند؛ از سوی دیگر جناح کاهشی بازار با اشاره به درآمدهای نفتی ایران معتقدند که بازارساز اجاره نوسان معنادار را به دلار نمی‌دهد.

با تمام این شرایط، قیمت دلار تهران که چند روزی را در یک محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومانی استراحت کرده بود، امروز پنجشنبه ۱۳ مهرماه به سمت مرز ۵۰ هزار تومان حرکت کرد و تا پله هشتم و نهم کانال ۴۹ هزار تومان بالا رفت.

البته در معاملات پشت خطی پنجشنبه شب سطح تقاضا دوباره بالا رفت و اسکناس آمریکایی توانست مرز ۵۰ هزار تومان را لمس کند. معامله گران می گویند در صورتی که این مرز مهم حفظ شود مرز مقاومتی بعدی محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود، در غیر این صورت مهم ترین مرز حمایتی عدد ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.

از طرف دیگر دلار هرات و سلیمانیه به هم نزدیک شده و در حدود ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. نرخ حواله درهم نیز امروز اندکی رشد کرد و به ۱۳ هزار و ۶۶۰ تومان رسید.

در بازار طلا هم امروز قیمت اونس طلا تا ۱۸۳۰ دلار بالا رفت؛ اما دوباره کاهشی شد و تا سطح حمایتی ۱۸۱۸ دلار پایین آمد. در بازار داخلی ایران هم هر گرم طلا ۱۸عیار امروز تا سطح ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان صعود کرد؛ اما در واپسین ساعات معاملات بر روی ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به‌روز چهارشنبه رشد محدود کمتر از ۳ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

بازار سکه هم امروز پنجشنبه ۱۳ مهرماه بر خلاف روزهای گذشته شاهد جهش قیمت سکه امامی بود. فلز گران‌بهای داخلی که چند روزی را در بر روی پله اول و دوم کانال ۲۷ میلیون تومان نشسته بود، امروز پیشروی کرد و در نیمه ظهر امروز تا ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفت. این در حالی است که عصر دیروز هر قطعه سکه امامی در حدود ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شده بود. البته در نیمه دوم معاملات نقدی امروز تا حدودی از سرعت افزایشی سکه بازان کاسته شد و فاصله قیمتی روز چهارشنبه و پنجشنبه به مثبت ۱۰۰ هزار تومان رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....