تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 21:15
کد خبر : 115038

فرهیخته ترین مهاجران استادان ایرانی خارج از کشور هستند

فرهیخته ترین مهاجران استادان ایرانی خارج از کشور هستند

دانشجویان، استادان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور، به سبب تأثیرگذاری بر روند توسعه ی دانش، هنر و سیاست، عنوان یکی از فرهیخته ترین مهاجران را در بسیاری از کشورهای جهان به خود اختصاص داده اند. این برگزیدگان، سرمایه های مادی و معنوی ارزشمندی هستند که حضورشان در داخل کشور، می تواند پایه گذار

دانشجویان، استادان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور، به سبب تأثیرگذاری بر روند توسعه ی دانش، هنر و سیاست، عنوان یکی از فرهیخته ترین مهاجران را در بسیاری از کشورهای جهان به خود اختصاص داده اند. این برگزیدگان، سرمایه های مادی و معنوی ارزشمندی هستند که حضورشان در داخل کشور، می تواند پایه گذار رشد چشمگیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی ایران وتوسعه ی پایدار کشور باشد. از این رو، ادارات سازمان ها و نهادهای گوناگونی در چند وزارت خانه ی کشور متولی و مأمور پیگیری ارتباط پیوسته و مؤثر این نخبگان با داخل کشور شده اند.
یکی از این نهادها که به طور مستقیم، مأموریت ارتباط با دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج کشور را بر عهده دارد؛ “نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج کشور” است که در سال های اخیر در هماهنگی با وزارت امور خارجه و نهادهای مرتبط دیگر در این زمینه فعالیت داشته است؛ نهادی که به گفته ی رئیس آن، هماهنگی، هم افزایی و همکاری نهادها و سازمان های مرتبط با امور دانشجویان ایرانی خارج کشور را وظیفه ی خود می داند و با اتخاذ تدابیر مناسب آن را به انجام می رساند.
“حجت الاسلام سید محمد مرتضوی” که به عنوان مهمان در برنامه ی “مشاور” شبکه جام جم حضور داشت؛ علاوه بر معرفی این نهاد و بیان مأموریت های محوله، از اقداماتی چون “آشنایی دانشجویان با مسائل کشور”، “انگیزه دادن و تشویق دانشجویان برای بازگشت”، و “آسیب شناسی مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور” به عنوان اقدامات مؤثری یاد کرد که به ویژه در همایش های سالیانه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. وی از جمله، از نهمین همایش سالانه ی دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور یاد کرد که با حضور نخبگان علمی مدعو، در دی ماه سال جاری در تهران برگزارشد.
“رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور” در بخش پایانی برنامه، با بیان برخی مشکلات و محدودیت ها، از نیاز مبرم به همکاری مؤثر نهادهای دیگر یاد کرد و چنین ادامه داد: “ما فعالیت های متنوع و متعددی داریم. هدف کلان و سیاست نهایی ما این است که ارتباط منسجم و سیستماتیکی را بین نهادهای اجرایی و تحصیل کردگان برقرار کنیم. در ۱۵ سال گذشته، آن مقداری که وظیفه ی نهاد بوده؛ به انجام رسیده؛ ولی ارتباطی که باید گسترده و شامل باشد؛ هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. اشکال این است که نیاز سنجی و افکارسنجی روزآمدی برای شناختن نیازها نداریم و هنوز نتوانسته ایم مخاطب را به خوبی جذب کنیم. وزارت خانه هایی که مسئول این امر هستند؛ کار نظرسنجی را به خوبی انجام نمی دهند؛ ما هنوز متکی به نظرسنجی اعلام شده ای هستیم که ۹ سال پیش از ۴۵۰۰ نفر دانشجوی ایرانی خارج از کشور انجام شده است. واقعیت این است که ما وظیفه ی اجرایی نداریم و حل مشکلات وظیفه ی ما نیست. ما فقط مشکلات را در همایش ها مطرح می کنیم. درخواست من این است که دست اندرکاران دغدغه ی حل مشکل داشته باشند و به نهاد کمک کنند.”

سردبیر خبر : دکتر یزدانی

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....