تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 20:57
کد خبر : 147645

فشار مالیات بر تولید و مصارف خانوار

فشار مالیات بر تولید و مصارف خانوار

اقتصاد ایران ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را ندارد یک کارشناس مسائل بودجه با بررسی آمار و ارقام اعلام شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که احتمالا درآمدهای مالیاتی و درآمد حاصل از فروش نفت در سال آینده محقق نخواهد شد. امروز اولین اطلاعات از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شد که

اقتصاد ایران ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را ندارد

یک کارشناس مسائل بودجه با بررسی آمار و ارقام اعلام شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که احتمالا درآمدهای مالیاتی و درآمد حاصل از فروش نفت در سال آینده محقق نخواهد شد.

امروز اولین اطلاعات از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شد که برخی از ارقام موجود در آن، بسیار تعجب‌برانگیز بود. دولت در لایحه پیشنهادی خود، پیش‌بینی کرده درآمدهای مالیاتی با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال جاری، به هزار و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر اما درآمدهای نفتی ۱۶ درصد کمتر از امسال برآورد شده است.

به علاوه، دولت سیزدهم در این لایحه درآمدی ۶۰ هزار میلیارد تومانی را از ناحیه واگذاری شرکت‌های دولتی در سال آینده در نظر گرفته است. همچنین میزان پیش‌بینی شده برای فروش اوراق بدهی نیز با رشد ۳۶٫۱ درصدی نسبت به امسال، معادل ۲۵۴ میلیارد تومان است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  برای بررسی این ارقام با محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر مسائل بودجه به گفتگو پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ارقام اعلام شده از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهند که پیش‌بینی دولت از درآمدهای مالیاتی سال آینده ۵۰ درصد افزایش یافته است. آیا وضعیت کنونی اقتصاد ایران، ظرفیت این میزان افزایش در مالیات‌ها را دارد؟

قطعا چنین ظرفیتی در اقتصاد وجود ندارد. نرخ رشد اقتصادی ایران در بلندمدت حدود یک درصد ثبت شده و در سال‌های اخیر حدود سه تا چهار درصد بوده است. البته بخش عمده همین رشد اندک نیز به واسطه فروش نفت بوده و اگر نفت نبود، شاید نرخ رشد به حداکثر دو تا سه درصد می‌رسید. ضمن اینکه شرایط بازار حتی این رشد را نیز نشان نمی‌دهد و تولید رونق چندانی نداشته است.

بنابراین افزایش مالیات‌ها قطعا چه در بخش تولید و چه در بخش مصارف خانوار، باعث افزایش فشار بر اقتصاد کشور می‌شود. البته حدود ۴۰ درصد از این افزایش پیش‌بینی شده برای درآمدهای مالیاتی به واسطه تورم خواهد بود و خالص افزایش مالیات شاید در حدود ۱۰ درصد باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....