تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 16:02
کد خبر : 48427

قطعی های مکرر برق یا سیاست “خودت باد بزن” دولت تدبیر و امید

قطعی های مکرر برق یا سیاست “خودت باد بزن” دولت تدبیر و امید

حتما شما هم در چند روز گذشته دچار قطعی های مکرر و متوالی برق بوده اید. این موضوع با توجه به گرمای هوا، بیماری کرونا و امتحانات آنلاین دانش آموزان و دانشجویان مشکلات عدیده ای را برای مردم و کسب و کارها ایجاد کرده است. اقتصاددان: در این بین مسئولین مربوطه عواملی مانند گرمای بی

حتما شما هم در چند روز گذشته دچار قطعی های مکرر و متوالی برق بوده اید. این موضوع با توجه به گرمای هوا، بیماری کرونا و امتحانات آنلاین دانش آموزان و دانشجویان مشکلات عدیده ای را برای مردم و کسب و کارها ایجاد کرده است.

اقتصاددان: در این بین مسئولین مربوطه عواملی مانند گرمای بی سابقه، خشکسالی و بارش کم باران، صادرات برق، مزارع استخراج ارزهای دیجیتال قانونی و غیرقانونی و کاهش ذخیره آب نیروگاه های برقآبی را به عنوان دلایل قطعی برق اعلام و تنها راه چاره را صرفه جویی مردم و استفاده بهینه از این انرژی در ساعات اوج مصرف بیان می کنند. با این حال بدیهی است که اکثریت عوامل ذکر شده قابل پیش بینی بوده و می توان برنامه ریزی هایی جهت رفع و یا کاهش تاثیر آنها صورت داد. اما واقعیت عریان و مهمترین دلیل قطعی های مکرر برق عدم اهتمام و جدیت دولت آقای روحانی به توسعه نیروگاه های تولید برق و عدم جایگزینی و اصلاح تجهیزات فرسوده نیروگاهی و شبکه های تولید و انتقال است.

برای اینکه این موضوع ملموس تر شود کافی است مقایسه ای بین دولت ها در زمینه ساخت و افزایش ظرفیت تولید نیروگاه های تولید برق صورت گیرد: نرخ رشد ظرفیت اسمی نیروگاه ها در دولت آقای #احمدی_نژاد حدود ۴۶ درصد و در شش سال گذشته (دولت آقای #روحانی) حدود ۱۸ درصد است. از طرفی بدهی بالای وزارت نیرو به بخش خصوصی که ۵۰ درصد برق کشور را تامین می کنند نیز باعث دلسردی سرمایه گذاران این حوزه و حرکت به سمت حوزه های دیگر شده است. با توجه به اینکه برنامه ریزی در وزارت نیرو برای افزایش نیروگاه ها درازمدت است پس نباید انتظار داشت که این مشکل در چند ماه آینده رفع شود. در نتیجه مردم باید تاوان این سوءمدیریت را بپردازند و این وضعیت را تحمل کنند!

مدیران وزارت نیرو باید از سال ها قبل همه عوامل دخیل در این معضل را پیش بینی و بر اساس آن برنامه ریزی ها و سیاست های اصلاحی را اتخاذ می کردند، نه اینکه تدبیر را فدای امید به بارش باران و پر شدن سدها و کاهش دمای هوا کنند. اعتقاد به غیر منطقی خواندن سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه توسط وزیر نیرو آقای اردکانیان در سال ۱۳۹۶، باعث می شود که هم اکنون مدیر عامل توانیر هم مجبور به اذعان کمبود عرضه و تولید برق به عنوان دلیل اصلی خاموشی ها نماید. سیاستی که باعث شده است خود وزارت نیرو هم تازه همین شنبه صبح متوجه این ناتوانی مدیریتی شود و پاسخ به مردم در مورد قطعی برق را صرفه جویی یا همان سیاست #خودتبادبزن (#خودت_بمال) دولت تدبیر و امید اعلام کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....