تاریخ انتشار : دوشنبه 16 خرداد 1401 - 20:36
کد خبر : 90109

قطعنامه‌ها کاغذپاره نیستند!

قطعنامه‌ها کاغذپاره نیستند!

  بحران تجاوز روسیه به اوکراین همان‌گونه که باب میل غرب بود، روند فرسایشی به خودش گرفته و به عبارتی، تثبیت شده است. غرب به‌خوبی توانست از دخالت مستقیم اجتناب کند و با ظرافت دامن‌گیری آن را به اروپا تحدید کند. پوتین باید زمین‌گیر و توجیه فراگیری برای تحریم روسیه فراهم می شد که به‌خوبی

 

بحران تجاوز روسیه به اوکراین همان‌گونه که باب میل غرب بود، روند فرسایشی به خودش گرفته و به عبارتی، تثبیت شده است. غرب به‌خوبی توانست از دخالت مستقیم اجتناب کند و با ظرافت دامن‌گیری آن را به اروپا تحدید کند.

پوتین باید زمین‌گیر و توجیه فراگیری برای تحریم روسیه فراهم می شد که به‌خوبی انجام گرفت. تقلای بلوف‌های هسته‌ای روسیه هم ره به جایی نبرد. اکنون پوتین سرخورده، به فکر خروج آبرومندانه و کم‌هزینه است؛ چیزی که به‌این‌زودی‌ها مقدماتش فراهم نخواهد شد.

تقابل روسیه و غرب از رهگذر بحران اوکراین، فرصت بادآورده‌ای را برای ایران فراهم کرده بود تا با مهارت و چیره‌دستی بتواند از آب گل‌آلود ماهی‌ای صید کند؛ اما طبق معمول، تعارض منافع و ید طولای در سوختن فرصت‌ها، این موقعیت را هم پیش پای تعلل ذبح کرد و شرایط را از آنچه بود، وخیم‌تر کرده است.

تحریم ۹۰درصدی انرژی روسیه توسط اتحادیه اروپا اگرچه عرصه را بر فعل و انفعالات انرژی جهانی تنگ می‌کند و احتمالا به افزایش نسبی قیمت‌ها بینجامد؛ اما برای ایران با وجود تحریم‌ها شرایط از قبل بغرنج‌تر خواهد شد.

محرومیت روسیه از بازار اروپا ناچار آنها را متوجه بازار آسیا خواهند کرد. جایی که ایران با ناوگان اشباح و تخفیف‌های آب‌دار، حداقلی از صادرات نفت را انجام می‌داد. چرخش آسیایی روسیه با هژمونی و تخفیفات فراتر از ایران، همین صادرات حداقلی را هم در مضیقه قرار داده است.

چالش جدید آژانس با جمهوری اسلامی، تحرکات آمریکا و سه کشور اروپایی برای پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام مزید بر علت خواهد شد. چیزی که قادر است عملا برجام را به آخر برساند.

تحرک مجدد نماینده روسیه و ارسال هشدارها بعد از موفقیت در اغمای برجام و گروگان گرفتنش در تجاوز به اوکراین نشان از پروسهٔ جدیدی از کشاکش خارجی است. چیزی که تأثیر مستقیمی بر اوضاع آشفته اقتصادی در داخل ایران خواهد گذاشت.

این جست‌وخیز روس‌ها حکایت از حمایت از جمهوری اسلامی ندارد؛ بلکه نشان از سرخوشی از دور تازه‌ای از چالش ایران با غرب در دالان‌های شورای حکام و سپس دهلیزهای شورای امنیت است.

در این میان، سفر مدیرکل آژانس به اسرائیل قبل از نشست هفته ضمن نشان از غیرحرفه‌ای بودن این نهاد می‌تواند خبر از هشدارهای جدی برای بستن کمربندها باشد.

به عبارتی، خوش‌بینی ایرانی‌ها به نیاز آمریکا به برجام، در کنار پرهیز کودکانه از مذاکره مستقیم و فقدان مکانیزم لازم برای برحذر داشتن روسیه از نقش منفی در پلان‌های آخر برجام، موجب آغاز روند جدیدی از تشدید تحریم‌ها و موجی از ائتلاف جهانی علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.

این امر در میانهٔ دهٔ ۸۰ شمسی در قیل‌وقال قهقههٔ مستانهٔ حاکمیت یکدست یک بار تجربه شده بود و اکنون می‌تواند با در نظر گرفتن جوانب امور، بویژه آستانهٔ تحمل نزدیک به صفر داخلی، جهت رخدادها را به‌شدت نوسانی و غیرقابل مدیریت کند.

تصمیم‌گیرندگان بر مبنای تجربه قبل، باید به اندازه کافی درک کرده باشند که قطعنامه‌ها کاغذپاره نبودند؛ آنها بلاهایی بودند که دست در دست ناکارآمدی‌های داخلی مملکت را در منگنه قرار داده‌اند.

جلسه شورای حکام، احتمال تصویب اولین قطعنامه علیه ایران پس از چند سال!

ایالات متحده آمریکا و قدرت‌های اروپایی در نظر دارند این هفته همزمان با تداوم بن‌بست در روند مذاکرات با ایران برای احیای برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه تهران به شورای حکام ارائه کنند.
پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین پیشنهاد می‌شود از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل» همکاری کند. جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز دوشنبه تا جمعه برگزار می‌شود.
در این حال روسیه و چبن بطو. تلویحی نخالفت خود را با صدور قطعنانه جدید اعلام کردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....