تاریخ انتشار : جمعه 25 تیر 1400 - 15:13
کد خبر : 53803

فوتبال به روایت دربی ۹۶ ایرانی

فوتبال به روایت دربی ۹۶ ایرانی

بگذریم از تاریخ این چرخش توپ مدوری که اینک فوتبالش نام نهاده ایم و این که این بازی با نام “تسوچو” از ابتدا در قاره کهن و از سده ی دوّم و سوّم پیش از میلاد در آسیاو چین وتوسط دودمان هان شروع شده که به توپی چرمی پرشده از پر و مو لگد می‌زدند وسپس به

بگذریم از تاریخ این چرخش توپ مدوری که اینک فوتبالش نام نهاده ایم و این که این بازی با نام “تسوچو” از ابتدا در قاره کهن و از سده ی دوّم و سوّم پیش از میلاد در آسیاو چین وتوسط دودمان هان شروع شده که به توپی چرمی پرشده از پر و مو لگد می‌زدند وسپس به ژاپن رفته و “کمری” نام گرفت و پس از آن به یونان در اروپا رفت.در روم باستان به نام هارپاستوم تغییر نام یافت که البته شیوه بازی هم متفاوت می گشت. شکل مدرن آن در سده دوازدهم میلادی و در انگلستان رواج یافت گوی آن که در دوران پادشاهانی چون هنری دوم و چهارم به انگیزه برتری ورزش هایی نظیر شمشیربازی و تیراندازی با کمان ممنوع گردید.

فوتبال امروزی در انگلستان شکل یافت و اولین مسابقه ی آن بازی میان دو تیم لندن و شفیلد در سال ۱۸۶۶ و به مدت ۹۰ دقیقه برگزار گردید.آرژانتین، ایتالیا، اتریش، آلمان،اوروگوئه و برزیل دیگر مقاصد فوتبال بودند.

هم اکنون فوتبال با سازماندهی جهانی در تمام جهان فعالیت داشته و سازمان کار آن در قالب کنفدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، کنفدراسیون بین‌المللی ورزش‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی است که در ۲۱ مه ۱۹۰۴ در پاریس پایتخت فرانسه تأسیس‌شد.

تاکنون ۲۰۸ کنفدراسیون کشوری از جمله فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس عضو فیفا هستند و بیش از ۲۵۰ میلیون نفر فوتبالیست در جهان وجوددارد. مقر فیفا در زوریخ، سوئیس واقع شده‌است.

شش کنفدراسیون فوتبال قاره‌ای به شرح ذیل از اعضای فیفا هستند:

آسیا: کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)

آفریقا: کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF)

اروپا: اتحادیهٔ فوتبال اروپا (UEFA)

آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب: کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (CONCACAF)

آمریکای جنوبی: کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (CONMEBOL)

اقیانوسیه: کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه (OFC)

فوتبال نخست از یک ورزش و تفریح و سرگرمی و رقابت شروع گردیده و امروزه سایر وجوه اقتصادی و صنعتی و حتی کشمکش های سیاسی و یا خلاف آن مودت و محبت ملل به یکدیگر بدان ورود کرده است و بازی هایی نظیر آلمان شرقی- آلمان غربی درسال ۱۹۷۴ قبل از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد دو کشور یا آلمان- لهستان به سبب خاطرات تلخ لهستانی ها از سپاه متجاوز هیتلر در جنگ جهانی یا انگلیس – آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا، برای منازعات بر سر جزایر مالویناس یا فالکلند در جنوب اقیانوس اطلس شامل جزایر فالکلند و جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی و یا ایران- عراق در طول جنگ تحمیلی و ایران – امریکا در سال ۱۹۹۸ در فرانسه از جنبه رقابت ورزشی به دلیل جنگ ها و یا تنش های سیاسی فیمابین خارج شده بود و به صحنه های مخاصمه مبدل گردیده بود.

فوتبال در ایران در سال برای نخستین‌بار،دراستان خوزستان و شهرستان مسجدسلیمان و در سال ۱۲۷۸ آغاز شد.فوتبال توسط کارگران انگلیسی شرکت نفت شروع شد و نخستین ایرانی که در یک تیم فوتبال بازی کرد، کریم زندی بود که در سال‌های ۱۲۸۷ تا ۱۲۹۷ هجری خورشیدی در بین انگلیسی‌ها و در تیم‌هایی که آن‌ها در ایران ترتیب داده بودند بازی کرد.

رفته رفته فوتبال در جهان و ایران طرفداران زیادی پیدا کرد و دوستداران تیم ها از مستطیل سبز به سکوهای ورزشگاه ها، خانه ها، کوچه ها، محلات، ادارات، کارخانه ها، مدارس، دانشگاه ها، شهرها، کشورها، قاره ها و کل جهان سرایت کرد و فوتبال بعد بین المللی یافت و از یک ورزش صرف به بخشی از زندگی و دغدغه و امید و شادی و اشک و لبخند مردم جهان مبدل گشت.

بُعد صنعتی و تجاری آن کم کم شکل یافت و به دلیل کارکردهای فراوان اجتماعی و بازاریابی و تابلو بسیار عظیمی برای تبلیغات کالاهای مصرفی در سطح جهان مورد توجه صنعتگران و کارتل های بزرگ صنعتی، معدنی و تجاری قرار گرفت.این منزلت و نفوذ عمیق اجتماعی سبب گشت سیاسیون نیز که منافع خود را در کسب و یا حفظ مناصب و جایگاه های اجتماعی می دیدند در ابعاد وسیعی بدان نفوذ کنند و به همین سبب هیچ گاه نمی توان فوتبال را از سیاست، صنعت و تجارت جدا کرد. وجه جهانی دیگر این ورزش جنبه قدرت نمایی و غرور ملی کشورها به ویژه در عرصه های بین المللی مانند جام باشگاههای قاره ای، جام ملت های قاره ای، جام باشگاه های جهانی و همچنین بزرگترین میدان این رقابت ها جام جهانی فوتبال است.

در کشور ما هم از قبل از انقلاب دو قطبی فوتبال آبی و قرمز با نام های متفاوت از دوچرخه سازان و شاهین و تاج و پرسپولیس و استقلال و پیروزی وجود داشتند اگر چه در قبل از انقلاب صنعت نفت آبادان و شاهین اهواز تقریبا تشکیل دهنده اسکلت تیم اصلی ملی بوده اند ولی در پس از انقلاب قطب های دیگری نظیر سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز و فولاد خوزستان هم به جمع مدعیان اضافه شدند هرچند که کل کل اصلی هنوز بین آبی ها و قرمزهای پایتخت داغِ داغ است که البته طرفدارانشان نه تنها در تهران و ایران بلکه در سطح بسیاری از کشورهای منطقه و حتی جهان با هم کُری خوانی دارند.

فوتبال امروز بخش بزرگی از اقتصاد و اجتماع و مدیریت ایران را برهنه می نماید. قراردادهایی که عمدتاً سبب محکومیت ما در مراجع بین المللی می شود و مهمترین های آن ها رسوایی قرارداد ویلموتس بلژیکی و پرداخت حقوق او توسط تامین اجتماعی و مجموعه شستا بوده که منجر به اختلاف شستا با فدراسیون فوتبال و کشیدن پای فدراسیون و حتی باشگاه پرسپولیس به مراجع قضایی جهت مطالبه شستا بوده و هنوز ادامه دارد و البته این گندزدن ها در امر چگونگی عقد قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی استقلال،پرسپولیس و سایرین نیز ادامه دارد انگار که در این مملکت یک نفر حقوقدان بین المللی آگاه به امور قراردادهای بین المللی وجود ندارد و هر روز پنجره باشگاه های ما مسدود می شود!!!!

در جهانی که دنیای تجارت پشت سر دیوید بکهام و لئونارد مسی و کریستیانو رونالدو و نظائر آنان قرار دارد و از پیراهن و مداد و برند آنان پول در می آورد و اقتصاد خود را تقویت می کنند ما هم یک دلقک را می آوریم تا با ادا در آوردن اسطوره های کشور مانند علی دایی مردم مان را بخندانیم در حالی که باید از این اسطوره کشی خون بگرییم!! اگر می دانستیم شخصیت بسیار بسیار بزرگ علی دایی علاوه بر افتخارات بسیار عظیمش برای غرور ملی ما تا چه حد می توانست بر نام کالاهای ایرانی بدرخشد و آوازه ما را به دنیا معرفی کند و از پناه و قِبَل آن چه میزان یورو و دلار به کشور وارد کنیم؛ هر گاه نام علی دایی را بر زبان می راندیم به احترامش از جای خود برمی خاستیم.

برای اطلاع عزیزان بخشی از درآمدهای فوتبالیست های مشهور را به محضرتان معرفی می نمایم و مقایسه کنید با معرفی و برندسازی یا سرکوب و تمسخر گنجینه های سرزمین مان مانند علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، فرهاد مجیدی، ایمان مبعلی و مهدی قائدی و هزاران هزار مظهر استعداد و نبوع ایرانی که می توانستند و می توانند هم برای ما عزت بیشتری بیاورند وهم دلار و یورو ودینار و درهم :

۱- لیونل مسی – ۱۱۱ میلیون دلارشامل:

حقوق و پاداش: ۸۴ میلیون دلار
پشتیبانی: ۲۷ میلیون دلار توسط چندین غول صنعت شامل شرکت هایی مانند Huawei Technologies ، Gatorade ، Adidas و Tata Motors

۲-کریستیانو رونالدو – ۱۰۸ میلیون دلار

حقوق و پاداش: ۶۱ میلیون دلار
پشتیبانی: ۴۷ میلیون دلار قرارداد با نایک و شرکت های عطر و ادوکلن و هتل و..

۳-نیمار جونیور – ۹۰ میلیون دلار

حقوق و پاداش: ۷۳ میلیون دلار
پشتیبانی: ۱۷ میلیون دلار چندین شرکت غول پیکر مانند Beats Electronics ، Gillette ، Nike ، Panasonic و Red Bull است.

۴-گرت بیل – ۳۴/۶ میلیون دلار

حقوق و پاداش: ۲۸/۶ میلیون دلار
پشتیبانی: ۶ میلیون دلار با سازندگان ماسک آموزش مستقر در دبی، Altitude، آدیداس، کونامی، قفل پا و نیسان موتور

۵-پل پوگبا – ۲۹/۵ میلیون دلار

حقوق و پاداش: ۲۵ میلیون دلار
پشتیبانی: ۴/۵ میلیون دلار آدیداس، فیس بوک

۶-اسکار – ۲۷/۴ میلیون دلار

حقوق / درآمد: ۲۵/۹ میلیون دلار
تاییدیه ها: ۱/۵ میلیون دلار آدیداس و تلویزیون های چینی

و اما بازی دیشب و شهرآورد ها و حرف و حدیث های فراوان آن ؛

همگان می دانیم که این فوتبال سوسیالیستی ما و دخالت شدید دولت در آن چه روزهای تلخی را می گذراند و در سال گذشته و امسال چه بر سر تیم های دولتی آورده اند و مخصوصاً وضعیت این روزهای باشگاه استقلال که از گریه گذشته است. اگر به کسی بگویید که وضعیت و ترکیب هیات مدیره یک تیم این است و برخی از افراد که در عمرشان زیر یک توپ شوت نکرده اند و فرق فوتبال و راگبی را نمی دانند، می شوند هیات مدیره دو باشگاه بزرگ ایران و بازیکن خارجی اش پس از ماه ها دریافت نکردن حقوقش پس از چند بار تکرار این موضوع به کشورش برگشته و سرمربی یک تیم با غیرت و عواطف شرقی خودش برخی از هزینه های تیم را از جیبش پرداخت می کند مخاطبان شما حتماً فکر می کنند شما هم مانند برخی از این مدیران آمارساز دولتی مثل شکلات مشغول امر رایج دروغگویی در مملکت تشریف دارید!!!!

البته شاید مدعی شوید فوتبال صنعت و تجارت شده و باشگاه یک بنگاه اقتصادی است و هیات مدیره باید کار تجاری واقتصادی کند و ترازنامه مالی را بهبود بخشد و نیازی نیست افراد هیات مدیره و مدیرعامل حتماً فوتبالی بوده باشند؛ پس من به خودم حق می دهم یقه تان را محکم بچسبم و بگویم باشگاهی که پول هتل و غذا و حتی آب معدنی ندارد چه کار اقتصادی شگفت انگیزی رخ داده که باید این سیاسیون و قدرت طلبان دست از سرش برندارند و گورشان را از ورزش گم نمی کنند و کار را به دست اهلش نمی سپارند؟!!

فکر کردید که فقط مثل گراز به وزارت جهاد کشاورزی حمله کرده اند و مثل ملخ همه چیز را خورده و جویده اند هر کجا گندی بلند می شود فوراً یک سیاسی می بینید که آنجا بدون آفتابه نشسته است!!!

اما برویم سراغ بازی دیشب:

بازی با دلهره و ترس از شکست از طرف دوتیم شروع و تا آخرین لحظه ادامه یافت و هر چه منتظر آسمانخراش سیاه “شیخ دیاباته” بودیم که بیاید و گل بزند و با دو دست و ده انگشت ترساناکش آن شادی هیولایی را بهمون نشون بده و یا صدای گیتار ارسلان مطهری را در طول بازی بشنویم نشد که نشد هر چند که پس از پنالتی یه چهارمضراب شور زد و عکس گیتار رو هم روی دستش دیدیم.

بالاخره کار پس از ۹۰ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه به ضربات نفسگیر پنالتی کشید و پنالتی زنان با ترس و دلهره به مصاف مرگ و زندگی پنالتی رفتند. من به عنوان یک استقلالی دو آتیشه خیلی دلم می خواست باشوی کوچک آبی ها که اعجوبه ای از ذوق، استعداد، خلاقیت، نبوغ و فهم و شعور است پنالتی اش را گل می کرد تا به هوا بپرم ولی قسمت این بود که با هنر دروازه بان این پیروزی را جشن بگیریم.

نکته مثبت بازی شخصیت والای یحیی گل محمدی مربی بااخلاق و کاربلد و بی حاشیه فوتبال ما و کریم باقری دوست داشتنی و وحید امیری عزیز است و بوسه ای که نابغه چپ پای استقلالی بابک مرادی موقشنگ بر سر وحید امیری زد.

دو حادثه تلخ هم پاره شدن رباط صلیبی پای عارف غلامی عزیز و درگذشت بسیار غم انگیز دکتر حمیدرضا صدر اقتصاددان و فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه لیدز بریتانیا و روزنامه نگار، نویسنده و منتقد سینما و فوتبال بود.

ظیفه خود می دانم که این پیروزی ارزشمند را به بازیکنان عزیز کادر نیمکت، باشگاه و میلیون ها عاشق این تیم دوست داشتنی در ایران و سراسر جهان و همچنین بابت بازی جوانمردانه بازیکنان عزیزتیم پرسپولیس و کادر با اخلاق نیمکت این تیم و میلیون ها طرفدارن این باشگاه در همه جای ایران و جهان تبریک بگویم و بهترین ها را برای همه طرفداران فوتبال و مردم عزیز ایران آرزو کنم.

برای پسر دوست داشتنی استقلال عارف غلامی عزیز طلب صحت و تندرستی و برای روانشاد دکتر حمیدرضا صدر عزیز طلب آرامش و رحمت در بهشت مینوی و برای خانواده شریفشان صبر و اجر آرزومندم.

✏️دکتر سیدیعقوب موسوی-جمعه ۲۵تیر- تهران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....